سایت ارزی (Arzee)/  همزمان با افزایش چند برابری قیمت آرد صنعتی که مورد استفاده کارخانجات ماکارونی،  کیک، کلوچه، نشاسته است شاهد افزایش دومینووار قیمت برخی کالاهای غذایی از جمله ماکارونی و نان های صنعتی هستیم. تصمیم ناگهانی دولت در افزایش قیمت ها ما را یاد خاطره تلخ افزایش ناگهانی قیمت بنزین در دولت گذشته می اندازد.

چند روز قبل بود که به صورت ناگهانی  قیمت آرد صنعتی از کیلویی ٢۵٠٠ تومان به ١٢ هزار تومان افزایش یافته است. به طوری که شاهد آن بودیم که قیمت ماکارونی به طور ناگهانی چندین برابر شود.

براساس اعلام رئیس سازمان حمایت و مصوبه کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی، قیمت ماکارونی ۵۰۰ گرمی ۱۷ هزارتومان، ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزارتومان و ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزارتومان خواهد شد.

اما این پایان گرانی ها نبود بر اساس ابلاغیه اتحادیه صنف نان‌های حجیم و نیمه حجیم تهران، انواع نان های صنعتی که امروزه در سفره ایرانی جای خود را باز کرده است با قیمت چند برابری عرضه می شود به طوری که نان باگت معمولی 10 هزار تومان شد.

قیمت جدید نان‌های صنعتی به شرح زیر است:

 وزیر جهاد کشاورزی هم در این رابطه از پرداخت یارانه جدید به مردم بابت افزایش قیمت آرد خبر داد و تاکید کرداین یارانه  بیشتر از مقدار افزایش هزینه‌ها خواهد بود.

در همین حال شواهد از کاهش عرضه روغن خوراکی در بازار خبر می دهد داوود فکوری رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران تهران در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: در طول ماه‌های گذشته قیمت روغن افزایش قابل توجهی نداشته است. اما زمینه تولید روغن با آغاز جنگ اوکراین و عدم ورود دانه‌های روغنی در کشور ما بسیار کم شده است. 

وی بیان کرد: شرکت‌های پخش روغن توزیع خودشان را عملا جیره‌بندی کرده‌اند و دریافت روغن ما از تولیدکنندگان نسبت به چند ماه قبل ۶٠ درصد کاهش پیدا کرده است.

حالا باید دید روغن سرنوشتی همانند ماکارونی و نان های صنعتی پیدا می کند و قیمت آن سر به فلک خواهد کشید؟

تجربه های گذشته نشان می دهد این روش  افزایش ناگهانی قیمت ها عوارض زیادی را دارد و سفره مردم را کوچکتر خواهد کرد. مردم هنوز روش دولت قبل برای گرانی یکباره بنزین را فراموش نکردند که عوارض امنیتی بسیاری به جای گذاشت و به نظر می رسد دولت جدید هم در همان مسیر است. بهتر بود دولت، قبل از هر تصمیمی توسط رسانه ها تصمیمات اقتصادی را با مردم در میان می گذاشت، این روشی که دولت در پیش گرفته است پیش بینی می شود تبعات تورمی زیادی را در پی داشته باشد.