سایت ارزی (Arzee)/ یک منبع آگاه از تصویب قیمت ۱۳ هزار تومان برای هر کیلوگرم مرغ زنده خبر داد و گفت: این قیمت با در نظر گرفتن ۱۰ درصد کاهش یا افزایش در استان‌های مختلف تعیین شده است.

به گزارش مهر، یک منبع آگاه از تصویب قیمت ۱۳ هزار تومان برای هر کیلوگرم مرغ زنده خبر داد و گفت: این قیمت با در نظر گرفتن ۱۰ درصد کاهش یا افزایش در استان‌های مختلف تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت جدید طی یک الی دو روز آینده ابلاغ می‌شود، افزود: این قیمت مورد تأیید تولیدکنندگان نیست و به اعتقاد آنان با قیمت‌های فعلی نهاده‌ها قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده باید ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

قیمت مصوب مرغ تغییر می‌کند؛ کنترل قیمت روغن و برنج در بازار
به گزارش سایت ارزی (Arzee)، محمد رضا کلامی دبیر ستاد تنظیم بازار ساعاتی قبل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای تامین نیاز بازار، ستاد تنظیم بازار مصوب کرد که ۳۰ هزار تن برنج از محل ذخایر استراتژیک در بازار توزیع شود.

وی افزود: همچنین ۳۰ هزار تن روغن خام را در اختیار کارخانه‌ها قرار داده‌ایم تا روغن‌های مایع و نیمه جامد مورد نیاز مصارف خانوار به بازار عرضه شود. همچنین ۲۰ هزار تن  روغن هم برای کارخانه‌های صنفی و صنعتی که مصرف کننده روغن هستند در اختیار سازمان‌های صمت قرار گرفت اما دریافت این سهمیه مشروط به داشتن تاییده توزیع کالای تولید شده است.

دبیر ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: ۵ قلم کالای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند و در شرایط فعلی بیش از ۳ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار فقط به این ۵ قلم اختصاص می‌یابد که در حال حاضر ۳ میلیارد و ۱۳۵ میلیون آن تامین ارز شده است.

به گفته این مقام مسئول، ستاد تنظیم بازار مصوب کرده زمان ترخیص کالاهایی که ارز آن تامین شده دیگر ۶ ماه و یک سال نباشد و ظرف حداکثر ۳ ماه ترخیص شوند.

کلامی بیان کرد: در خصوص مواردی که در گذشته انجام شده و زمان ترخیص آن‌ها ۶ ماهه بوده است، اگر تاخیر زمانی بین تامین ارز و ترخیص کالا ناشی از قصور وارد کننده نباشد، مشکلات صدور سوئیفت را پیگیری خواهیم کرد، اما اگر ارز تامین و منتقل شده باشد و آن‌ها رفع تعهد نکرده باشند، این موضوع نشان می‌دهد که این ارز صرف جای دیگری شده است.

او افزود: امروز مصوب کردیم که این فهرست در اختیار وزارتخانه‌های مربوطه قرار بگیرد تا ابزار‌های در اختیار برای اعمال قانون، مورد استفاده قرار بگیرد.

دبیر ستاد تنطیم بازار تصریح کرد: با افزایش قیمت ارز انگیزه برای خروج غیر قانونی دام زنده افزایش پیدا می‌کند، بنابراین مقرر شد در استان‌های مرزی به شدت با قاچاق خروجی برخورد کنند تا منجر به نوسان در بازار گوشت قرمز نشود. از خروج بدون مجوز دام از استان‌های مرکزی به استان‌های مرزی هم جلوگیری خواهد شد تا منجر به التهاب در بازار گوشت قرمز نشود.

کلامی اظهار کرد: در موضوع برنج همین موضوع را مورد توجه قرار داده‌ایم، چرا که افرادی شروع به احتکار برنج کرده بودند، اما با عرضه برنج تنظیم بازاری از ایجاد التهاب جلوگیری خواهد شد.

او اظهار کرد: در خصوص قیمت مرغ مدتی است که تولیدکنندگان درخواست افزایش نرخ  را مطرح کرده‌اند و افزایش قیمت واکسن و برخی اقلام وارداتی را دلیل انجام این کار می‌دانند. امروز با وزارت جهاد کشاورزی جلسه‌ای خواهیم داشت تا انگیزه لازم را برای تولید فراهم کنیم و در نهایت جلوی افزایش قیمت نا متعارف این محصول را خواهیم گرفت.

کلامی تصریح کرد: در حوزه لبنیات با توجه به طیف گسترده‌ای که تولید می‌شود برخی از اقلام اصلی خانوار هدف ما قرار دارند، براین اساس نرخ مصوب تعیین می‌کنیم. مواد اولیه مورد استفاده در بسته بندی لبنیات نوسانات زیادی را در بورس تجربه می‌کند، با این حال اجازه داده‌ایم که اقلام لوکس با تشخیص شرکت‌های تولید کننده تعیین قیمت شوند. ۴ قلم محصول شیر‌های مصرفی خانوار، پنیر uf، ماست کم‌چرب و پرچرب را قیمت گداری می‌کنیم و باید با نرخ مصوب فرخته شود. مشکل قیمت بسته بندی هم فردا بررسی خواهد شد.

او درباره تامین شکر گفت: مصرف شکر ما حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است؛ در سال‌های ۹۶ و ۹۷ رکورد تولید آن شکسته شد و به ۲ میلیون تن رسید. امسال هم یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شکر در داخل کشور تولید شده است. در حال حاضر بیش از ذخایر مصوب، شکر در انبار‌ها داریم و مشکلی نخواهیم داشت.