تجارت نیوز/ شاخص کل بعد از صعود ۳۰۰ هزار واحدی در آذر ماه روندی نزولی پیش گرفت و کف قبلی خود را نیز از دست داد اما حالا دو روز است که از معاملات بازار سهام بوی بهبود می‌آید. بورس در ادامه معاملات تا پایان سال چه روندی خواهد داشت؟

سعید ابراهیمی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند بورس از ابتدای سال گفت: بازار سرمایه امسال روند بسیار خاص و پرشتابی را که از سال ۹۸ آغاز شده بود ادامه داد. این روند تا انتهای مردادماه ۹۹ ادامه داشت اما از اوایل شهریور، بازار وارد فاز اصلاح شد. سیاست‌های غلط و غیرکارشناسی دخیل در بازار و سیاست اشتباه دولت در خصوص صندوق پالایش یکم، باعث ایجاد موجی از عدم اعتماد در بین جامعه سهامداران و در نهایت باعث ریزش شدید بورس شد.

این کارشناس در رابطه با دلیل ریزش بورس گفت: بنده معتقدم این ریزش بیشتر از آنکه بر مبنای واقعیت‌های بازار باشد بر مبنای ریزش اعتماد بود. خروج شدید نقدینگی و عدم مدیریت صحیح و اجرای سیاست‌های موثر، روند این ریزش را پرشتاب‌تر و سنگین‌تر کرد. سیاست‌های اشتباه متولیان بازار سرمایه و دخالت‌های کارشناسی نشده سیاسیون بر بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران افزود تا جایی که گزارش‌های امیدوارکننده و تحرکات مثبت شرکت‌ها نیز نتوانست تغییری در روند بازار ایجاد کند.

این کارشناس در رابطه با متغییرهای تاثیرگذار بر رشد بازار سرمایه گفت: حال با گذشت چندین ماه و اتمام برخی از عوامل تأثیرگذار مانند انتخابات آمریکا، می‌توان امیدوار به ایجاد تعادل در بازار بود. گزارش های ۹ ماهه شرکت‌ها نوید روزهایی بهتر برای بازار سرمایه را می‌دهد. رشد سود شرکت‌ها و انتظار تکرار آن از عواملی است که می‌تواند بر تعادل و تغییر روند بازار نقش داشته باشد. همچنین رکود بازارهای موازی و تثبیت تقریبی نرخ دلار همراه با رشد سودآوری شرکت‌ها می‌تواند باعث بازگشت آرامش به بازار شود.

این کارشناس با اشاره به ضرورت بازگشت اعتماد به بورس گفت: در صورت اجرای سیاست‌های صحیح و عدم دخالت‌های غیرکارشناسی و اراده برای رشد اقتصادی، می‌توان اعتماد مجدد را به سرمایه‌گذاران برگرداند. به نظر می‌رسد با توجه به تغییر پارامترهای اقتصاد سیاسی بعد از انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر بازارهای مالی، می‌توان شاهد تغییر وضعیت در مولفه‌های اثر گذار بازار در صورت اهتمام دولت برای جذب سرمایه برای بازار باشیم. در صورت جذب نقدینگی در بازار سرمایه شاهد انتقال آن بر بازارهای موازی از جمله طلا و ارز نخواهیم بود و این امر باعث کاهش سوداگری‌ها و افزایش رفاه اجتماعی خواهد شد.

این کارشناس با اشاره به چشم‌انداز قیمت ارز گفت: می‌توان عنوان کرد که وضعیت حال حاضر بازار سرمایه معلول مجموعه علت‌های اساسی است که ریشه در سیاستهای کلان و عدم تطابق زیرساخت‌های بازار سرمایه با نقدینگی موجود، کم‌کاری سازمان بورس در تحلیل و ارائه مفاهیمی چون ریسک و بازده، ضعف در اراده سیاسی در تقویت بنیان‌های اقتصادی، عدم عمق بخشی صحیح به بازار و عدم آموزش درست است.

با نگاهی به بازارهایی مثل بازار خودرو و ملک می‌توان گفت این بازارها با اشباع قیمتی شدید مواجه شده‌اند. بنابراین کمترین تمایل به حرکت نقدینگی به این بازارها وجود دارد. از سوی دیگر بازار ارز برخلاف آنچه که تصور می شود در کوتاه‌مدت بسیار تحت تاثیر حرکات سیاسی دولت قرار دارد اما در بلندمدت بازار ارز نیز به سمت تعادل بر مبنای عرضه و تقاضا حرکت می‌کند. بنابراین کاهش قیمت ارز بدون وجود عوامل تاثیرگذار و صرفاً بر اساس سیاست‌های تکراری دستوری، نه تنها کمکی به اقتصاد نمی‌کند بلکه در بلند‌مدت می‌تواند یک سم مهلک برای اقتصاد باشد. در این میان بورس با اصلاح عمیق قیمتی و جذاب شدن قیمت سهام در بازار و با ارائه گزارش های ۹ ماهه و کاهش تنش های سیاسی، می‌تواند بار دیگر نقش برجسته ای را در ماه‌های پایانی سال ایفا کند.

این کارشناس با اشاره به صنایع پیشرو بازار گفت: با توجه به تغییر مولفه‌های مختلف در عرصه سیاسی و اقتصاد کشور پیش‌بینی می‌شود که روند حرکتی بازار سرمایه در دو ماهه آخر سال مثبت و رو به رشد باشد. در این میان گروه‌های بانکی، سرمایه‌گذاری و پالایشی می‌توانند تاثیر بیشتری بر بازگشت اعتماد به بازار داشته باشند. وجود سیاست های تشویقی و حمایتی و سیاست‌های ارزی مثبت برای صنایع و صادرات، در کنار کاهش تنش‌های سیاسی در عرصه بین الملل، می‌تواند باعث تقویت و بازگشت آرامش به این بازار در دو ماه انتهای سال باشد.