2024/04/24

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

۵۱درصد از بلاک‌های اتریوم با پیروی از تحریم‌های آمریکا ساخته می‌شود؛ نگران سانسور تراکنش‌ها باشیم؟

۵۱درصد از بلاک‌های اتریوم با پیروی از تحریم‌های آمریکا ساخته می‌شود؛ نگران سانسور تراکنش‌ها باشیم؟

داده‌های وب‌سایت mevwatch.info نشان می‌دهد با گذشت یک ماه از انجام به‌روزرسانی مرج اتریوم، ۵۱درصد از بلاک‌های شبکه این ارز دیجیتال با استفاده از سرویس‌هایی ساخته می‌شود که از تحریم‌های آمریکا پیروی می‌کنند. همین مسئله نگرانی کارشناسان را از اعمال تحریم‌های اقتصادی آمریکا در شبکه اتریوم بیشتر کرده است.

به گزارش کوین تلگراف، مارتین کوپلمن (Martin Köppelmann)، هم‌بنیان‌گذار نوسیس (Gnosis) دراین‌باره گفته است:

به نقطه عطف ناراحت‌کننده دیگری در بحث سانسور تراکنش‌ها رسیده‌ایم: ۵۱درصد. این یعنی اگر اعتبارسنج‌های تسهیل‌کننده سانسور تصمیم به توقف تأیید بلاک‌های سانسورنشده بگیرند، در نهایت به‌شکلی متعارف قادر خواهند بود یک زنجیره ۱۰۰درصد سانسورشده را تشکیل دهند.

۵۱دصد از بلاک‌های اتریوم با پیروی از تحریم‌های آمریکا ساخته می‌شود؛ نگران سانسور تراکنش‌ها باشیم؟

دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی یا همان اوفک (OFAC)، نهاد مسئول در زمینه اعمال تحریم‌های تجاری و اقتصادی ایالات متحده است و زیر نظر وزارت خزانه‌داری این کشور فعالیت می‌کند. سرویس‌هایی که درباره آنها صحبت شد (MEV-Boost relays) نیز نهادهای متمرکزی هستند که در نقش واسطه، تهیه‌کنندگان بلاک‌ها (اعتبارسنج‌ها) را به سازندگان بلاک‌ها وصل می‌کنند. از این طریق‌، تمام اعتبارسنج‌های شبکه مبتنی بر اثبات سهام اتریوم قادر خواهند بود فرایند تولید بلاک‌ها را برون‌سپاری کرده و این نقش را در اختیار دیگر سازندگان بلاک‌های شبکه قرار دهند.

نمودار بالا نشان می‌دهد از زمان اجرای ارتقای مرج اتریوم، چند درصد از بلاک‌های این شبکه با استفاده از واسطه‌هایی ساخته شده‌اند که از تحریم‌های اوفک پیروی می‌کنند. با تغییر سازوکار اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام، این سرویس‌ها امکانی فراهم کردند تا تولید بلاک‌ها در شبکه اتریوم توزیع‌شده‌تر انجام شود و این نقش دیگر تنها در اختیار گروه کوچکی از ماینرها نباشد.

لین آلدن (Lyn Alden)، استراتژیست و کارشناس سرمایه‌گذاری، در این رابطه می‌گوید:

ساخت بلاک‌های اتریوم از ۹درصد انطباق با تحریم‌های اوفک، طی یک ماه گذشته به ۵۱درصد انطباق رسیده و سهم سرویس‌های برون‌سپاری تولید بلاک نیز افزایش یافته است.

لاچان فینی (Lachan Feeney)، مدیرعامل شرکت لبریز (Labrys) که این داده‌ها را در وب‌سایت mevwatch.info عرضه کرده است، در رابطه با شکل‌وشمایل و سختی این دست از تحریم‌ها و سانسور تراکنش‌ها می‌گوید «اهمیتی ندارد که چقدر منتظر انجام یک تراکنش بوده‌اید یا اینکه چه مبلغی بابت کارمزد آن پرداخت کرده‌اید؛ هرگز نمی‌توانید به نقطه‌ای دست پیدا کنید که تراکنش‌های تحریم‌شده شما در بلاک چین گنجانده شوند».

به‌گفته فینی، تحت این سناریو برای سانسور تراکنش‌ها در شبکه اتریوم، نودها طبق قانون مجبور به کنار‌گذاشتن بلاک‌هایی خواهند شد که این دست از تراکنش‌ها در آنها وجود دارد.

او می‌گوید حتی در صورت اجرای تحریم به شکل نرم‌تر، یعنی وضعیتی که تراکنش‌های تحریم‌شده نیز در نهایت در شبکه تأیید می‌شوند، احتمالاً مدت‌زمان انتظار برای تأیید تراکنش‌های تحریمی طولانی‌تر و کارمزد آنها بیشتر خواهد شد و در نتیجه تجربه کاربری از فعالیت در شبکه اتریوم به شکلی غیراستاندارد در خواهد آمد.

طبق توضیحات مجموعه لبریز، در حال حاضر ۷ سرویس اصلی ارائه‌دهنده خدمات برون‌سپاری تولید بلاک‌های اتریوم وجود دارد که شامل «Flashbots» ،«BloXroute Max Profit» ،«BloXroute Ethical» ،«BloXroute Regulated» ،«BlockNative» ،«Manifold» و «Eden» می‌شود و از این ۷ سرویس، ۳ مورد از آنها از تحریم‌های اوفک پیروی نمی‌کنند. بلاک‌های ساخته‌شده با ۴ سرویس دیگر هیچ تراکنشی را که با قرارداد هوشند میکسر تورنادو کش (Tornado Cash) یا دیگر آدرس‌های تحریم‌شده توسط دولت آمریکا در ارتباط بوده‌اند، شامل نمی‌شوند.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *