سایت ارزی (Arzee)/ بازارهای مالی کشورهای عربی در حالی نسبت به پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا واکنش مثبت نشان دادند که بسیاری از تحلیلگران عرب معتقدند رشد شاخص بازارهای مالی این کشورها مقطعی خواهد بود و باید منتظر سیاست اقتصادی دولت بایدن در عرصه های مختلف ماند.

به گزارش سایت ارزی (Arzee)، با اعلام پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شاخص بورس کشورهای عربی و قیمت نفت رشد کرد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند تاثیر این پیروزی در بازارهای عربی مدت دار نیست و مولفه‌های دیگری از جمله سیاست‌های بایدن در عرصه‌های مختلف در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود.

 پیروی بایدن و واکنش مثبت بازارهای عربی

پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و چشم‌انداز جابه‌جایی قدرت در کاخ سفید، کمتر اقتصادی را در جهان از تأثیرات خود بی‌نصیب گذاشته است. در این میان بازارهای مالی کشورهای عربی هم از این پیروزی استقبال کردند. شاخص بازارهای بورس و نفت و معادن این کشورها پس از اعلام خبر پیروزی بایدن شاهد رشد بود.

شبکه خبری «الجزیره» قطر نوشت: شاخص بازارهای بورس، نفت و معادن کشورهای عربی منطقه خلیج فارس با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد رشد بود. شاخص بورس کویت رشد ۰.۶درصدی را شاهد بود. بازارهای بورس عربستان با رشد۰.۹ درصدی و بازارهای بورس دبی با رشد۰.۱، درصدی و شاخص بازارهای بورس ابوظبی با رشد۰.۴ درصدی و شاخص بازار بورس  قطر هم با رشد ۰.۵درصدی روبرو شدند. بهای نفت هم با رشد ۲ درصدی روبرو شد و هر بشکه نفت خام برنت با بیش از ۴۰ دلار معامله شد.

«محمد المهدی» مشاور بازارهای مالی و کارشناس بورس مصر در گفت‌وگو با تارنمای «المباشر» مصر که اخبار اقتصادی کشورهای عربی را دنبال می‌کند معتقد است تاثیر پذیری بازارهای مالی از انتخابات آمریکا در ۱۰۰ روز نخست کار دولت بایدن مشخص خواهد شد. زیرا طی این مدت برجسته‌ترین نشانه‌های طرح‌ها و سیاست‌های اقتصادی او علنی خواهد شد.

به نوشته تارنمای المباشر، «ایمن فوده» رئیس کمیته بازارهای مالی شورای اقتصادی کشورهای آفریقایی هم تاثیر پیروزی بایدن بر بازارهای مالی کشورهای عربی را موقتی دانست. وی معتقد است در پیش‌گرفتن سیاست‌های اقتصادی متوازن از سوی بایدن در روابط با دیگر کشورها به ویژه چین در این زمینه‌تاثیرگذار خواهد بود. این موضوع به تدریج می‌تواند اعتماد را به عرصه اقتصادی برگرداند و بر روی بازارهای مالی تاثیر گذارد.

 مولفه‌های سیاست اقتصادی بایدن و تاثیر آن بر روی اقتصاد کشورهای عربی

برخی کارشناسان عربی می گویند: نوع نگاه بایدن به نفت شیل در آمریکا، سیاست‌های او درباره آب‌وهوا و محیط زیست، نوع رویکرد او درباره کاهش تنش‌های تجاری با چین و برداشتن تحریم‌های نفتی ایران و ونزوئلا و آینده روابط آمریکا با کشورهای عربی صادر کننده نفت از مولفه‌هایی هستند که در آینده بازارهای مالی عربی تاثیرگذار خواهند بود. بایدن در بخش مهمی از تبلیغات انتخاباتی خود بر روی مسائل آب‌وهوایی، محیط زیست، تقویت سرمایه‌گذاری‌های سبز و انتقال به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش حمایت و تقویت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت شیل و به صفر رساندن آلاینده‌ها تا سال ۲۰۳۵ تمرکز کرده بود.

  «محمد البغلی» کارشناس مسائل اقتصادی در شبکه «الجزیره» نوشت: با تحلیل اولیه شاخص‌های اقتصادی نمی‌توان گفت که با پیروزی بایدن اوضاع برای کشورهای عربی صادر کننده نفت در خلیج فارس خوب خواهد بود. طبیعی است که روند انتقال به سوی انرژی‌های پاک که بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود بر روی آن تمرکز کرده در هیچ شرایط آسان نخواهد بود، اما این اقدام بایدن پشتوانه‌ای قدرتمند برای پیش‌برد سیاست‌های زیستی در مسیر انژری‌های پاک است. با توجه به اینکه شرکت‌های «رویال داچ شل» و «بریتش پترولیوم» یک ماه پیش از طرح‌های بزرگی برای سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر سخن به میان آورده‌اند انرژی‌های سنتی در جهان با چالش روبرو خواهند شد. حتی اگر هم در آینده تقاضا برای نفت افزایش یابد با توجه به اینکه بایدن به جنگ تجاری با چین پایان خواهد داد و از طرح بازگشت به توافق هسته‌ای استقبال خواهد کرد این موضوع می‌تواند افزایش پمپاژ و عرضه نفت را به دنبال داشته باشد. در هر شرایطی ما با واقعیت تاسف‌بار و تلخی روبرو خواهیم شد. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از سیاست‌های آمریکا بیشترین تاثیر را خواهند پذیرفت. بی تردید آمدن بایدن بر روی اقتصاد کشورهای عربی که دارای ۴۰درصد از ذخایر نفتی جهان هستند، تاثیر می گذارد.

  «حسنین مالک» رئیس مرکز پژوهش‌های سهام در شرکت «تلیمر» مصر هم به روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن گفت : کاهش قیمت نفت و کاهش بهای دلار در بلند مدت برای اقتصاد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تاثیر منفی به دنبال خواهد داشت. تمرکز بایدن بر روی مسائل آب‌وهوایی هم به سود کشورهای عربی نفت خیز خلیج فارس نخواهد بود.

در یک جمع‌بندی می‌توان گفت نوع سیاست دولت آینده آمریکا در تعامل با دیگر کشورها از جمله چین، ایران و ونزوئلا، نوع نگاه به موضوع انرژی در داخل و خارج، نوع برخورد دولت بایدن با کشورهای عربی تولید کننده نفت و اوپک و آینده بحران شیوع ویروس کرونا از مولفه‌هایی هستند که بر روی اوضاع بازارهای مالی کشورهای عربی در آینده تاثیرگذار خواهند بود.  هنوز بررسی آینده اوضاع اقتصادی کشورهای عربی در خارج از چارچوب شرایط بین‌المللی دوران بایدن امکان پذیر نیست. بنابراین باید منتظر ماند تا وی کار خود را در کاخ سفید آغاز کند و سمت‌وسوی سیاست خارجی و اقتصادی خود را به طور رسمی مطرح کند.