1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

مردم از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری وارد بورس شوند

مردم از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری وارد بورس شوند

مردم از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری وارد بورس شوند

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از بازار، روند صعودی شاخص بورس که در هفته‌های گذشته توانسته بود، نظر سرمایه گذاران را بار دیگر به خود جلب کند، حالا چند روزی است که در حال عقب نشینی است. به طوری که شاخص کل از یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحد در ۳۱ مرداد ماه به یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحد در نهم شهریور ماه سقوط کرده است. گزارش‌ها از بازار سرمایه نیز حکایت از آن دارد که در پی افت شاخص، شکل گیری صف‌های فروش شدت گرفته است. نکته حائز اهمیت اینکه هشدار کارشناسان و صاحب نظران بازار سرمایه به سهامداران خرد در ماه‌های گذشته آن بوده که از نگاه کوتاه مدت به بازار پرهیز کرده و از تصمیمات هیجانی دوری کنند.

در همین رابطه، علیرضا توکلی کاشی، معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با اشاره به اینکه بازار در دو سه ماه اخیر در مدار رشد قرار گرفت و این رشد در دو سه هفته اخیر شدت بیشتری را تجربه کرد توضیح داد: در مواقعی که بازار رشد شدیدی را پشت سر می‌گذارد، اغلب دوره‌ای‌ به عنوان استراحت یا توقف را در پیش خواهد داشت. به ویژه در بازار سرمایه ایران که دامنه نوسان نیز وجود دارد و شاخص در زمان افت و خیز هیجان بالایی را تجربه می‌کند.

او در ادامه با اشاره به افزایش قابل توجه میانگین حجم و ارزش معاملات در هفته نخست شهریور گفت: نکته حائز اهمیت این است که سرمایه‌گذاران بازار سرمایه باید بدانند که ذات این بازار با ریسک آمیخته است. البته در بازار ابزارهایی وجود دارد که مردم می‌توانند با بهره‌گیری از این ابزارها، از طریق سرمایه گذاری غیرمستقیم به فعالیت در این بازار بپردازند و به این وسیله تا حد بسیاری، ریسک های بازار سرمایه را پوشش دهند.

او ادامه داد: صندوق های سرمایه‌گذاری به عنوان ابزار سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به مردم توصیه می‌شود. در سال گذشته که شاخص کل ریزش کرده و به تعبیری به یک دوم ارزش خود تنزل پیدا کرد، زیان برخی از صندوق ها حدود ۲۰ درصد بود. جالب اینکه اکنون سطح سودآوری این صندوق ها از رکوردهایی که آنها در سال گذشته کسب کرده بودند، بالاتر است. همچنین در یک سال گذشته به رغم افت شاخص بورس به میزان ۲۵ درصد، برخی صندوق ها نه تنها این کاهش بازدهی را تجربه نکردند که به میزان مثبتی نیز رشد داشته اند.

توصیه توکلی کاشی این است که مردم از این ابزارهای سرمایه گذاری استفاده کرده و نگاه بلندمدتی به بازار داشته باشند. او افزود: اگر مردم صندوق‌های سرمایه گذاری را به درستی انتخاب کنند، پیچیدگی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه از طریق این صندوق‌ها، به مراتب کمتر از انتخاب و خرید مستقیم سهام توسط اشخاص است. در این صورت، در یک بازه بلندمدت برای مثال دو تا سه ساله، بازدهی آنها از هر فرصت سرمایه‌گذاری دیگری بیشتر خواهد بود. نکته حائز اهمیت دیگر آنکه، در یک سرمایه گذاری بلندمدت دو الی سه ساله، این مساله که شاخص در بازه‌های کوتاه مدت چه روندی را طی می‌کند، اهمیت خود را از دست خواهد داد.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *