1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

رونق صندوق های درآمد ثابت با اعمال مالیات بر سود سپرده های بانکی

رونق صندوق های درآمد ثابت با اعمال مالیات بر سود سپرده های بانکی

رونق صندوق های درآمد ثابت با اعمال مالیات بر سود سپرده های بانکی

مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوب کرد که سپرده های بلند مدت بانکی اشخاص حقوقی، مشمول مالیات می شود. این قانون می تواند اثر مثبتی بر رونق بازار بورس و به خصوص صندوق های با درآمد ثابت گذاشته و منابع مالی جدیدی را به سمت آنها روانه کند.

در همین رابطه، یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ارزی(Arzee.ir)، با اشاره به اثر مثبت این قانون جدید مالیاتی بر صندوق های سرمایه گذاری، اظهار داشت: همواره گفته می شود که صندوق های با درآمد ثابت، جایگزین مناسبی برای سپرده های بانکی ست چراکه در عین کم ریسک بودن، بازدهی بالاتری برای سرمایه گذاران ایجاد می کند. به نظر می رسد با توجه به معافیت مالیاتی صندوق های سرمایه گذاری، سپرده اشخاص حقوقی به جای بانک به سمت صندوق های بادرآمد ثابت هدایت شود.

هدایت پول از بانک به سمت تولید و بورس

محسن ابراهیمی پور با بیان هدف اصلی این قانون و تصمیم شرکت های حقوقی در قبال آن گفت: قانون جدیدی که در برنامه بودجه سال 1401 مصوب شد با هدف تزریق منابع مالی به سمت تولید و جلوگیری از رسوب پول در سپرده های بانکی بوده است.

علاوه بر این، تامین بخشی از هزینه های دولت را باید هدف دیگر تصویب این قانون دانست. بنابر این قانون شرکت های حقوقی در صورتی که از سپرده های بلند مدت بانکی سودی شناسایی کنند موظف هستند که 25 درصد از سود را مالیات بدهند. در نتیجه حقوقی ها 2 راه در پیشرو دارند؛ یا اینکه سرمایه شان را در بانک نگه دارند و مالیات 25 درصدی از سودشان را بپردازند یا اینکه سرمایه خود را از بانک خارج کرده و به سمت بنگاه های تولیدی و بازار سرمایه ببرند.

بیشتر بخوانید

بهترین صندوق‌های سرمایه گذاری

احتمال افزایش منابع صندوق های با درآمد ثابت

این تحلیلگر صندوق های سرمایه گذاری با اشاره به معافیت مالیاتی سپرده‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بانک‌ها، افزود:
با توجه به اینکه جا به جایی منابع مالی شرکت های حقوقی از بانک ها به بنگاه های تولیدی امری تخصصی و زمانبر است، پیش بینی می شود لااقل در سال های اول شاهد رونق صندوق های با درآمد ثابت باشیم چراکه این صندوق ها شباهت زیادی به سپرده های بانکی داشته و می تواند جایگزین مناسبی برای سپرده های بانکی باشد.

نفع دولت از قانون مالیات بر سپرده های بانکی

ابراهیمی پور درباره میزان سود احتمالی دولت از این قانون اظهار داشت: براساس آخرین آمار از صورت‌های مالی بانک‌ها، سپرده‌های بلند مدت حقوقی ها ۸۷۴ همت بوده که این عدد 17 درصد از کل سپرده های بانکی کشور را شامل می شود. اگر سود سالانه سپرده های مدت دار را 15 درصد در نظر بگیریم و مالیات 25 درصدی از این سود را هم محاسبه کنیم، خواهیم دید که دولت می تواند از این محل 35 تا 40 همت منابع مالی بدست آورد. برآورد دولت از این قانون در برنامه بودجه 1401 مبلغ 38 همت می باشد.

نفع بازار بورس از قانون مالیات بر سپرده های بانکی

وی ادامه داد: راه همواری که برای سپرده اشخاص حقوقی قرار دارد، ورود به صندوق های با درآمد ثابت است که تاثیر مثبت آن بر بازار سرمایه غیر قابل انکار است. با توجه به الزام صندوق های درآمد ثابت به سرمایه گذاری تا 25 درصد در سهام، در صورتی که مقصد سرمایه گذاری این سپرده ها صندوق ها باشند می توان انتظار داشت که جریان نقدینگی تازه ای به بورس وارد شود.

این کارشناس بازار سرمایه به باور اشتباهی که سرمایه گذاری در بازار بورس را صرفا ریسکی و خطرپذیر می داند اشاره کرد و افزود: گزینه های بدون ریسک و مطمئنی در بازار سرمایه وجود دارد که شاید از نگاه بسیاری از افراد پنهان مانده باشد. اوراق با درآمد ثابت نظیر اخزا، اجاره و سایر اوراق بدهی گزینه های سرمایه گذاری بدون ریسک بازار سرمایه هستند. در ضمن صندوق های با درآمد ثابت به عنوان نهادهای مالی حرفه ای که عمده فعالیت شان در بازار اوراق بدهی ست، یکی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری مطمئن در بازار سرمایه به شمار می آیند.

مزیت صندوق های با درآمد ثابت

سود سپرده صندوق ها در بانک معاف از مالیات است و وارد شدن به آن آسان است. برخی از صندوق ها در بورس قابل معامله هستند و برخی دیگر به صورت آنلاین قابل خرید هستند. سامانه های جدیدی در صنعت فینتک نیز به کمک سرمایه گذاران آمده تا بتوانند در کمال آسایش و راحتی به انتخاب و سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت بپردازند. سامانه رسام با دارا بودن بیشترین تعداد صندوق سرمایه گذاری، به عنوان دستیار مالی همراه سرمایه گذاران خواهد بود. در حال حاضر 11 صندوق با درآمد ثابت در این سامانه فعال بوده و واحد این صندوق ها به صورت برخط قابل معامله است. بر اساس آمارهای مطرح شده و دریافت مالیات بر سود سپرده‌های بانکی شرکت‌های حقوقی، پیش‌بینی می‌شود بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ همت از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت وارد بازار سرمایه شود.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *