دنیای اقتصاد/با وجود تعطیلی سراسری در کشور طی هفته گذشته تا به امروز، منحنی قیمت در بازار خودرو به روند صعودی خود ادامه داد، اتفاقی که گفته می‌شود ناشی از تحولات بازار ارز و البته کمبود عرضه است. بنا به گفته فعالان بازار، قیمت خودروهای داخلی با شیبی نسبتا تند در هفته گذشته بالا رفته، تا جایی که کف قیمت به حدود ۱۳۵ میلیون تومان رسیده است.
در باب چرایی رشد قیمت خودرو در بازار آن هم در روزهای قرنطینه سراسری، دلایل مختلفی عنوان می‌شود که مهم‌ترین آنها تحولات بازار ارز است. قیمت ارز طی هفته‌های اخیر روندی صعودی داشته تا جایی که دلار به نزدیکی‌های ۲۷ هزار تومان هم رسید. ازآنجاکه بازار خودرو معمولا  از بازار ارز خط می‌گیرد، قابل پیش‌بینی بود در پی افزایش قیمت ارز، قیمت خودرو نیز بالا برود. روند افزایشی قیمت خودرو در بازار تقریبا همزمان با صعود قیمت ارز آغاز شد، اتفاقی که قبلا نیز بارها رخ داده است. بازار خودرو به‌ویژه طی سه سال گذشته (سال‌های تحریم) همواره متاثر از انتظارات تورمی و قیمت ارز بوده و این تاثیرپذیری کماکان ادامه دارد. حالا باید منتظر ماند و دید در پایان تعطیلات چه اتفاقی در بازار ارز و به تبع آن، بازار خودرو رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد در صورت کاهشی شدن قیمت ارز، بازار خودرو هم کوتاه خواهد آمد و اگر ارز به پیشروی‌اش ادامه دهد، منحنی قیمت خودرو نیز همچنان صعود خواهد کرد.

اما موضوع دیگری که منحنی قیمت خودرو را در بازار تحریک کرده، نااطمینانی به آینده برجام است. هنوز مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار برجام است و آیا دولت جدید به مذاکرات در این حوزه ادامه خواهد داد یا نه. از همین رو، این نااطمینانی سبب شده به نوعی انتظارات تورمی شهروندان تحریک و به تبع آن، قیمت بالا برود. کارشناسان معتقدند در صورت بازگشت ایران به مذاکرات برجامی، انتظارات تورمی کاهش می‌یابد و قیمت ارز هم نزولی می‌شود، بنابراین نزولی شدن منحنی قیمت خودرو نیز قابل تصور است. در کنار اینها اما کمبود عرضه نیز مزید بر علت شده تا قیمت خودرو در بازار بالا برود. گویا خودروسازان با مشکل تامین قطعه مواجهند و این موضوع سبب رشد تولید محصولات ناقص شده، محصولاتی که تا تکمیل نشوند، امکان عرضه آنها به بازار نیست. از طرفی، تولید برخی خودروها نیز متوقف شده و این موضوع دلیل دیگری برای رشد قیمت خودرو در بازار عنوان می‌شود. البته خودروسازان اعلام کرده‌اند توقف تولید این محصولات موقتی است و قرار نیست برای همیشه از خطوط تولید حذف شوند.

  روند صعودی قیمت در بازار
اما طبق گزارشی که خبرگزاری مهر منتشر کرده، تمام خودروهای داخلی طی دو هفته گذشته رشد قیمت قابل توجهی را در سایه رشد انتظارات تورمی، تحولات بازار ارز و کمبود عرضه، تجربه کرده‌اند. بر این اساس، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۲۲۵ میلیون تومان به ۲۴۵ میلیون تومان رسیده و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با جهشی ۲۴ میلیون تومانی، حالا۲۹۰ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز از ۳۹۵ میلیون تومان به ۴۱۵ میلیون تومان رسیده و پژو ۴۰۵ GLX هم که ۹ میلیون تومان گران شده، ۲۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. اما قیمت سمند LX معمولی نیز از ۲۱۸ میلیون تومان به ۲۳۷ میلیون تومان صعود کرده است. همچنین رانا پلاس نیز دستخوش افزایش قیمت شده، به نحوی که با رشدی ۳۷ میلیون تومانی حالا خودرویی ۲۷۰ میلیون تومانی است. اما قیمت دنای معمولی نیز طی دو هفته از ۳۰۰ میلیون تومان به ۳۲۰ میلیون تومان  رسیده است. پراید ۱۱۱ هم با جهشی هشت میلیونی در حال حاضر ۱۴۷ میلیون تومان قیمت دارد و برای خرید پراید ۱۳۱ نیز باید ۱۳۵ میلیون تومان هزینه کرد. ساینا نیز که قیمت آن هشت میلیون تومان بالا رفته، در حال حاضر ۱۵۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین قیمت تیبا از ۱۳۵ میلیون تومان به ۱۵۴ میلیون تومان رسیده و برای خرید تیبا‌۲ نیز باید ۱۴۶ میلیون تومان هزینه کرد. این خودرو شش میلیون تومان رشد قیمت در دو هفته گذشته داشته است. طبق اطلاعات رسیده از بازار، قیمت کوییک دنده‌ای نیز متاثر از هیجانات دو هفته گذشته، رشدی ۱۱ میلیونی داشته و این محصول در حال حاضر ۱۶۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد.