1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

داستان پیدایش بیت کوین و قدرت گرفتن آن را در «درخت بیت کوین» بخوانید

داستان پیدایش بیت کوین و قدرت گرفتن آن را در «درخت بیت کوین» بخوانید

داستان پیدایش بیت کوین و قدرت گرفتن آن را در «درخت بیت کوین» بخوانید

آشنا شدن با پدیده بیت کوین برای علاقه‌مندان آن در گام نخست احتمالا یک کار دشوار به حساب می‌آید. یکی از مشکلاتی که تازه‌واردان این حوزه اغلب با آن مواجه می‌شوند، گنگ بودن مفاهیم و مغایرت داشتن آن‌ها با پیش‌فرض‌های قبلی‌شان درباره پول، بانک‌‌ها و حتی مواردی مانند اشکال مختلف حاکمیت است. نیاز به مطلبی که بتواند این طیف گسترده از علاقه‌مندان را در جهت صحیح قرار دهد، همواره احساس شده است. در مطلب 4 بخشی که با عنوان «درخت بیت کوین» از دَن هِلد ترجمه شده است، تلاش شده تا یک دید کلی از بیت کوین و داستان آن در فرد علاقه‌مند شکل گیرد. در این مطلب خلاصه‌ای از مواردی که در هر بخش مورد بحث قرار گرفته، تهیه شده است که برای اطلاعات بیشتر شما را به مطالعه کامل «درخت بیت کوین» دعوت می‌کنیم. همانطور که هر باغبانی برای کاشت محصول خود باید بذر مناسب را انتخاب کند، آن را در فصل صحیحش در خاک مناسب بکارد و از آن نگهداری کند، بیت کوین مانند بذری از یک گونه برتر تمامی این مراحل را طی کرد.

درخت بیت کوین – بخش اول: گونه

درخت بیت کوین – بخش دوم: فصل

درخت بیت کوین – بخش سوم: خاک

درخت بیت کوین – بخش چهارم: باغبانی

گونه

بیت کوین شکل برتری از پول است که خالق آن با تعبیه برخی ویژگی‌های اساسی آن را نسبت به سایر پول‌های رایج امروزی و حتی دارایی‌هایی مانند طلا که در گذشته از آن‌ها به عنوان پول استفاده می‌شد، در جایگاه بالاتری قرار داده است. بیت کوین جعل ناپذیر است، قابل حمل است، تقسیم‌پذیر است، کمیاب است و مهمتر از همه غیرمتمرکز است. در این بخش با بررسی این ویژگی‌ها و با استفاده از نظریه تکامل داروین، نگاهی به نظام‌های پولی شکننده امروزی می‌اندازیم و درباره اینکه چرا بیت کوین می‌تواند جای پول‌های رایج امروزی را بگیرد، صحبت می‌کنیم.

فصل

هماطور که هر نهالی باید در فصل مناسبش در خاک قرار گیرد تا آماده رشد کردن و میوه‌دهی شود، بیت کوین نیز در زمان مناسبی باید به جهان معرفی می‌شد. ساتوشی ناکاموتو، همان نام مرموزی که از آن به عنوان خالق بیت کوین یاد می‌شود، منتظر فرصت مناسب ماند تا اینکه بحران مالی سال 2008 و بی‌اعتمادی به بانک‌ها آغاز شد. در این بخش اتفاقات سال 2008 را به ترتیب مرور می‌کنیم تا به زمان معرفی بیت کوین در اواخر ماه اکتبر برسیم.

خاک

بیت کوین یک گونه قدرتمند بود که شانس بقای آن بیش از بقیه به نظر می‌رسید. همچنین در فصلی به دنیا معرفی شد که بی‌اعتمادی موجب آمادگی مردم برای پذیرش شکل جدیدی از پول شده بود؛ اما چه نوآوری‌های بسیاری که بدون حمایت گروه خاصی از مردم در همان ابتدا از بین رفتند و فرصت رشد نیافتند. بیت کوین نیز به گروه ویژه‌ای از افراد نیاز داشت تا در ابتدای پیدایش خود که نوزادی بیش نبود، بقای خود را تضمین کند. در این بخش با سایفرپانک‌ها که از دهه‌ها قبل در آرزوی یک پول ناشناس اینترنتی به سر می‌بردند و با معرفی بیت کوین، امیدهای از دست رفته در دلشان دوباره زنده شد، آشنا می‌شویم.

باغبانی

هر درخت تنومندی برای سلامت و ادامه رشد خود به باغبانی نیاز دارد. بیت کوین باغبانان (توسعه‌دهندگان) بسیاری را تاکنون به خود جذب کرده اما در همان ابتدای کار تعداد این باغبانان انگشت شمار بود. باغبان اصلی که همان ساتوشی ناکاموتو بود، در ابتدای کار پروژه را به جایگاه مناسبی ارتقا داد و سپس از صحنه خارج شد تا توسعه‌دهندگان دیگر با در دست گرفتن پروژه، ادامه حیات آن را تضمین کنند. در آخرین بخش از درخت بیت کوین به توسعه آن در مراحل اولیه پرداخته و ضمن معرفی روشی برای قهرمانان داستانی که از بیت کوین استفاده می‌کنند، خواننده با ریشه‌های تحکیم یافته بیت کوین در جان و تنش داستان را به پایان می‌رساند.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *