2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

فولاد مبارکه ؛ تردید برسردوراهی

فولاد مبارکه ؛ تردید برسردوراهی

فولاد در یک نگاه

شرکت فولاد مبارکه از شرکت‌های پیشرو ایرانی است که در زمینه تولید ورق‌های فولادی فعالیت‌ می‌نماید. این شرکت با ماموریت ایفای نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد، به عنوان سازمانی جهان تراز سهم عمده‌ای از تولید فولاد کشور را جهت استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین و لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفایل تولید می‌نماید.

تاریخچه فولاد

شركت فولاد مباركه اصفهان كه اكنون يكي از بزرگترين واحدهاي صنعتي جمهوري اسلامي ايران است در زميني به مساحت 35  كيلومتر مربع در نزديکي شهر مباركه و در 75 كيلومتري جنوب غربي شهر اصفهان واقع شده است.

عمليات اجرايي اين مجتمع در سال 1360 آغاز گرديد ودر دوران جنگ تحميلي و زير حملات هوايي جنگنده هاي دشمن بدست تواناي سربازان پر افتخار جبهه صنعت ادامه يافت فعاليتهاي ساختماني و فني اجرا شده در دوران ساخت اين مجتمع در خاورميانه كم نظير بوده و به عنوان مثال نزديك به 18 ميليون و 700 هزار متر مكعب خاك برداري و بالغ بر يك ميليون و 845 هزار متر مكعب بتن ريزي، يك ميليون و 800 هزار متر مربع قالب بندي و 80 هزار تن آرماتور ، حدود 150 هزار تن اسكلت فلزي، يك ميليون متر مربع نصب پوشش و بالغ بر 500 هزار تن تجهيزات و ماشين آلات در آن نصب گرديده است.

فولاد مبارکه و اولین‌ نوآوری‌ها

اولين كوره قوس الكتريكي واحد فولادسازي اين مجتمع در مهر ماه سال 1370 راه اندازي شد و در 23 ديماه سال 1371 خطوط توليد اين كارخانه بزرگ توسط رئيس جمهور وقت افتتاح گرديد، با ورود محصولات فولادي اين شركت به بازار و افزايش تدريجي توليد تا سقف ظرفيت اسمي 2/4 ميليون تن بخش عمده اي از نياز كشور به اين كالاي استراتژيك بر طرف گرديد.

فولاد و طرح‌های توسعه

فولاد مبارکه در سالهاي پس از رسيدن به ظرفيت اسمي با كسب تجربه و توانمندي اقتصادي براي پاسخگويي به نياز روز افزون بازار داخلي و خارجي و استفاده بهينه از تجهيزات و ماشين آلات توليدي موجود اقدام به برنامه ريزي براي افزايش توليد در قالب طرح هاي توسعه نمود و با استفاده از منابع مالي حاصل از فروش داخلي و ارزي شركت و استفاده از اعتبارات مالي، ريالي و ارزي  اولين مرحله طرحهاي توسعه را اجرا نمود به نحوي که با اجراي اين طرح‌ها، توليد شرکت براي رسيدن به ميزان حداقل 11/3 ميليون تن مذاب برنامه ريزي گرديده و در حال انجام مي باشند.

تحلیل تکنیکال فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه اصفهان جزء، شرکت‌های بنیادی بازار بورس تهران محسوب می‌گردد و در جهت دهی به شاخص کل نقش مهمی‌ را ایفا می‌کند، بالارفتن فولاد قطعا می‌تواند تاثیر مهمی در بالارفتن شاخص کل داشته باشد و هم‌چنین سناریوهای نزولی بر روی فولاد، می‌تواند باعث اصلاح شاخص کل گردد.

هرقدر هم که از وضعیت سودسازی و بنیادی خوب فولاد آگاه باشیم، بدون داشتن دید درست تکنیکالی و تحلیل صحیح، ممکن است در امر سرمایه‌گذاری با مشکل مواجه گردیم. علم تکنیکال در کنار مفروضات بنیادی می‌تواند در پیدا کردن محدوده‌های درست و مهم در چارت به ما کمک کند و  درک صحیحی از سرمایه‌گذاری به ما ارائه دهد.

در چارت زیر شرایط نماد فولاد از دید تکنیکالی بررسی شده است:

نمودار روزانه -D- 1401/03/03

جهت مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا را کلیک کنید

فولاد مبارکه بعد از رسیدن به یک محدوده مقاومتی (قرمز) بسیار مهم می‌تواند تا محدوده مشخص شده مطابق با سناریو تحلیلی اصلاح نماید. در نهایت احتمالا فولاد در نیمه راه یک موج صعودی به سر می‌برد و یکی از بهترین محدوده‌های حمایتی (سبز) که می‌تواند موجب صعود فولاد گردد در حوالی قیمتی 1050 تومان قرار گرفته است؛ احتمالا در سیکل صعودی بعدی، فولاد مبارکه می‌تواند از سقف تاریخی خود در محدوده قیمتی 1680 تومان عبور کند. از بعد زمانی نیز این اصلاح می‌تواند بین 2 هفته تا یک ماه زمان صرف کند و در طی این مدت مسلما کمی بازار به سمت نزول میل خواهد کرد.

در کنارسناریوی تحلیلی فوق، خبری که می‌تواند به این سناریو در کنار ریزش دلار قدرت بیشتری ببخشد، قطعی برق صنایع خواهد بود؛ که قطعا در صورت قطعی برق صنایع بزرگ شاهد کاهش سودسازی در آن‌ها باشیم و همین مسئله می‌تواند زمینه ساز سیکل نزولی در فولاد گردد.

لازم به ذکر است تحلیل‌های ارائه شده نظر کارشناسان تیم ارزی(Arzee.ir) بوده و نباید مبنای خرید و فروش قرار گیرد. مسئولیت هرگونه استفاده از داده‌های موجود، بر عهده کاربران محترم می‌باشد.

پرسش و پاسخ

نظر شما چیست؟!

واقعا با مفروضات بنیادی فعلی، فولاد مبارکه می‌تواند چنین اصلاحی را رقم بزند؟!

آیا واقعا قطعی های برق امسال دردسرساز خواهند شد؟

نماد بعدی که علاقه مند به منتشر شدن تحلیل آن هستید را در زیر همین پست برایمان کامنت کنید؛ بیشترین رای، بر روی سایت قرار خواهد گرفت.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *