1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

شرکت سرمایه گذاری استانی چیست و چه تفاوتی با صندوق های سرمایه گذاری دارد؟

شرکت سرمایه گذاری استانی چیست و چه تفاوتی با صندوق های سرمایه گذاری دارد؟

شرکت سرمایه گذاری استانی چیست و چه تفاوتی با صندوق های سرمایه گذاری دارد؟

آیا شما هم یکی از میلیون ها نفری هستید که سهام عدالت به آن ها تعلق گرفته است؟ آیا مایل به فروش سهام عدالت خود هستید یا قصد نگهداری آن را دارید؟ بنظر شما کدام روش آزاد سازی سهام عدالت، امکان فروش آن را تسهیل کرده است، روش مستقیم یا غیر مستقیم؟ بر اساس آمار سازمان خصوصی سازی کشور، حدود 49 میلیون نفر، یعنی بیش از نیمی از افراد جامعه، سهام عدالت دارند. در این بین حدود29  میلیون نفر روش غیر مستقیم و 20 میلیون نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده اند. در این مقاله می‌خواهیم بیشتر با روش آزادسازی غیرمستقیم سهام عدالت یعنی ” شرکت های سرمایه گذاری استانی ” آشنا شویم.

انواع روش‌های آزادسازی سهام عدالت

در روش مستقیم، افراد می توانند بدون واسطه برای معامله یا نگهداری سهام عدالت خود تصمیم بگیرند. برای فروش دو روش در اختیار سهامداران می باشد، مراجعه به بانکی که در سامانه سهام عدالت ثبت کرده اند و سود سهام عدالت طی این سال ها به حساب سهامدار در آن بانک واریز می‌شده است یا استفاده از سامانه معاملات آنلاین کارگزاری که فرد در آن حساب کاربری دارد. در حال حاضر امکان فروش کل سهام در این روش وجود ندارد و سهام داران می توانند سهام خود را به صورت پله ای بفروش برسانند. پرداخت سود در این روش به صورت سالیانه و توسط شرکت هایی که مالک سهام آن ها هستید، انجام می شود.

اما در روش مدیریت غیر مستقیم، سهامی به افراد داده نمی شود بلکه سهام افراد در اختیار شرکت سرمایه گذاری استانی قرار می گیرد و هر فرد به اندازه دارایی خود در سهام عدالت، مالک بخشی از سهام شرکت سرمایه گذاری استانی خواهد شد. در این روش افراد می توانند پس از این که شرکت سرمایه گذاری استانی مربوطه وارد بازار بورس شد، کل سهام خود را بفروش برسانند. پرداخت سود در این روش نیز به صورت سالیانه و توسط شرکت سرمایه گذاری استانی انجام می شود.

اطلاعات بیشتر درباره نحوه فروش سهام عدالت در دو روش مستقیم و غیر مستقیم را می توانید در این لینک> آموزش فروش سهام عدالت بخوانید.

اما موضوع جالب توجهی در مورد افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند، وجود دارد. این روش مانند این است که شرکت سرمایه گذاری استانی تعدادی سهم از شرکت های مختلف فعال در بازار بورس را خریداری کرده باشد. سپس ترکیب مشابهی از کل سهم های خریداری شده را به صورت سبد های کوچک درآورده و در اختیار افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند، قرار داده است.

این سازوکار بسیار شبیه به عملکرد صندوق های سرمایه گذاری است. در صندوق های سرمایه گذاری افراد اقدام به خرید واحد های صندوق کرده و این واحد ها در واقع همان سبد های کوچک سهام هستند که ترکیب تمام آن ها یکی است و افراد می توانند با خرید آن ها در صندوق ها سرمایه گذاری کنند. به دلیل این شباهت، ممکن است افراد زیادی این دو نهاد را اشتباه بگیرند. ما در ادامه به تفاوت ها و ویژگی های خاص هر کدام از این دو نهاد می پردازیم.

تفاوت صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های سرمایه گذاری استانی

صندوق سرمایه گذاری یک نهاد فعال در بازار بورس است که امکان سرمایه گذاری غیر مستقیم را برای افرادی که وقت یا دانش کافی برای فعالیت در بازار بورس ندارند، فراهم می کند. صندوق ها بسته به اهداف و بازاری که در آن سرمایه گذاری می کنند، به انواع مختلفی از جمله صندوق های درآمد ثابت، صندوق های سهامی، صندوق های مختلط، صندوق های طلا، صندوق های جسورانه و غیره تقسیم بندی می شوند. افراد برای سرمایه گذاری در صندوق ها می توانند واحد های صندوق را خریداری کنند. صندوق ها توسط افراد حرفه ای در بازار سرمایه مدیریت می شوند و مزیت های عمده ای مانند تنوع بخشی به سبد سهامدار، کاهش هزینه معاملات، کاهش ریسک، شفافیت اطلاعاتی و نقد شوندگی بالا دارند.

با توجه به این که آموزش های کاملی درباره صندوق ها در ارزی(Arzee.ir) آورده ایم، پیشنهاد می کنیم در صورتی که در مورد هر موضوعی، از انواع صندوق تا ارکان آن و نحوه سرمایه گذاری در صندوق یا تاسیس آن، دچار ابهام بودید، به سربرگ اموزشی صندوق ها سر بزنید.

علاوه بر این، شرکت های سرمایه گذاری استانی نیز یکی از نهاد های مالی فعال در بورس هستند که به تازگی وارد این بازار شده اند و هدف آن ها مدیریت سهام عدالت می باشد. اولین شرکت سرمایه گذاری استانی که وارد بازار بورس شد، شرکت استانی خراسان جنوبی با نماد «وسخراج» بود. در حال حاضر تمام شرکت های استانی دیگر نیز در بازار درج نماد شده اند و کم کم قابل معامله نیز خواهند شد.

تفاوت صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های سرمایه گذاری استانی

در ادامه مهم ترین تفاوت هایی که می توان برای این دو نهاد بورسی برشمرد را لیست کرده ایم:

  • سابقه فعالیت در بورس: اولین تفاوت این دو نهاد مدت زمان ورود و فعالیت آن ها به بازار بورس است. صندوق های سرمایه گذاری جز نهاد های قدیمی تری نسبت به شرکت های سرمایه گذاری محسوب می شوند چراکه از سال 1388 وارد این بازار شدند. اما شرکت های سرمایه گذاری استانی تازه وارد هستند. اگر چه این شرکت ها پیش از این نیز به مدیریت سهام عدالت می پرداختند اما وارد بازار بورس نشده بودند و جز نهاد های غیر بورسی به شمار می آمدند.
  • نحوه مدیریت: یکی دیگر از تفاوت های این دو نهاد شیوه مدیریت آنهاست. اغلب صندوق های سرمایه گذاری به صورت فعال مدیریت می شوند. یعنی صندوق اقدام به خرید و فروش سهام شرکت های مختلف می کند. درنتیجه ترکیب دارایی های صندوق قابل تغییر است. اما شرکت های سرمایه گذاری استانی مدیریت منفعل دارند. یعنی سهامی را از شرکت های دیگر خریداری نمی کنند و سهامداران خرید و فروش را تنها روی همان سهام موجود انجام می دهند. برای سرمایه گذاری در این شرکت ها چیزی به نام واحد وجود ندارد و سرمایه گذاران می توانند سهام شرکت را خریداری کنند.
  • قابلیت نقد شوندگی: در صندوق های سرمایه گذاری، واحد های صندوق معامله می شوند. با صدور و ابطال این واحد ها می توان وارد صندوق یا از آن خارج شد. حتی اگر هیچ خریداری برای واحد های صندوق وجود نداشته باشد برخی از صندوق ها، خودشان واحد ها را از فروشنده خریداری می کنند. بنابراین در اغلب اوقات سرمایه گذاران در صندوق ها مشکلی برای خرید و فروش و نقد کردن سرمایه خود ندارند. اما در شرکت های سرمایه گذاری موضوع به این راحتی نیست. سهامداران برای این که بتوانند سهام خود را بفروشند باید حتما خریداری وجود داشته باشد. خود شرکت سهام سهامداران را خریداری نخواهد کرد. بنابراین نقد شدن سرمایه سهامدار ممکن است زمان بر و کمی مشکل شود.
  • سهام قابل معامله: صندوق های سرمایه گذاری تنها مجاز به خرید و فروش سهام شرکت های بورسی می باشند. اما شرکت های سرمایه گذاری استانی هم در شرکت های بورسی و هم در شرکت های غیر بورسی سرمایه گذاری کرده اند. به گزارش بررسی شرکت های بورسی سهام عدالت مراجعه کنید. در این گزارش نام تمام 36 شرکت بورسی حاضر در سبد سهام عدالت به همراه تعداد سهم و سود هر سهامدار آمده است. (به طور کلی سهام عدالت شامل سهام 49 شرکت می باشد که 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیر بورسی هستند.)

لیست شرکت های سرمایه گذاری استانی

اطلاعات مربوط به شرکت های سرمایه گذاری استانی را می تواندی در سایت tsetmc.com مشاهده کنید. شکل زیر تعدادی از شرکت های استانی در این سایت را نشان می دهد.

لیست شرکت های سرمایه گذاری استانی
بیشتر بخوانید

شرکت سرمایه گذاری چیست؟

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *