سایت ارزی (Arzee)/ سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی برای نخستین بار در ۱۲ ماه گذشته تحت تاثیر افت قیمت روغنهای گیاهی، غلات و محصولات لبنی در ژوئن ۲.۵ کاهش پیدا کرد.

شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در ژوئن به ۱۲۴.۶ واحد در مقایسه با ۱۲۷.۸ واحد در ماه مه کاهش پیدا کرد. آمار ماه مه پیش از این ۱۲۷.۱ واحد اعلام شده بود.

قیمتها بر مبنای سالانه در ژوئن ۳۳.۹ درصد افزایش داشت.

شاخص قیمت روغن گیاهی فائو تحت تاثیر کاهش قیمت روغن پالم که ناشی از انتظارات برای تولید بالاتر در تولیدکنندگان بزرگ و عدم وجود تقاضای جدید برای واردات بود، در ژوئن ۹.۸ درصد کاهش یافت. قیمت روغن سویا و آفتابگردان هم کاهش داشت.

شاخص قیمت غلات فائو در ژوئن بر مبنای ماهانه ۲.۶ درصد کاهش یافت اما بر مبنای سالانه ۳۳.۸ درصد افزایش نشان داد. قیمت ذرت پنج درصد کاهش داشت که ناشی از انتظارات برای بازدهی بالاتر از حد مطلوب محصول آرژانتین و بهبود وضعیت محصول آمریکا بود. قیمت جهانی برنج هم در ژوئن کاهش یافت و به پایینترین حد در ۱۵ ماه اخیر رسید زیرا هزینه بالای حمل و کمبود کانتینر همچنان فروش صادراتی را محدود نگه داشته است.

شاخص قیمت لبنیات در ژوئن یک درصد کاهش پیدا کرد. کره تحت تاثیر کاهش سریع تقاضای جهانی برای واردات و افزایش اندک ذخایر به خصوص در اروپا، بزرگترین کاهش را داشت.

شاخص قیمت شکر در ژوئن بر مبنای ماهانه ۰.۹ درصد رشد کرد و به بالاترین حد از مارس سال ۲۰۱۷ رسید. ابهامات در خصوص تاثیر وضعیت اقلیمی نامطلوب بر بازدهی محصول در برزیل که بزرگترین صادرکننده شکر جهان است، قیمتها را بالا برده است. شاخص قیمت گوشت در ژوئن ۱.۲ درصد در مقایسه با ماه مه افزایش یافت. قیمت همه انواع گوشت با افزایش واردات از سوی بعضی از کشورهای شرق آسیا که کندی خرید گوشت از سوی چین را جبران کرد، افزایش داشت.

فائو برآورد خود از تولید جهانی غلات در سال میلادی جاری را اندکی پایین آورد که به دلیل کاهش چشمگیر پیش بینی تولید ذرت برزیل که ناشی از دوره هیای طولانی خشکسالی و تاثیر منفی آن بر محصول بود. چشم انداز تولید جهانی گندم هم ماه جاری به دلیل آب و هوای خشک در خاور نزدیک که به چشم انداز محصول این منطقه آسیب زد، ضعیف تر شد. اما پیش بینی تولید جهانی برنج در سال ۲۰۲۱ بالا رفت.

فائو پیش بینی خود از میزان استفاده جهانی از غلات در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ را به میزان ۱۵ میلیون تن در مقایسه با پیش بینی ماه پیش خود کاهش داد و ۲.۱۸۰ میلیارد تن برآورد کرد که همچنان ۱.۵ درصد در مقایسه با فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ بالاتر است.

بر اساس گزارش رویترز، فائو اعلام کرد ذخایر جهانی غلات تا پایان فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ برای نخستین بار از فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷ بالاتر از سطح ابتدای فصل خواهد بود.