1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

اهرم یا لوریج چگونه به کشف قیمت بیت کوین کمک می‌کند؟

اهرم یا لوریج چگونه به کشف قیمت بیت کوین کمک می‌کند؟

اهرم یا لوریج چگونه به کشف قیمت بیت کوین کمک می‌کند؟

بیت کوین نیز مانند انواع دیگر دارایی‌ها، ارزش خود را از طریق فرایند کشف قیمت طبیعی که به وسیله خرید و فروش در صرافی‌های بین‌المللی انجام شده باشد، به دست می‌آورد.

به نقل از کوین‌دسک، این در حالی است که استفاده از شیوه‌های خرید و فروش نظیر اهرم یا لوریج (Leverage) و معاملات مارجین (Margin Trading)، می‌تواند تقاضا برای یک دارایی را افزایش دهد. علاوه بر این، چنین شیوه‌هایی می‌توانند سبب آزاد کردن سرمایه و در نتیجه افزایش نقدینگی در بازاری شوند که معامله‌گرانش به دنبال استفاده از سرمایه‌شان در جایی دیگر هستند.

این استراتژی سرمایه‌گذاری، یعنی استفاده از پول قرضی برای بهره‌مندی از ابزارهای مختلف مالی، سود بالقوه در سرمایه‌گذاری را افزایش خواهد داد.

به علاوه در چنین روشی که همواره توسط حرفه‌ای‌ها مورد استقبال قرار گرفته می‌توان سرمایه مورد مبادله را با بهره‌وری بیشتری استفاده کرد؛ چرا که این امکان را فراهم می‌کند تا بدون به خطر انداختن 100 درصد از سرمایه‌های خود، در موقعیت‌های بزرگی اقدام به معامله نمایند.

مثلا معامله‌گری که قصد خرید هزار توکن به مبلغ یک دلار برای هر واحد را دارد، بسته به اهرمی که استفاده کرده شاید با این قابلیت تنها به صد دلار سرمایه مورد مبادله نیاز داشته باشد و در نهایت 900 دلار برایش باقی می‌ماند تا در بخش‌های دیگری به معامله بپردازد.

چرا اهرم در خصوص بیت کوین از اهمیت بالایی برخوردار است؟

بیشتر اوقات از بیت کوین به‌عنوان نقدشونده‌ترین دارایی دیجیتال یاد می‌شود، از همین رو در بازار بیت کوین از روش‌هایی مانند اهرم و مارجین تریدینگ استفاده می‌شود. استفاده از چنین روش‌هایی به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که ضمن حفظ موقعیت خود در خصوص بیت کوین، بتوانند سبد سرمایه‌گذاری خود را با ارزهای دیجیتال دیگر نیز پر کنند.

به علاوه، معاملات مارجین و اهرم به سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و خرد اجازه می‌دهد تا در بازار ارزهای دیجیتال ارزش بیشتری کسب کنند. در نتیجه این اقدام، تقاضا به شکل گسترده‌ای بالا می‌رود و این افزایش تقاضا، پتانسیلی برای کسب ارزش واقعی‌تر از طریق کشف قیمتِ بدون دستکاری مهیا می‌کند.

«لنیکس لای»، مسئول بازارهای مالی در صرافی «اوککس» (OKEx) در حاشیه یک نشست سرمایه‌گذاری در سنگاپور، طی مصاحبه‌ای با «کوین‌دسک» گفت:

اگر بتوانید تنها توکن‌هایی خاص با ارزش بیت کوینی را خرید و فروش کنید و امکان اتخاذ موقعیت فروش (Short) برای‌تان مقدور نباشد (تا به این وسیله از کاهش ارزش یک دارایی سود ببرید)، آنگاه نوسان بازار بسیار بیشتر خواهد شد، چرا که در این صورت بازار تماما بر اساس احساسات جلو می‌رود.

او در ادامه گفت:

مثلا می‌توانید بازار بیت کوین را پیش از معرفی قراردادهای آتی CME، یک بازار بسیار پرنوسان‌تر در نظر بگیرید؛ پس باید ابزارهای مالی بیشتری نظیر اختیارات معامله داشته باشیم تا به این وسیله بتوانیم همگام با تغییرات قیمت، روند کشف قیمت را با موفقیت انجام دهیم.

دسترسی بیشتر به سرمایه مساوی است با نقدینگی بیشتر، بدون افزایش تعداد معامله‌گران در آن بازار. این مسئله روشی برای افزایش سرمایه ورودی، بدون جلب هرگونه پول جدیدی را فراهم می‌کند.

در عین حال که ارزش بازار ارزهای دیجیتال مدتی است از نظر حجم کلی در سراشیبی سقوط قرار دارد، می‌توان با استفاده از تبادلات مارجین و اهرم، فشار بازار نزولی (خرسی) را کاهش داد.

خطرات احتمالی چیست؟

بدون شک وجود پاداش بدون ریسک‌های بزرگ ممکن نیست، همانطور که یک ضرر می‌تواند منجر به از دست دادن سرمایه یک معامله‌گر شده و قیمت‌های پایین‌تری را سبب شود. این اتفاق 24 سپتامبر (2 مهر) در خصوص بازار قراردادهای آتی بیت کوین رخ داد و موجب به وقوع پیوستن فشار ناگهانی خرید شد.

اگر ارز دیجیتال مورد معامله، بر خلاف چیزی که انتظار می‌رود حرکت کند، استفاده از اهرم می‌تواند ضرر احتمالی را چندین برابر کند. معامله‌گران برای کاهش خطرات چنین اتفاقی از روش‌هایی مانند حد ضرر و سفارش محدود استفاده می‌کنند.

در صحبت‌هایی دیگر که در نشست سنگاپور صورت گرفت «سانی ری»، مدیر بخش توسعه جهانی صرافی «کراکن» (Kraken)، در خصوص سازوکارهایی که صرافی‌ها برای حفاظت از خود انجام می‌دهند، گفت:

اگر شاهد نوسان زیادی در بازار باشیم و به فرض ارزش دارایی 20 تا 30 درصد کاهش یابد، اتفاقی به نام مارجین کال رخ می‌دهد که طبق آن شرکت، دارایی‌های یک مشتری را برای جبران ضررهایی که کرده، از او می‌گیرد.

در حال حاضر 8 صرافی بزرگ ارز دیجیتال مانند کراکن و بایننس قابلیت اهرم را در معاملات خود ارائه می‌دهند. این در حالی است که راه‌اندازی بکت (Bakkt) از یکم مهر می‌تواند به کشف موثرتر قیمت‌ها کمک کند.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *