1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

هک بایننس: بیت کوین جوابی نداشت!

هک بایننس: بیت کوین جوابی نداشت!

هک بایننس: بیت کوین جوابی نداشت!

مطلب زیر پس از هک صرافی بایننس توسط امیر تاکی (Amir Taaki)، خالق لیب‌بیت‌کوین (libbitcoin) که اولین پیاده‌سازی جایگزین بیت کوین است، نگاشته شده است. او بر روی کیف ‌پول‌های الکتروم (Electrum) و دارک‌ولت (Darkwallet) و همچنین بازارهای خصوصی و فناوری‌های غیرمتمرکز نیز کار کرده است.

بایننس، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال از لحاظ حجم معاملات، در روز سه شنبه هفته گذشته هک شد. هکرها مبلغ ۷,۰۰۰ بیت کوین (معادل ۴۰ میلیون دلار) به سرقت بردند.

بایننس فرصتی برای بازگردانی این دارایی به سرقت رفته داشت. آن‌ها می‌توانستند با ماینرها و استخرهای استخراجی که قدرت هش بالایی دارند برای رسیدن به بیش از ۵۱ درصد قدرت هش شبکه به اجماع برسند. ماینرها می‌توانستند با معکوس کردن زنجیره، سهمی از پول دزدیده شده به جیب بزنند.

بایننس این‌بار تصمیم گرفت که این کار را انجام ندهد. هر چه زمان می‌گذرد، حمله نیز سخت‌تر و پرهزینه‌تر خواهد شد. اما انجام این‌ کار به سادگی برقرار کردن چند تماس تلفنی خصوصی بود.

اکثریت قدرت هش شبکه، تحت کنترل چند نفر قرار دارد. آن‌ها می‌توانند با هم تبانی کنند و زنجیره را بازگردانند. این بار شانس آوردیم.

هک بایننس: بیت کوین جوابی نداشت!

این رویداد و تصمیم بایننس، هسته و مرکز بیت کوین را لرزاند و تحت‌الشعاع قرار داد. انتقاد همیشگی از اتریوم اکنون به بیت کوین نیز وارد است. در جولای سال ۲۰۱۶، اتریوم ۵۰ میلیون دلار از هک دائو (DAO) را با سازماندهی مجدد زنجیره بازگرداند.

این که اتریوم می‌تواند تغییر کند، باعث برانگیختن خشم بسیاری از افراد شد. این اصلی‌ترین نقد مطرح شده بیت کوین نسبت به اتریوم بود. اما هک دائو و بازگردانی بلاک چین ممکن است در بیت کوین نیز اتفاق بیفتد.

در حال حاضر بیش از دو سال است که من بارها و بارها سعی کرده‌ام به این نکته اشاره کنم که حرکت‌ها و جنبش‌های ارزهای دیجیتال، چیزی بیش از فناوری است. پای سیاست نیز در میان است.

ماجرای بایننس به ما نشان داد که پروتکل بیت کوین تنها با فناوری محافظت نمی‌شود، بلکه بحث اجماع سیاسی نیز مطرح است.

ما بافت اجتماعی‌ای را که به هر پروژه ارز دیجیتال قدرت می‌دهد را نادیده گرفته‌ایم. ما بر ترفندهای جادویی متمرکز شده‌ایم و امیدوارم که ارزهای دیجیتال با نوآوری بعدی نجات یابند. اما هیچ تکنیک و روش جدیدی نمی‌تواند ارز دیجیتال را نجات دهد.

این مساله و مشکل با ایده‌های فنی مانند بازار غیرمتمرکز، صرافی‌های همتا به همتا و یا تراکنش‌های فوری مرتفع نمی‌شود. خیلی عمیق‌تر از این حرف‌هاست.

ما تلاش کردیم که سیستم کاملی را مهندسی کنیم. یک ماشین روب گلدبرگ (سیستم ناکارآمد) که در آن ربات‌های انسانی برای کسب سود مالی بیشتر و فوری، سر و دست می‌شکنند.

توضیح مترجم: ماشین روب گُلدبِرگ ماشینی پیچیده و جالب است که با نوعی هنرمندی مبتکرانه برای انجام عملیاتی ساده طراحی شده‌است. نام ماشین روب گُلدبِرگ برگرفته شده از نام مبتکر آن، روب گلدبرگ کارتونیست آمریکایی است که بیشتر برای سری کارتون‌هایش مشهور است. همچنین واژه «یک روب گلدربرگ» (a Rube Goldberg) در فرهنگ اصطلاحات امریکایی برای بیان طرح یا وسیله‌ای فوق العاده پیچیده اما غیر عملی و ناکارآمد، استفاده می‌شود.

در صرافی، این پروژه با توده‌ای از افراد با ذهنیت برده‌وار که سطح فکری بسیار پایینی دارند اشباع شده است. همه افراد خوب در حال ترک پروژه هستند، چرا که ما دیگر آینده روشنی را عرضه نمی‌کنیم.

هک بایننس: بیت کوین جوابی نداشت!

و این ذهنیت یک طرز تفکر حریص و خسیسی را پرورش داده است که در آن افراد نمی‌توانند به چیزی فراتر از علاقه و منافع خود و یا نام یک پروژه بیاندیشند.

طرح ما افتتاح آکادمی‌هایی است که هکرها بتوانند در آن بر روی پروژه‌هایی که برای بقای ارزهای دیجیتال حیاتی هستند، اما پاداش مالی مستقیمی ندارند کار کنند.

هنگامی که من به کنفرانس‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال می‌روم، تعداد زیادی جوان ماهر و آرمان‌گرا به دنبال مکان و موقعیتی برای هدایت انرژی و استعداد خود هستند. ما باید از این پتانسیل‌ها استفاده کنیم.

طی چند سال اخیر، با چند میلیونر در رابطه با این پروژه ملاقات کردم. آن‌ها حتی حاضر نیستند ۱۰ هزار دلار بر روی پروژه‌ای که منفعت مستقیمی برای آن‌ها ندارد سرمایه‌گذاری کنند. این تنها امید برای نجات ارز دیجیتال از مرگ حتمی است.

اما آن‌ها بسیار علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری صدها هزار دلاری در پروژه‌هایی بودند که در طی چند ماه برای آن‌ها سود زیادی به ارمغان خواهد آورد.

ما سوار بر یک کشتی در حال غرق شدن هستیم و همه سعی می‌کنند تا از سر و کله هم بالا بروند تا به بالاترین نقطه برسند و از غرق شدن نجات پیدا کنند.

آن‌ها می‌گویند بیت کوین مبتنی بر اجماع تکنولوژیکی است. اما چه کسی فناوری و تکنولوژی را می‌سازد؟ شما عملکرد خود را چه می‌نامید؟ فرآیندی که به کد جدید اجازه ورود می‌دهد.

حتی فضای بحث شما، چگونگی توسعه و تکامل فناوری را شکل می‌دهد. فناوری هرگز ساکن نیست. بیت کوین فراتر از قوانین است، بیت کوین یک جنبش است، یک ایدئولوژی.

هک بایننس: بیت کوین جوابی نداشت!

هر چه ما آن را بیشتر نادیده بگیریم، وضعیت بدتر خواهد شد. سال گذشته، زمانی که بیت کوین در بالاترین قیمت تاریخ خود، یعنی ۲۰,۰۰۰ دلار بود، من به این نتیجه رسیدم که این پروژه در حال حرکت به سوی سرخوردگی و شکست است.

از آن زمان ما از بدترین سقوط بازار در تاریخ ارزهای دیجیتال رنج می‌بریم. ایده‌ها نحوه تکامل فناوری را شکل می‌دهند. مردم منتظر رشد و ترقی هستند و ممکن است این اتفاقات تنها یک دست‌انداز باشند نه روند صعودی. تا زمانی که محتوا وجود نداشته باشد، رشدی نیز اتفاق نمی‌افتد.

چه چیزی مردم را به سمت خلق ایده‌های نو سوق می‌دهد؟ مسلما پول نیست. سرنوشت، بصیرت و هدف سوخت تاریخ هستند. ما فن‌شناس هستیم. ما قدرت شکل دادن به جهان را داریم.

به ما فرصتی برای سرنگونی نظام مالی جهانی داده شده است. چرا فرصت را از دست بدهیم؟ بزرگ بیاندیشید.

هدف ما گسترش در سراسر جهان و بازارهای سیاه دیجیتال بی‌نام و نشان است. بازارهای خارج از کنترل دولت. بدون کنترل اقتصاد. چگونه؟

اول از همه، ما به کمک سرمایه جهانی و یا قانون‌گذاران نیاز نداریم. ما باید مخالفت خود را با نظام قدیمی‌ای که قرار است جایگزین آن شویم اعلام کنیم.

دوم، ما باید شروع به کشف حوزه ایده‌ها، فلسفه فناوری، جغرافیای سیاسی جهان و تاریخچه کامپیوترها کنیم و همه این‌ها را کنار هم قرار دهیم تا تصویری از جایی که می‌خواهیم به آن برسیم و چگونگی رسیدن به آن را مجسم کنیم.

سوم، باید به چیزی فراتر از موقعیت کنونی خود فکر کنیم تا بتوانیم در آینده به آن‌جا برسیم. ما باید توان و اراده غلبه بر خودمان را پیدا کنیم و برای رسیدن به یک هدف بزرگ، اشتیاق داشته باشیم.

قوی باشیم و هیولای درونمان را پرورش دهیم. ما انرژی هستیم. درون هر کدام از ما یک دانه است.

هک بایننس: بیت کوین جوابی نداشت!

کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. ما به ویکی‌ها، بازارها، ارزها، ابزارهای مالی، ابزارهای تصمیم‌گیری‌ سیاسی نیاز داریم و مهم‌تر از همه آن‌ها را به صورت تاریک و همتابه‌همتا می‌خواهیم.

بزرگ‌ترین شکست و ناامیدی، بحران‌های مالی بود که خود را نشان دادند. ما آماده استفاده از آن‌ها نبودیم. ما نمی‌توانیم به سرعت از آن‌ها سود ببریم. در عوض آن‌ها توسط ایران، یونان، ونزوئلا و … تجربه شدند و تبدیل به جریان‌های خبری شدند.

اما خبر خوب این است که تناقضات این سیستم رو به افزایش است و نمی‌تواند دوام بیاورد. از حالا، گروه‌های افراطی برای رشد شکاف‌ها و نفوذ به این فضای خالی تحریک شده‌اند.

این سیستم سرمایه‌گذاری مالی به رهبری غرب نمی‌تواند ادامه پیدا کند و نابود خواهد شد.

اگر ما زمینه کاری را بسازیم، زمانی‌که وقتش برسد، ما آماده خواهیم بود که هیولای خود را آزاد کنیم. ما اپوزیسیون هستیم.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *