2024/05/14

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

پیش بینی قیمت طلای جهانی / نگاه معامله‌گران طلا به سیگنال‌های اقتصاد چین

پیش بینی قیمت طلای جهانی / نگاه معامله‌گران طلا به سیگنال‌های اقتصاد چین

پیش بینی قیمت طلای جهانی / نگاه معامله‌گران طلا به ارزی(Arzee.ir)‌های اقتصاد چین

به گزارش تجارت‌نیوز ، انس طلای جهانی تا محدوده 1985 دلار در هفته جاری پیش رفته است. داده‌های نظرسنجی ماهانه فدرال رزرو حاکی از کاهش انتظارات تورمی سالانه است. هفته گذشته، پیش‌داده‌های شاخص بهای مصرف‌کننده آمریکا منتشر شد که نشان از کاهش یک درصدی آن در بعد سالانه داشت. تورم ماه ژوئن سال گذشته، 1.2 درصد بوده است. شاخص بهای مصرف‌کننده ماهانه برای جولای، هفته گذشته 0.2 درصد اعلام شد و تورم سالیانه یک درصد کاهش یافت و به 3 درصد رسید.

رد پای چین و ژاپن در کاهش تورم آمریکا

داده‌های تورمی آمریکا، چهارشنبه گذشته منتشر شد اما از جمعه دو هفته قبل با انتشار داده‌های اشتغال آمریکا (NFP)، شاخص دلار به ویژه در برابر ین ژاپن گام در روند نزولی پرشتابی گذاشته بود. این موضوع نشان می‌دهد، احتمال مداخله از سمت بانک مرکزی ژاپن وجود داشته و حتی کاهش سطح نقدینگی یوان و عرضه دلار در اقتصاد چین نیز اتفاق افتاده است. بنابراین می‌توان گفت روند کاهشی شاخص دلار تا پیش از انتشار داده‌های شاخص بهای مصرف کننده ایالات متحده ربطی به تورم آمریکا نداشت.

طلای جهانی - بانک مرکزی ژاپن
بانک مرکزی ژاپن – Bank of JAPAN

حالا اما با توجه به اثر پایه و حذف تورم 6 درصدی ماه ژوئن سال گذشته، تحلیلگران معتقدند حداقل در سه ماه پیش رو، تورم بیش از این کاهش نمی‌یابد. بر همین اساس اقتصاد آمریکا در ماه ژوئن در یک کف تورمی قرار گرفته است.

از طرفی بازدهی اوراق قرضه 10 ساله ایالات متحده آمریکا به زیر چهار درصد رسیده است. این کاهش که در نتیجه افت چشمگیر شاخص بهای تولیدکننده سالانه آمریکا از 0.9 درصد در ماه گذشته به 0.1 در ماه جاری صورت گرفت، فشار زیادی به شاخص دلار وارد کرد. شاخص دلار روز‌های گذشته به زیر 100 واحد رسید که به معنی قرار گرفتن در کمترین مقدار خود در یک سال و 4 ماه گذشته است.

افت شاخص دلار به معنی افزایش تمایل معامله‌گران برای خرید دارایی‌های ریسکی است. در نتیجه اتفاقات یادشده، انس طلای جهانی به دنبال روند صعودی خود، تا محدوده 1985 دلار نیز پیش رفت.

طلای جهانی تورم آمریکا

داده‌های PPI یا همان داده‌های هزینه تولیدکننده، پتانسیل زیادی برای تعیین مسیر حرکتی تورم ایالات متحده دارند. از این رو روند تورمی همبستگی بالایی با این داده‌ها دارد. از سوی دیگر دیدگاه هاوکیش رئیس فد همچنان پابرجاست. او و دیگر اعضای فدرال رزرو، معتقدند هنوز فاصله زیادی تا هدف دو درصدی تعیین شده برای تورم باقی است. بر همین اساس همچنان احتمال افزایش یک پله‌ای نرخ بهره در ماه ژوئن و پس از آن پله‌ای دیگر در دسامبر سال جاری وجود دارد.

موج نگرانی در اقتصاد جهانی به واسطه ضعف آشکار اقتصاد چین

هفته گذشته داده‌های تراز تجاری چین منتشر شد. تراز تجاری این کشور 70 میلیارد دلار مثبت بود. اما نکته‌ای که در داده‌های مربوط به تراز تجاری چین جلب توجه می‌کرد، کاهش همزمان صادرات و واردات بیش از آنچه معامله‌گران انتظار داشتند، بود. مارکت انتظار کاهش پنج درصدی برای وارادات و صادرات چین داشت اما رقم اعلامی فراتر از آن و در سطح 6.8 درصد منفی بود.

این داده در کنار داده‌های خرده فروشی (China Retail Sales) منتشر شده در هفته جاری قرار می‌گیرد. انتظار مارکت رشد 3.5 درصدی این دیتا نسبت به سال گذشته بود. انتشار داده‌ها اما حاکی از رشد تنها 3.1 درصدی نسبت به سال گذشته بود.

طلای جهانی اقتصاد چین

این دو تکه پازل در کنار یکدیگر نشان می‌دهد تقاضا در اقتصاد چین رشدی نداشته و ناامیدکننده است. در کنار این داده‌ها، داده تولید ناخالص داخلی چین (GDP) نیز وجود دارد که تاییدکننده این ماجراست. در حالی که تحلیلگران انتظار داشتند 7.1 درصد رشد را در GDP چین شاهد باشند، آمار منتشر شده حاکی از رشد تنها 6.3 درصدی این شاخص برای سه ماهه دوم است.

هرچند که این شاخص در بخش صنعتی با رشد اندکی مواجه شد اما رشد 4.4 درصدی این بخش فاصله بسیار زیادی با اعداد مربوط به رشد همین بخش از شاخص در سال‌های قبل از همه‌گیری کرونا دارد.

چین معتقد است به هدف رشد 5.5 درصدی GDP در بعد سالانه برای سال 2023 خواهد رسید اما داده‌های منتشر شده تا این مقطع از سال، معامله‌گران را از دستیابی به این هدف ناامید ساخته است. از این رو این موضوع می‌تواند نگرانی‌هایی در اقتصاد جهانی ایجاد کند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار طلا و ارز بخوانید.

مرجع: تجارت نیوز

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید