1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

آیا در حال تکرار الگوی رشد ۲۳٬۰۰۰درصدی دوج کوین در سال ۲۰۲۱ هستیم؟

آیا در حال تکرار الگوی رشد ۲۳٬۰۰۰درصدی دوج کوین در سال ۲۰۲۱ هستیم؟

آیا در حال تکرار الگوی رشد ۲۳٬۰۰۰درصدی دوج کوین در سال ۲۰۲۱ هستیم؟

قیمت دوج کوین پس از رسیدن به کف ۰.۰۴۹۱ دلاری در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) تاکنون تقریبا دو برابر شده است. باتوجه به تلاش‌های دوباره ایلان ماسک برای رشد قیمت این میم کوین محبوب، درصورت تکرار تاریخ، احتمالاً شاهد افزایش قابل‌توجه ارزش آن در سال جاری خواهیم بود.

به گزارش کوین تلگراف، دوج کوین در ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) به قیمت ۰.۰۹۴۲ دلار رسید که نشان‌دهنده رشد ۹۴درصدی نسبت پایین‌ترین سطح آن در سال گذشته است. اما، باوجود رشد چشمگیر اخیر، قیمت دوج کوین همچنان ۸۸درصد کمتر از بالاترین سطح تاریخی خود در مه ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) یعنی ۰.۷۶ دلار است. در نتیجه، جفت دوج/دلار تا ایجاد یک الگوی بازگشتی صعودی در تایم‌فریم‌های طولانی‌تر فاصله زیادی دارد.

آیا در حال تکرار الگوی رشد ۳٬۰۰۰درصدی دوج کوین در سال ۲۰۲۱ هستیم؟
نمودار سه روزه قیمت دوج کوین

آیا یک الگوی بازگشت صعودی در حال شکل‌گیری است؟

قیمت دوج در سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) بیش از ۲۳٬۰۰۰درصد افزایش یافت که عمدتاً به‌دلیل حمایت‌های کلامی ایلان ماسک بود. جالب اینجاست که این روند پس از آن متوقف شد که ماسک در طول حضورش در برنامه «ساتردی نایت لایو» در مه ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) دوج کوین را متقابانه نامید.

پس از آن، قیمت دوج وارد یک چرخه نزولی بلند‌مدت شد که سیاست‌های انقباض فدرال رزرو نیز آن را تشدید کرد. همچنین، چند سقوط و ورشکستگی بزرگ از جمله لونا، تری اروز کپیتال و صرافی FTX بر فشار فروش دوج کوین افزود.

دوج کوین در اکتبر ۲۰۲۲ (مهر ۱۴۰۱) و برخلاف روند نزولی چندین‌ماهه، شاهد بازگشت ۱۰۰درصدی قیمت خود بود. این رشد با خرید جنجال‌برانگیز توییتر توسط ماسک همراه شد تا باعث افزایش امید سرمایه‌گذاران به انتخاب دوج به‌عنوان توکن رسمی پرداخت در این شبکه اجتماعی محبوب شود.

آیا در حال تکرار الگوی رشد ۳٬۰۰۰درصدی دوج کوین در سال ۲۰۲۱ هستیم؟

از آن زمان تاکنون، ماسک هنوز امکان پرداخت با دوج کوین را به توییتر اضافه نکرده است. اگرچه، او در اوایل ماه آوریل (فروردین) برای چند روز لوگوی معروف پرنده آبی توییتر را با نماد رسمی دوج کوین، میمی از سک شیبا اینو جایگزین کرد. در پی انتشار خبر این اقدام، قیمت دوج حدود ۴۰درصد افزایش یافت.

از منظر فاندامنتال، گمانه‌پردازی‌ها می‌تواند به حفظ رشد قیمت دوج کوین از ابتدای سال تاکنون کمک کند. با این همه، دوج برای رسیدن به بالاترین سطح تاریخی خود نیاز به رشد ۷۰۰درصدی دارد که احتمالاً تنها زمانی رخ می‌دهد که شاهد پذیرش گسترده‌تر دوج مانند استفاده به‌عنوان گزینه پرداخت در توییتر باشیم.

بررسی تکنیکال دوج کوین

از منظر تحلیل تکنیکال، دورنمای بازگشت صعودی دوج کوین به حفظ قیمت بالاتر از دو میانگین متحرک نمایی هفتگی بستگی دارد. 

به‌ویژه که که روند قیمت دوج کوین تلاش کرده است تا بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۵۰هفته‌ای (قرمز)، حدود ۰.۰۹۱۷ دلار و ۲۰۰هفته‌ای (آبی) خود در حدود ۰.۰۸۹۵ دلار بسته شود. این تلاش مشابه روند رنج و سپس تلاش برای بریک اوت در فاصله آوریل تا نوامبر ۲۰۲۰ (فروردین تا آبان ۱۳۹۹) است که پیش از افزایش ۳۰٬۰۰۰درصدی قیمت رخ داد.

آیا در حال تکرار الگوی رشد ۳٬۰۰۰درصدی دوج کوین در سال ۲۰۲۱ هستیم؟
نمودار هفتگی قیمت دوج کوین

شاید به‌دلیل وجود مشکلات فاندامنتال شاهد رشد ۳٬۰۰۰درصدی قیمت دوج در سال ۲۰۲۳ نباشیم، اما در تغییر رویکرد فدرال رزرو به نرخ بهره یا اضافه‌شدن پرداخت با دوج کوین به توییتر، این میم کوین احتمالاً می‌تواند بار دیگر در سال ۲۰۲۳ تا سطح ۰.۷۶ دلاری صعود کند.

در سوی مقابل، کاهش روند قیمت به زیر میانگین متحرک‌های مذکور خطر شکل‌گیری الگوی کلاسیک مثلث صعودی را به همراه دارد. 

زمانی که قیمت بین یک حمایت خط صعودی و خط مقاومت افقی در نوسان باشد، این الگو تشکیل خواهد شد. الگوی مثلث صعودی معمولاً زمانی پایان می‌یابد که شاهد بریک اوت قیمت در راستا روند قبلی آن باشیم.

در نتیجه روند نزولی قبلی، به نظر می‌رسد که تشکیل الگوی مثلث صعودی در روند قیمت دوج به نفع فروشندگان باشد. هدفی که پس از شکست در مثلث صعودی وجود دارد، به اندازه طول ضلع مثلث خواهد بود.

آیا در حال تکرار الگوی رشد ۳٬۰۰۰درصدی دوج کوین در سال ۲۰۲۱ هستیم؟
الگوی مثلث صعودی بر روی نمودار هفتگی قیمت دوج کوین

این اتفاق می‌تواند هدف قیمت دوج در پایان سال را به محدوده ۰.۰۳۶۳ تا ۰.۰۴۶۹ دلاری برابر با ۴۵ تا ۶۰درصد کاهش نسبت به سطح کنونی قیمت برساند.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *