سایت ارزی (Arzee)/ مجمع تشکل‌های فرش دستباف ایران با اشاره به کاهش صادرات فرش ایران از ۴۲۶ میلیون دلار به ۶۴ میلیون دلار در چهار سال گذشته، رفع موانع صادرات این کالا و اصلاح فرایندها را خواستار شد.

در اطلاعیه مجمع تشکل‌های فرش دستباف ایران به مناسبت برگزاری سومین اجلاسیه این مجمع، آمده است: در این اجلاسیه، موانع تولید و صادرات فرش ایران مطرح می‌شود که امیدواریم برای رفع آنها اقدام عاجلی صورت گیرد.
این مجمع با اشاره به محدودیت در ورود فرش‌های ایرانی به کشور، خاطر نشان کرده است: این مساله به دلیل پرداخت حقوق و عوارض کلان توجیه اقتصادی ندارد، و انباشت فرش‌های فروش نرفته و تزاید عرضه سبب کاهش ارزش در بازارهای خارجی شده است.
بیانیه در ادامه می‌افزاید: ارائه خدمات قالیشویی و مرمت به فرش‌هایی که سالیان پیش صادر شده، ممکن نیست در نتیجه علاوه بر اینکه سود حاصل از این فعالیت به کیسه ترکیه و پاکستان سرازیر شده، از یک سو مهاجرت نیروی کار متخصص ایرانی در حوزه مرمت به این دو کشور و از سوی دیگر موج بیکاری فعالان ارائه خدمات قالیشویی و مرمت نیز آغاز شده است.
مجمع فرش دستباف همچنین با اشاره به انتقال فرآیندهای تمدید کارت بازرگانی از سامانه اتاق بازرگانی به سامانه جامع تجارت و اصرار برای ارائه کد رهگیری اجاره‌نامه یا سند ملکی محل کسب برای بازرگانان، تصریح کرده است: فرآیند تمدید کارت بازرگانی تعداد کثیری از صادرکنندگان فرش با اخلال مواجه شده، بر این اساس خواسته صریح و مشخص مجمع تشکل‌های فرش ایران رفع کلی این مانع یا دست کم، پذیرش سابقه فعالیت و کارت بازرگانی با ارائه اسناد مثبته به تشخیص تشکل ملی در بخش خصوصی است.
تولید فرش‌های ابریشم ماشینی دستبافت گونه نیز یکی از موضوع‌های چالش برانگیز اعلام و خاطرنشان شده است:
این موضوع علاوه بر مواد اولیه مصنوعی، اعتماد مخاطبان و مشتریان را به شدت مخدوش می‌کند که جبران آن به سادگی امکان پذیر نیست، از این رو خواسته مجمع تشکل‌های فرش دستباف ایران الزام قانونی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان به تاکید و تصریح به ماشینی بودن این فرش‌ها در خود فرش، فاکتورها و سایر اسناد قابل ارائه به مشتری و پیگیرد قانونی در صورت سرپیچی از این امر است.
در بخش پایانی این بیانیه، اعضای مجمع تشکل‌های فرش دستباف ضمن تاکید بر اهمیت راهبردی فرش دستباف و نقش سازنده آن در حفظ اشتغال مولد روستایی و توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور به تبعات نامبارک و ناگوار تداوم بی‌مهری و بی‌اعتنایی به این موهبت بدون جایگزین در این سرزمین هشدار داده و تاکید کرده اند: امیدواریم مسئولان کشور در این شرایط خطیر بسیار بیش از گذشته به خاموشی این شمع روشنگر در سراسر پهنه جغرافیایی ایران حساس باشند و از این ظرفیت بی‌بدیل آنچنان که باید بهره ببرند.