2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

معرفی 8اُمین صندوق طلای ایران

معرفی 8اُمین صندوق طلای ایران

صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای صبا با نماد “نفیس” به عنوان 8اُمین صندوق طلای بازار سرمایه ایران از تاریخ 26 مهر ماه 1401 به مدت 3 روز کاری در بورس کالای ایران پذیره‌نویسی خواهد شد. در همین راستا در مقاله زیر به معرفی صندوق طلای نفیس پرداخته می‌شود.

پذیره نویسی صندوق طلای نفیس

معرفی کوتاه صندوق:

صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای صبا(ETF)، از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی است که با نماد «نفیس» در بورس کالای ایران معامله خواهد شد. این صندوق‌ها موظف به سرمایه‌گذاری حداقل 70% از کل دارایی‌های خود در گواهی سپرده سکه طلا هستند؛ لذا بازدهی صندوق‌های مذکور به قیمت اونس جهانی و نرخ روز ارز وابسته است.

از این رو، نمی‌توان تاثیر تحولات اقتصادی و سیاسی بر قیمت طلا و ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را انکار کرد. با این حال بررسی داده‌ها نشان می‌دهد برآیند نوسانات بلندمدت در این بازار مثبت و سرمایه‌گذاری در آن سودآور بوده است.

ارکان صندوق طلای نفیس:

ارکان صندوق طلای نفیس

ترکیب دارایی‌ها در صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلای نفیس:

ترکیب دارایی‌ها در صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلای نفیس

بنابراین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا، حداقل 70% از دارایی‌های خود را در سپرده سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند و 30% مابقی در اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری خواهد شد.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا مناسب چه کسانی است؟

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا مناسب آن دسته از سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند در عین ریسک‌گریز بودن، طیف گسترده‌ای از دارایی‌های مبتنی بر طلا را در پرتفوی خود جای دهند. لازم به ذکر است سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا و خرید و فروش نماد این صندوق‌ها، مستلزم داشتن کد بورسی است و تمام کسانی که در کارگزاری‌ها به صورت آنلاین معامله انجام می‌دهند، امکان خرید و فروش نماد صندوق‌های طلا را نیز دارند.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ طلای “نفیس”:

  • قابل معامله(ETF) در بورس کالای ایران
  • قابلیت سرمایه¬گذاری با سرمایه اندک
  • پوشش ریسک تورم
  • نقدشوندگی بالا
  • حذف ریسک نگه‌داری فیزیکی طلا
  • اصالت سنجی سکه‌های طلا توسط کارشناسان خبره
  • برخورداری از معافیت مالیاتی
  • کارمزد معاملاتی اندک

ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق طلای “نفیس”:

  • بازدهی همسو با طلای جهانی و نرخ ارز
  • بدون تقسیم سود و بازدهی ثابت

چگونه در صندوق طلای “نفیس” سرمایه‌گذاری کنیم؟

از آن‌جایی‌که این صندوق از نوع ETF یا قابل معامله است، خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق مستلزم ثبت نام در سجام و دریافت کد بورسی است. سپس می‌توان در طی ساعات 11:30 الی 15 روزهای کاری، نماد «نفیس» را در سامانه آنلاین معاملاتی جست‌وجو و معامله کرد. قابل ذکر است حداقل معامله در سیستم آنلاین کارگزاری‌ها، به دلیل الزامات سازمان بورس 500 هزار تومان است.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *