2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

شمارش معکوس برای جلسه سه‌شنبه فدرال رزرو؛ سقوط عمیق‌تر یا بازیابی قیمت‌ها؟

شمارش معکوس برای جلسه سه‌شنبه فدرال رزرو؛ سقوط عمیق‌تر یا بازیابی قیمت‌ها؟

بانک مرکزی آمریکا روز آینده در نشستی موضوع افزایش نرخ بهره بانکی را بررسی و نتیجه نهایی آن را چهارشنبه این هفته اعلام خواهد کرد. کارشناسان می‌گویند اگر فدرال رزرو پای حرف خود برای افزایش سه‌مرحله‌ای نرخ بهره بانکی بماند و این تعداد را بیشتر نکند، می‌توان به افزایش موقت قیمت‌ها امیدوار بود.

به گزارش کوین دسک، بیت کوین، اتریوم و به‌طور کلی بازار ارز دیجیتال، امروز و به‌دنبال سقوط شاخص معاملات آتی در بازار بورس آمریکا، شاهد افزایش فشار فروش بود؛ موضوعی که نشان می‌دهد معامله‌گران مانند هفته گذشته به‌دنبال کاهش ریسک سبد سرمایه‌گذاری خود هستند.

ساعاتی پیش قیمت بیت کوین به ۳۲,۹۶۷ دلار سقوط کرد که پایین‌ترین سطح از ۲۴ ژوییه (۲ مرداد) است. این در حالی است که شاخص‌های تکنیکال نشان می‌دهند بازار در وضعیت اشباع فروش قرار گرفته است.

قیمت بیت کوین این ماه بیش از ۲۷ درصد کاهش یافته و اکنون بازار در تلاش است تا در کف قیمتی مشخصی تثبیت شود. این در حالی است که نهنگ‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ، فعلاً حرکت خاصی از خود نشان نداده‌اند.

قیمت اتریوم در طول ۲۴ ساعت گذشته کاهشی ۱۰ درصدی را تجربه کرده و به پایین‌ترین سطح خود از ۲۸ ژوییه (۶ مرداد) در ۲,۲۰۰ دلار رسیده است. بازدهی این ماهِ توکن اصلی شبکه اتریوم هم منفی ۳۸ درصد بوده است.

اتریوم ممکن است به‌زودی مانند بیت کوین شاهد شکل‌گیری تقاطع مرگ روی نمودار خود باشد؛ یک نشانه نزولی که در آن میانگین متحرک ۵۰ روزه و میانگین متحرک ۲۰۰ روزه را به‌سمت پایین قطع می‌کند. از زمان شکل‌گیری این تقاطع نزولی در اوایل ماه جاری، بیت کوین بیش از ۱۰,۰۰۰ دلار از ارزش خود را از دست داده است.

شمارش معکوس برای جلسه سه‌شنبه فدرال رزرو؛ سقوط عمیق‌تر یا بازیابی قیمت‌ها؟

دیگر ارزهای شناخته‌شده بازار، مانند سولانا، کاردانو و پولکادات هم در ۲۴ ساعت گذشته بین ۱۲ تا ۱۵ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.

افزایش مجدد فشار فروش در بازار، پس از آن آغاز شد که گلدمن ساکس (Goldman Sachs)، یکی از بزرگترین بانک‌های سرمایه‌گذاری در آمریکا، اعلام کرد که اگر افزایش تورم در این کشور ادامه داشته باشد، احتمالاً بانک مرکزی آمریکا هم با سرعت بیشتری سیاست‌های انقباضی خود را اجرا می‌کند. تشدید تنش‌ها میان دولت آمریکا و روسیه هم فشار فروش را در بازار دارایی‌های پرریسک، مانند سهام و ارز دیجیتال، بیشتر کرده است.

دیوید مریکل (David Mericle)، کارشناس اقتصادی مؤسسه گلدمن ساکس، گفته است:

این خطر وجود دارد که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بخواهد در هر کدام از نشست‌های بعدی خود، تصمیم به اجرای سیاست‌های انقباضی بگیرد؛ تا زمانی که وضعیت تورم در آمریکا دست‌خوش تغییر شود.

این بانک سرمایه‌گذاری، افزایش چهار‌مرحله‌ای و ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره بانکی در آمریکا را پیش‌بینی کرده است؛ یعنی انتظار دارد فدرال رزرو در سال جاری نرخ بهره بانکی را چهار مرتبه و به اندازه ۰.۲۵ درصد بیشتر کند. این در حالی است که در بازار قراردادهای آتی صندوق بانک مرکزی، پیش‌بینی‌ها بیشتر بر مبنای افزایش پنج‌مرحله‌ای نرخ بهره است.

بیشتر کارشناسان انتظار دارند که فدرال رزرو پس از برگزاری سه جلسه دیگر از سری نشست‌های ماهانه خود، نرخ بهره بانکی را برای اولین بار در ماه مارس (اسفند) افزایش دهد. به‌دنبال آن هم سه جلسه دیگر از سری نشست‌های سه‌ماهه این نهاد دولتی، برگزار می‌شود.

اکنون اما اگر بانک مرکزی آمریکا پای صحبت‌های ماه دسامبر (آذر) خود درباره افزایش سه‌‌مرحله‌ای و نه بیشترِ نرخ بهره بانکی در سال ۲۰۲۲ بماند، شرایط برای افزایش موقت قیمت‌ها فراهم می‌شود.

نشست این ماه فدرال رزرو فردا برگزار خواهد شد و نتیجه آن و برنامه‌ریزی مقامات درباره نحوه افزایش نرخ بهره بانکی، ساعت ۲۳:۰۰ (به وقت تهران) چهارشنبه اعلام خواهد شد.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *