2024/04/18

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که شانس جهش دارند

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که شانس جهش دارند

شاخص بورسی «S&P500» روز قبل، چهارمین هفته صعودی خود را به اتمام رساند و این در حالی بود که بانک مرکزی آمریکا در صورت‌جلسه‌های تازه‌منتشرشده خود اعلام کرده بود که با توجه به بالابودن نرخ تورم در این کشور، افزایش نرخ بهره بانکی همچنان ادامه خواهد داشت. کارشناسان این سازمان هم گفته‌اند که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از کاهش تورم در اقتصاد این کشور دیده نمی‌شود.

خبر منفی دیگری که هفته قبل منتشر شد، واکنش جیمز بولارد (James Bullard)، رئیس دفتر فدرال رزرو در سنت لوئیس بود که گفت از افزایش مجدد ۰.۷۵ واحد درصدی نرخ بهره بانکی در ماه سپتامبر (شهریور) حمایت خواهد کرد. این جریانات در مجموع امید سرمایه‌گذاران را نسبت به پایان دوران افزایش سرعت رشد نرخ‌ بهره، در کوتاه‌مدت از بین برد.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که شانس جهش دارند

تضعیف احساسات بازار شاخص S&P500 را از ابتدای این هفته با ریزشی ۱.۲۹درصدی مواجه کرده است و بیت کوین هم که هم‌بستگی زیادی با این شاخص مهم بورسی دارد، تا اینجای کار ضرری ۱.۶درصدی را از ابتدای هفته (دوشنبه) به ثبت رسانده است.

با این اوصاف، آیا خریداران به این کاهش قیمت به‌عنوان فرصتی برای خرید در کف نگاه می‌کنند؟ برای پاسخ به این سؤال نمودار ۵ ارز دیجیتال منتخب این هفته را با هم بررسی خواهیم کرد.

بیت کوین (BTC)

روز ۱۷ اوت (۲۶ مرداد)، قیمت بیت کوین به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه (EMA ۲۰ – خط آبی در تصویر) در ۲۲٬۸۶۴ دلار سقوط کرد و تا روز ۱۹ اوت (۲۸ مرداد) حمایت میانگین متحرک ساده ۵۰روزه (MA – خط قرمز در تصویر) هم که در ۲۲٬۳۱۸ دلار قرار گرفته بود، از دست رفت. اکنون خریداران در تلاش‌اند این روند نزولی را با رسیدن قیمت به کف کانال صعودی روی نمودار متوقف کنند.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که شانس جهش دارند

میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه در حال حاضر شیبی نزولی به خود گرفته است و شاخص قدرت نسبی هم در ناحیه منفی قرار دارد که در مجموع برتری فروشندگان بازار را نشان می‌دهد. اگر قیمت بتواند خلاف جهت میانگین‌های متحرک روی نمودار حرکت کند به این معنی است که بخشی از معامله‌گران با اوج‌گیری قیمت دست به فروش می‌زنند.

این وضعیت می‌تواند احتمال سقوط قیمت به زیر حمایت کانال صعودی روی نمودار را بیشتر کند و اگر چنین اتفاقی بیفتد، هدف بعدی فروشندگان پایین‌کشیدن قیمت تا ناحیه حمایتی بین ۱۸٬۶۲۶ و ۱۷٬۶۲۲ دلار خواهد بود.

برای پیش‌گیری از این سقوط، خریداران باید قیمت را بار دیگر به بالای میانگین‌های متحرک رسانده و موقعیت خود را در آن ناحیه حفظ کنند. اگر آنها موفق به انجام این کار شوند، بیت کوین این فرصت را پیدا خواهد کرد که تا سقف کانال صعودی روی نمودار رشد کند.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که شانس جهش دارند

خریداران با انگیزه زیادی در حال دفاع از حمایت کف کانال صعودی موجود در نمای ۴کندلی بازار بیت کوین هستند. با این حال، در این تایم فریم، شیب نزولی میانگین‌های متحرک و قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی در ناحیه منفی، نشان می‌دهد که احتمالاً با رسیدن قیمت به سطوح بالاتر بخشی از معامله‌گران به فروش دارایی‌های خود تحریک خواهند شد.

اگر قیمت از سطوح فعلی یا پس از برخورد با میانگین متحرک نمایی ۲۰کندلی (۲۱٬۷۶۳ دلار) به‌سمت پایین بازگردد، احتمال شکسته‌شدن حمایت کف کانال نیز افزایش پیدا خواهد کرد. پس از آن ممکن است قیمت بیت کوین تا سطح ۱۸٬۶۲۶ دلار پایین بیاید.

اولین نشانه از آغاز روند صعودی بازگشت قیمت به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰کندلی خواهد بود. اگر این اتفاق بیفتد، می‌توان گفت فشار نزولی قیمت در حال کاهش است. پس از آن هم راه برای جهش بیت کوین تا میانگین متحرک ساده ۵۰کندلی در ۲۳٬۱۰۴ دلار باز خواهد شد.

بایننس کوین (BNB)

بایننس کوین چند روز پیش، پس از برخورد با مقاومت ۳۳۸ دلاری به سمت پایین حرکت کرد و خریداران هم در ادامه در سطح ۲۷۵ دلار با قدرت مانع از ادامه روند نزولی شدند. این اتفاق می‌تواند یک نشانه مثبت باشد؛ چراکه به نظر می‌رسد خریداران به سطوح پایین‌تر به چشم فرصتی مناسب برای ورود به بازار نگاه می‌کنند.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که شانس جهش دارند

خریداران در مسیر بازیابی قیمت، در سطح ۳۰۰ دلار با مقاومت میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه مواجه هستند. اگر قیمت پس از برخورد با این مقاومت بار دیگر به‌سمت پایین حرکت کند، فروشندگان بار دیگر برای رساندن بایننس کوین به زیر ۲۷۵ دلار تلاش خواهند کرد. در صورت شکست این حمایت، احتمالاً قیمت برای چند روز بین ۱۸۳ تا ۳۳۸ دلار در نوسان خواهد بود.

در مقابل، اگر خریداران بتوانند قیمت را به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه برسانند، راه برای بازگشت قیمت به سطح ۳۳۸ دلار باز خواهد شد. شکسته‌شدن مقاومت ۳۳۸ دلاری می‌تواند شکل‌گیری الگوی سروشانه معکوس (صعودی) موجود روی نمودار یک‌روزه را کامل کند. گفتنی است در این صورت شانس بایننس کوین برای جهش تا ۴۱۳ دلار و سپس هدف الگو در ۴۹۳ دلار باز خواهد شد.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که شانس جهش دارند

در نمای ۴ساعته بازار بایننس کوین، میانگین متحرک نمایی ۲۰کندلی شیبی صعودی به خود گرفته است و شاخص قدرت نسبی هم در نزدیکی محور میانی (سطح ۵۰) قرار دارد. اگر کندل قیمت همین طور بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰کندلی باقی بماند، بایننس کوین این شانس را پیدا خواهد کرد که تا میانگین متحرک ساده ۵۰کندلی در ۳۰۶ دلار رشد کند. عبور قیمت از این مقاومت نیز می‌تواند به ادامه روند صعودی تا سطح ۳۳۸ دلار منجر شود.

از طرفی، اگر در ادامه روند بازار نزولی شده و قیمت بار دیگر به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰کندلی برسد، ممکن است بازار بایننس کوین مجدداً سطح ۲۷۵ دلار را تجربه کند. شکسته‌شدن این حمایت به تکمیل روند شکل‌گیری الگوی سروشانه (نزولی) روی نمودار منجر شده و پس از آن ممکن است قیمت تا ۲۴۰ دلار سقوط کند.

أیاس (EOS)

روی نمودار یک‌روزه ایاس الگوی سروشانه معکوسی تشکیل شده است که چشم‌انداز بازار را تا حدی صعودی نشان می‌دهد. خریداران روز ۱۷ اوت (۲۶ مرداد) موفق شدند قیمت را به بالای مقاومت بالاسری در ۱.۴۶ دلار برسانند؛ اما سایه بلند کندل آن روز افزایش فشار فروش در بازار این ارز دیجیتال در سطوح قیمتی بالاتر را نشان می‌دهد.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که شانس جهش دارند

روز ۱۹ اوت (۲۸ مرداد)، فروشندگان قیمت را به زیر سطح ۱.۴۶ دلار بازگرداندند؛ اما نکته مثبتی که وجود دارد این است که خریداران تا این لحظه اجازه سقوط ایاس به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه در ۱.۳۲ دلار را نداده‌اند. این یعنی سطوح پایین‌ترین از نظر بخشی از معامله‌گران فرصت جذابی برای خرید است.

اگر خریداران بتوانند قیمت را همین طور بالای ۱.۴۶ دلار حفظ کنند، شتاب صعودی قیمت افزایش پیدا کرده و راه برای ادامه روند صعودی تا ۱.۸۳ دلار باز خواهد شد. پس از آن می‌توانیم منتظر جهش قیمت ایاس تا هدف الگوی سروشانه معکوس در ۲.۱۱ دلار باشیم.

گفتنی است در صورتی که قیمت به زیر ۱.۲۴ دلار برسد، این چشم‌انداز صعودی اعتبار خود را از دست خواهد داد. پس از آن هم فروشندگان برای پایین‌کشیدن ایاس تا مقاومت میانگین متحرک ساده ۵۰روزه در ۱.۱۷ دلار تلاش خواهند کرد.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که شانس جهش دارند

آن‌طور که از نمای ۴ساعته بازار ایاس پیداست، جهش قیمت به بالای ۱.۴۶ دلار در روز ۱۷ اوت (۲۶ مرداد)، شاخص قدرت نسبی را با سرعت در محدوده اشباع خرید فرو برده است. این اتفاق ممکن است خریداران کوتاه‌مدت را تحریک کرده باشد که سودشان را ذخیره کرده و از بازار خارج شوند و احتمالاً همین موضوع قیمت را تا حمایت قدرتمند ۱.۲۴ دلاری پایین کشیده است؛ اما خریداران با رسیدن قیمت به این کف مقطعی، اقدام به خرید واحدهای جدید کرده و قیمت ایاس را مجدداً به بالای ۱.۴۶ دلار رسانده‌اند.

ایاس اکنون این فرصت را دارد که تا ۱.۵۶ دلار و سپس مقاومت کلیدی ۱.۸۳ دلاری رشد کند. در مقابل، اگر قیمت از سطوح فعلی به‌سمت پایین حرکت کرده و به زیر میانگین‌های متحرک روی نمودار برسد، احتمالاً ایاس برای چند روز دیگر بین ۱.۲۴ تا ۱.۴۶ دلار نوسان خواهد کرد.

کوانت (QNT)

توالی اوج‌ها و کف‌های قیمتی که به‌وضوح روی نمودار یک‌روزه کوانت دیده می‌شود، شکل‌گیری یک روند صعودی کوتاه‌مدت در بازار این ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. خریداران به‌تازگی هم در نزدیکی میانگین متحرک ساده ۵۰روزه (۱۰۰ دلار) اقدام به خرید کرده‌اند و در حال حاضر برای ادامه حرکت صعودی قیمت تلاش می‌کنند.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که شانس جهش دارند

اگر کوانت بتواند موقعیت خود را بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه در ۱۱۱ دلار حفظ کند، به این معنی است که احتمالاً اصلاح روزهای اخیر تمام شده است. اولین شانس کوانت در مسیر افزایش قیمت سطح ۱۲۴ دلار است و پس از آن نوبت به مقاومت مهم ۱۳۳ دلاری می‌رسد. اگر خریداران موفق به عبور از این مانع قیمتی شوند، کوانت در ادامه این فرصت را پیدا خواهد کرد که تا ناحیه مقاومتی بین ۱۵۴ و ۱۶۲ دلار رشد کند.

از سوی دیگر، اگر خریداران نتوانند موقعیت خود را بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه حفظ کنند، باید گفت احتمالاً بخشی از معامله‌گران با اوج‌گیری قیمت اقدام به فروش کرده‌اند. فروشندگان هم برای اینکه کنترل بازار را مجدداً در دست بگیرند، باید قیمت را به زیر ۹۸ دلار برسانند. این اتفاق ممکن است در ادامه به اصلاح عمیق‌تر قیمت تا ۷۹ دلار منجر شود.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که شانس جهش دارند

در نمای ۴ساعته بازار کوانت دیده می‌شود که قیمت برای مدتی در حال اصلاح در محدوده الگوی کنج کاهشی بوده است. خریدارانی هم که به‌تازگی قیمت را به بالای مقاومت سقف کانال رسانده‌ بودند، در حفظ موقعیت خود بالای این سطح ناموفق ظاهر شدند. این موضوع نشان می‌دهد که با اوج‌گیری قیمت فروشندگان فعال‌تر می‌شوند.

اگر در ادامه قیمت همین طور زیر میانگین متحرک ساده ۵۰کندلی بماند، ممکن است کوانت تا میانگین متحرک نمایی ۲۰کندلی در ۱۰۸ دلار سقوط کند. این سطح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه اگر قیمت پس از برخورد با آن به‌سمت بالا بازگردد، به این معنی است که احتمالاً روند کوتاه‌مدت بازار به نفع خریداران تغییر کرده است.

عبور و بسته‌شدن کندل قیمت بالای ۱۸۸ دلار هم می‌تواند تأییدی برای پایان فاز اصلاح بازار کوانت باشد. در مقابل هم اگر حمایت میانگین متحرک نمایی ۲۰کندلی از دست برود، سطح ۱۰۰ دلار هدف بعدی خریداران خواهد بود.

چیلیز (CHZ)

قیمت چیلیز روز ۱۸ اوت (۲۷ مرداد) تا ۰.۲۳ دلار رشد کرد و هم‌زمان با این جهش شاخص قدرت نسبی هم با سرعت زیادی در منطقه اشباع خرید فرو رفت. این جریان ممکن است بخشی از معامله‌گران کوتاه‌مدت را تحریک کرده باشد تا اقدام به ذخیره سود کرده و قیمت را مجدداً به زیر ۰.۲۰ دلار برسانند.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که شانس جهش دارند

نشانه مثبتی که وجود دارد این است که خریداران همچنان از حمایت میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه (۰.۱۷ دلار) دفاع می‌کنند و به‌دنبال بازگرداندن قیمت به بالای ۰.۲۰ دلار هستند. این یعنی احساسات کلی بازار همچنان مثبت باقی مانده است و خریداران در نزدیکی کف‌های قیمت فعالیت خود را بیشتر می‌کنند. این شرایط در مجموع احتمال بازگشت قیمت به سطح ۰.۲۳ دلار را بالا می‌برد و اگر خریداران موفق به عبور از این مقاومت شوند، شتاب صعودی قیمت افزایش یافته و راه برای جهش تا ۰.۲۶ دلار باز می‌شود.

از طرفی، اگر چیلیز در عبور از ۰.۲۰ دلار ناموفق ظاهر شود، به این معنی است که فروشندگان با اوج‌گیری قیمت فعالیت خود را بیشتر می‌کنند. اگر قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰روزه سقوط کند فروشندگان بار دیگر کنترل بازار را در دست خواهند گرفت. پس از آن هم ممکن است قیمت تا میانگین متحرک ساده ۵۰روز در ۰.۱۳ دلار پایین بیاید.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که شانس جهش دارند

در نمای ۴ساعته بازار چیلیز خریداران از خط روند صعودی روی نمودار دفاع می‌کنند و در مسیر بازیابی با مقاومتی در نزدیکی میانگین‌های متحرک روی نمودار مواجه هستند. این میانگین‌های متحرک به‌تازگی یک تقاطع نزولی هم تشکیل داده‌اند که هم‌زمانی آن با قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی در ناحیه منفی، برتری نسبی فروشندگان را نشان می‌دهد.

اگر قیمت در ادامه کاهش یافته و به زیر خط روند صعودی روی نمودار برسد،‌ فشار فروش احتمالاً تشدید خواهد شد و در ادامه قیمت تا ۰.۱۶ و سپس ۰.۱۴ دلار پایین خواهد آمد. چنین حرکتی نشان‌دهنده ادامه کنترل فروشندگان بر بازار است.

در مقابل، اگر خریداران در ادامه موفق به عبور از میانگین‌های متحرک شوند، بار دیگر راه‌ برای رسیدن قیمت به ۰.۲۱ دلار و سپس ۰.۲۳ دلار باز خواهد شد.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *