2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

نسخه سوم یونی سواپ راه‌اندازی شد؛ این به چه معناست؟

نسخه سوم یونی سواپ راه‌اندازی شد؛ این به چه معناست؟

نسخه سوم یونی سواپ (Uniswap V۳) ساعاتی پیش راه‌اندازی شد. بهینه‌سازی عملکرد، کنترل بیشتر روی کارمزدها و گزینه‌های بیشتر در ارتباط با دسترسی‌های استخرهای نقدینگی از جمله تغییراتی است که در این نسخه اعمال شده است.

به گزارش دیکریپت، در حالی که هر هفته محصولات و قابلیت‌های جدیدی در عرصه نوپای امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) رونمایی می‌شود، یونی سواپ (Uniswap)، نام‌آشناترین صرافی غیرمتمرکز جهان هم دست روی دست نگذاشته و ساعاتی پیش نسخه سوم خود را راه‌اندازی کرد.

این صرافی غیرمتمرکز که در ماه مه سال گذشته میلادی به نسخه دوم ارتقا یافته بود، امروز نسخه سوم پروتکل خود را منتشر کرد. یونی سواپ وعده داده بود در این نسخه کاربران کنترل بیشتری روی نقدینگی داشته باشند و مزایای بیشتری برای معاملات پرریسک‌تر در نظر گرفته شود.

دیفای یک صنعت چند میلیارد دلاری است که با کدهای خودکار (یعنی قراردادهای هوشمند) که روی شبکه بلاک چین ایجاد شده، در حال گرفتن جای مؤسسات مالی سنتی مانند بانک‌ها و شرکت‌های کارگزاری است. دیفای امکاناتی نظیر دریافت وام، کسب سود از سپرده‌گذاری، مبادله توکن و سرمایه‌گذاری روی افزایش قیمت توکن‌ها در آینده را فراهم می‌کند.

اتریوم (Ethereum) دارای ارزش بازار ۳۹۱ میلیارد دلاری است و بیش از ۷۷ میلیارد دلار ارزهای دیجیتال در پروتکل‌های دیفای مبتنی بر اتریوم سرمایه‌گذاری شده است. این امر نشان می‌دهد که بخش دیفای تا چه اندازه برای رشد بلاک چین و احتمالاً ارزش آن اهمیت دارد.

یونی سواپ محبوب‌ترین صرافی غیرمتمرکز (DEX) مبتنی بر اتریوم است که به افراد امکان مبادله توکن‌های روی شبکه اتریوم را می‌دهد. یونی سواپ در عین حال یک بازارگردان خودکار (AMM) است؛ یعنی برای قیمت‌گذاری دارایی‌ها به‌جای سفارشات خریدوفروش به الگوریتم متکی است.

کسانی که در این پلتفرم هستند، با قفل کردن توکن‌های خود نقدینگی آن را تأمین می‌کنند و دیگران می‌توانند این توکن‌ها را قرض بگیرند و به تأمین‌کنندگان نقدینگی سود بپردازند.

توکن‌های ERC-20 موجود در صرافی یونی سواپ شامل استیبل‌کوین‌های دلاری مانند تتر (USDT) و یواس‌دی‌ کوین (USDC) و همچنین توکن‌های حاکمیتی مانند میکر (Maker) و آوی (Aave) است. شایان ذکر است که توکن‌های حاکمیتی رأی‌گیری در پروتکل‌های دیگر را تسهیل می‌کنند.

داده‌های کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) نشان می‌دهد که حجم معاملات انجام‌شده در یونی‌سواپ در ۲۴ ساعت گذشته تقریباً ۱.۹ میلیارد دلار بوده است. این عدد به حجم معاملات آنی در صرافی‌های متمرکز مانند بایننس (Binance) یا هوبی (Huobi) به‌ترتیب با ۶۸.۸ و ۲۰.۷ میلیارد دلار معاملات روزانه نزدیک هم نیست. اما همانطور که یونی سواپ در ۲۳ مارس در یک پست وبلاگی نوشت، این حجم از معاملات قطعاً این صرافی را به «زیرساختی حیاتی برای امور مالی غیرمتمرکز» تبدیل می‌کند.

هدف نسخه سوم یونی سواپ، تبدیل کردن این صرافی به «انعطاف‌پذیرترین و کارآمدترین بازارگردان خودکار» است. یونی سواپ سه قابلیت جدید را در نسخه سوم برجسته کرده است.

قابلیت اول «کنترل بیشتر روی نقدینگی» است. یونی سوپ در یک بیانیه مطبوعاتی در ماه مارس گفت:

بازارگردان‌های خودکار به‌لحاظ تاریخی از همه [تأمین‌کنندگان نقدینگی] می‌خواهند که در همه طول منحنی قیمتی از صفر تا بی‌نهایت، استراتژی و سرمایه سپرده‌گذاری‌شده یکسانی داشته باشند. این بازارگردان‌ها با این کار از پاسخگویی به انتظارات فردی از حرکات قیمت در آینده بازمانده‌اند.

نتیجه کنترل بیشتر روی نقدینگی این است که معامله‌گران برای دستیابی به نتیجه مجبور نیستند سرمایه یکسانی را سپرده‌گذاری کنند.

علاوه بر این، یونی سواپ ردیف‌های کارمزدی بیشتری ارائه کرده تا معامله‌گران هنگام معامله دارایی‌های پرنوسان که در آن‌ها امکان تغییر قیمت از لحظه شروع معامله تا اجرای آن وجود دارد، بتوانند سطح ریسک خود را مشخص کنند.

در نهایت، یونی سواپ اوراکل‌های «آسان‌تر و ارزان‌تر» را ارائه می‌کند که از به‌روز بودن قیمت اطمینان حاصل کرده و خطر خسارت دیدن از اطلاعات نادرست را کاهش می‌دهند.

این ویژگی‌ها، قابلیت‌های پیشرفته معاملاتی هستند که برای تازه‌کارها معنای چندانی ندارد، اما به گفته یونی سواپ، می‌تواند برای معامله‌گران باتجربه دیفای بازدهی بالاتری داشته باشد.

با شدت گرفتن رقابت از سوی دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز، یونی سواپ به این قابلیت‌ها نیاز خواهد داشت. پیشتر در سال جاری میلادی، کایبر (Kyber) برنامه‌هایی را برای نسخه سوم صرافی بدون نیاز به مجوز خود منتشر کرد که یکی از اهدافش کاهش ریسک برای معامله‌گرانی بود که با دارایی‌های پرنوسان سروکار دارند.

صرافی سوشی سواپ (SushiSwap) هم که در واقع کپی‌برداری از یونی سواپ است، زمستان گذشته برنامه‌هایی را برای جذب نقدینگی بیشتر (برای افزایش توان وام‌دهی) از طریق تعامل‌پذیری با سایر پروتکل‌های دیفای و همچنین راه‌اندازی پلتفرم وام‌دهی خود منتشر کرد.

همچنین، صرافی متمرکز قدرتمند بایننس سال گذشته بایننس اسمارت چین (BSC) را برای پشتیبانی از نرم‌افزارهای دیفای، مثل صرافی‌های غیرمتمرکز، راه‌اندازی کرد. صرافی پنکیک سواپ (PancakeSwap) که روی بایننس اسمارت چین ایجاد شده، از آن زمان بخشی از بازار یونی سواپ را از آن خود کرده است.

با چنین رقابت بالایی، احتمالاً همین که بر قابلیت‌های جدید یونی سواپ تسلط یافتید، نسخه چهارم آن از راه برسد.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *