میزان/ عضو شورای شهر تهران در رابطه با قرارداد خرید واگن از چین گفت: قراردادی با چینی‌ها برای خرید واگن امضا نشده است.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص این قرارداد جزو تعهدات دولت بوده و شورای اقتصاد اعتباری را برای خرید دوهزار واگن برای کلانشهرهایی که دارای مترو هستند تامین می‌کند. از این تعداد ۶۳۰ واگن سهم تهران است.

وی ادامه داد: این مصوبه مربوط به سال ۹۵ بوده است. همزمان با آغاز شورای شهر دوره پنجم در سال ۹۶ این موضوع از طرف شورای شهر و مدیریت شهری پیگیری شد و این مصوبه احیا شد. مناقصه‌ای برگزار شد که طی آن یک شرکت چینی برنده شد. این شرکت چینی شریک شرکت واگن سازی تهران محسوب می‌شود. طبق قراری که گذاشته شده این واگن‌ها باید به صورت مشترک با همکاری این دو شرکت تولید شود. اما چون مراحل قرارداد طولانی شده قیمت‌ها هم تغییر کرده است.

علیخانی افزود: با آمدن ترامپ و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان مشکلات اقتصادی ما تشدید شد و این قرارداد تا امروز به نتیجه نرسیده است. در حال حاضر، چون قیمت‌ها تغییر کرده باید یک الحاقیه‌ای به قرارداد اضافه شود که این قرارداد الان در وزارت کشور هست و وزیر کشور باید این الحاقیه را امضا کند تا این موضوع به جریان بیفتد. الان قرارداد در این مرحله و در وزارت کشور است. هم ما و هم شهرداری در حال پیگیری هستیم. آقای حناچی هم طی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور تقاضای تصویب این موضوع را مطرح کرده است.