1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

وضعیت بازار: ادامه روند کسل‌کننده بیت کوین پس از انتشار نرخ تورم ماه قبل آمریکا

وضعیت بازار: ادامه روند کسل‌کننده بیت کوین پس از انتشار نرخ تورم ماه قبل آمریکا

وضعیت بازار: ادامه روند کسل‌کننده بیت کوین پس از انتشار نرخ تورم ماه قبل آمریکا

بازار ارزهای دیجیتال آخر هفته گذشته عمدتاً تحت‌تأثیر انتشار آمار نرخ تورم ماه سپتامبر (شهریور) آمریکا بود و با اینکه در این مدت دیگر شاخص‌های اقتصادی نیز وضعیت دلسردکننده‌ای داشتند، بیت کوین همچنان از محدوده نوسان هفته‌های اخیر خود چندان فاصله نگرفته است.

به گزارش کوین دسک، حجم معاملات روزانه بیت کوین طی ۹ روز از ۱۰ روز گذشته پایین‌تر از میانگین متحرک ۲۰ روزه این شاخص بوده است. به عبارت دیگر، تنها روز پنجشنبه و با انتشار نرخ تورم ماه گذشته آمریکا بود که حجم معاملات افزایشی نسبی را تجربه کرد.

بیت کوین در حال حاضر حوالی ۱۹٬۲۰۰ دلار خریدوفروش می‌شود و قیمت نسبت به ۲۴ ساعت و ۷ روز گذشته تقریباً بدون تغییر بوده است. به غیر از چند مورد خاص، این ارز دیجیتال طی یک ماه گذشته عمدتاً در بازه بین ۱۹٬۰۰۰ تا ۲۱٬۰۰۰ دلار در نوسان بوده است و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، نزدیک به ۶۰درصد از ارزش خود را از دست داده است.

اتریوم روز قبل برای ساعاتی بالای ۱٬۳۰۰ دلار خریدوفروش می‌شد؛ سطحی که ۲درصد بالاتر از نقطه شروع معاملات این ارز دیجیتال در اولین روز از هفته میلادی (دوشنبه) است. از زمان تغییر سازوکار شبکه اتریوم به اثبات سهام در ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور)، قیمت این ارز دیجیتال حدود ۲۳درصد افت داشته است و بازدهی آن از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون، منفی ۶۴درصد بوده است.

روز پنجشنبه گزارش تورم ماه سپتامبر (شهریور) آمریکا منتشر شد که نشان می‌دهد قیمت کالا و خدمات موردنیاز خانوارهای آمریکایی نسبت به سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی، ۸.۲درصد رشد داشته است؛ نرخی که اندکی بالاتر از ۸.۱درصدی است که کارشناسان انتظار آن را داشتند. طبیعتاً بازار نیز در ابتدا واکنشی منفی به این آمار نشان داد؛ اما کمی بعد قیمت‌ها در بازارهای مالی مختلف، از جمله ارزهای دیجیتال، مجدداً بازیابی شدند.

هزینه‌های بخش خرده‌فروشی آمریکا در ماه سپتامبر، برخلاف انتظار افزایش ۰.۲درصدی این شاخص، بدون تغییر بود. پایین‌ماندن این نرخ نشان‌دهنده کمبود تقاضا در بازار، در نتیجه افزایش قیمت‌هاست.

در بازارهای مالی سنتی نیز، شاخص‌های «S&P500» و نزدک (Nasdaq) طی ۷ روز گذشته به‌ترتیب ۱ و ۲.۷درصد افت داشته‌اند و در مقابل شاخص داو جونز (Dow Jones) این هفته را با ۱.۵درصد رشد به پایان رسانده است.

وضعیت تکنیکال بیت کوین

حرکات قیمتی بیت کوین و اتریوم در روز جمعه چندان چشم‌گیر نبود و هر دو این دارایی‌ها روز معاملاتی خود را تقریباً بدون تغییر به پایان رساندند.

با وجود افزایش حجم فعالیت‌های معاملاتی در روز پنجشنبه، بازگشت دوباره حجم معاملات بیت کوین به زیر میانگین متحرک ۲۰ روزه این شاخص، سبب شد همان حال‌وهوای کسل‌‌کنندهٔ هفته‌های اخیر مجدداً بر بازار حاکم شود. اتریوم نیز شرایط مشابهی داشت و حجم معاملات روز جمعه این ارز دیجیتال نزدیک به میانگین متحرک ۲۰ روزه این شاخص بود.

وضعیت بازار: ادامه روند کسل‌کننده بیت کوین پس از انتشار نرخ تورم ماه قبل آمریکا

همان طور که از اندیکاتور بولینگر باندز روی نمودار پیداست، قیمت همچنان زیر میانگین متحرک ۲۰ روزه قرار دارد و این در حالی است که حجم نوسانات همچنان ثابت مانده است.

اندیکاتور بولینگر باندز ضمن ترسیم یک متوسط مشخص برای قیمت، دو انحراف استاندارد بالاتر و پایین‌تر از میانگین را نیز نشان می‌دهد.

از نظر آماری، قیمت در ۹۵درصد مواقع درون محدوده انحراف استاندارد اندیکاتور بولینگر باندز در نوسان است. افزایش ارتفاع بین خط پایینی و بالایی این اندیکاتور، نشان‌دهنده رشد حجم نوسانات است و تنگ‌ترشدن این بازه، کاهش نوسانات را به تصویر می‌کشد.

از تاریخ ۳ اکتبر (۱۱ مهر)، این بازه برای بیت کوین تنگ‌تر شده است که کاهش نوسان در بازار این ارز دیجیتال را نشان می‌دهد.

قیمت پیش از آنکه به زیر میانه این بازه (میانگین متحرک ۲۰ روزه سقوط کند)، بین ۳ تا ۵ اکتبر (۱۱ تا ۱۳ مهر) توانسته بود خود را به خط بالایی بولینگر باندز برساند. خلاف این جریان روز پنجشنبه و با بازگشت قیمت به خط پایینی این بازه رخ داد که مشخصاً تحت‌تأثیر انتشار آمار نرخ تورم ماه قبل آمریکا بود.

بیت کوین روز جمعه تلاشی هم برای رساندن خود به ۲۰٬۰۰۰ دلار کرد که در ادامه با مقاومت مواجه شد و به سطوحی که اکنون ملاحظه می‌کنید سقوط کرد.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *