2024/05/14

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

مقایسه عملکرد صندوق های سهامی با شاخص کل بورس (تیرماه ۹۹)

مقایسه عملکرد صندوق های سهامی با شاخص کل بورس (تیرماه 99)

مقایسه عملکرد صندوق های سهامی با شاخص کل بورس (تیرماه 99)

در ماه منتهی به 20 تیرماه سال 99 وضعیت بازارهای مالی در کشور به گونه تازه ای رقم خورد. هر سه بازار طلا، ارز و بورس در مدار صعودی قرار گرفتند و رشد قیمت ها باعث ایجاد سریع تورم بر کالاهای مختلف شد. در این بین بورس به عنوان بازاری که از شرایط اقتصادی تاثیر می پذیرد بسیاری از سرمایه گذاران را به سمت خود جذب کرد. سرمایه گذاران جدیدی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده اند با ابزار صندوق های سرمایه گذاری می توانند بهترین شیوه سرمایه گذاری غیرمستقیم را انتخاب کنند. به همین دلیل ارزی(Arzee.ir) در این گزارش میزان بازدهی صندوق های سهامی در یک ماه اخیر را با شاخص کل بورس و شاخص کل فرابورس مقایسه می کند.

ارزی(Arzee.ir)، بازدهی صندوق های سرمایه گذاری سهامی را به صورت ماهانه (20 هر ماه) با شاخص کل مقایسه می کند تا عموم مردم بتوانند با نگاهی منصفانه و به دور از جانبداری برای سرمایه گذاری های خود تصمیم بگیرند.

لازم به ذکر است، بازدهی آورده شده صرفا عملکرد گذشته صندوق هاست و به علت ماهیت نوسانی بازار سرمایه، نمی توان گفت در آینده نیز چنین عملکردی تکرار خواهد شد.

عملکرد صندوق های سهامی برتر در مقایسه با شاخص کل

بازدهی شاخص کل در یک ماه اخیر حدودا 57 درصد بوده است. بسیاری از سهام شاخص ساز در همین مدت توانستند بازدهی خوبی کسب کنند اما در طرف دیگر سهام صنایع کوچک تر قرار داشتند که به اندازه رشد شاخص کل افزایش نداشتند. سه صندوق سرمایه گذاری برتر در ماه گذشته توانستند بازدهی بالاتری از شاخص کل بورس کسب کنند.

بازدهی های ثبت شده در نمودار از آخرین اطلاعات منتشر شده از طرف صندوق های سرمایه گذاری استخراج شده است. گفتنی است این اطلاعات مربوط به بازه زمانی یک ماهه 20 خرداد تا 20 تیر 99 می باشد.

طبق بررسی های کارشناسان ارزی(Arzee.ir)، صندوق های سرمایه گذاری ” مشترک یکم آبان ” و ” اندیشه خبرگان سهام ” در صدر برترین صندوق های سهامی از نظر میزان بازدهی قرار گرفتند.

همانطور که از نمودار بالا پیداست، صندوق سرمایه گذاری “بانک دی” نیز با ثبت بازدهی 57.84 درصدی بهتر از شاخص کل بورس عمل کرد و در جایگاه سوم ایستاد.

شاخص کل فرابورس در یک ماه اخیر بازده کمتری نسبت به بقیه داشت و این مسئله نشان می دهد که رشد بازار بورس بیشتر به دلیل اقبال عمومی به سهام عمده و صنایع بزرگ بوده است.

البته باید توجه داشت که میزان بازدهی برای سرمایه گذاران نمی تواند به تنهایی ملاک انتخاب صندوق سرمایه گذاری قرار بگیرد.

5 صندوق سهامی برتر در تیرماه 99

بر این اساس، پنج صندوق سرمایه گذاری سهامی با عملکرد بهتر در ماه منتهی به 20 تیرماه 99 عبارت اند از:

ردیف نام صندوق بازدهی ماهانه
1 مشترک یکم آبان % 72.73
2 اندیشه خبرگان سهام % 67.14
3 بانک دی % 57.84
4 مشترک افق روشن کارگزاری بانک خاورمیانه % 56.01
5 مشترک پویا % 55.54

توجه: لازم است برترین صندوق های سرمایه گذاری از جنبه های مختلفی مورد سنجش قرار بگیرند. ما در این گزارش صرفا به میزان بازدهی صندوق ها به عنوان برجسته ترین فاکتوری که اغلب سرمایه گذاران آن را دنبال می کنند، پرداخته ایم.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید