سایت ارزی (Arzee)/ رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: با توجه به شرایط کرونا، تعطیلی تالار‌ها و کاهش مسافرت‌ها مصرف گوشت افت محسوسی داشته است.

منصور پوریان افزود: با وجود چالش های متعدد دامداران در تامین نهاده دامی، پدیده خشکسالی بار مشکلات تولیدکنندگان را افزایش داده است.

پوریان ادامه داد: اخیرا تصمیماتی مبنی بر خرید تضمینی یک میلیون راس دام عشایر اتخاذ شده تا خسارت های خشکسالی جبران شود، اما سوال اینجاست که دامداران پروار را چه کسی حمایت می کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه صنعت دامپروری در ورطه نابودی است، بیان کرد: در شرایط فعلی تزریق نقدینگی به واحدهای پرواربندی، خرید حمایتی و صادرات تنها راه حمایت از تولید داخل است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام قیمت کنونی هر کیلو دام سبک را ۵۰ هزار تومان و دام سنگین ۴۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت لاشه تابعی از نرخ دام است به طوریکه در حال حاضر قیمت هر کیلو لاشه گوساله در عمده فروشی ها ۹۲ هزار تومان و لاشه گوسفند ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تومان است. همچنین قیمت هر کیلو گوشت منجمد کمتر از ۱۰۰ هزار تومان است.

وی قیمت بالای گوشت در خرده فروشی ها را ناشی از مشکلات سیستم توزیع و سودجویی عوامل واسطه و دلال اعلام کرد.

این مقام مسئول نسبت به کشتار دام مولد هشدار داد و گفت: کشتارگاه ها اجازه کشتار دام مولد شیری را نمی دهند و تنها دام مولد حذفی کشتار می شود، هر چند در برخی مواقع شرایط سخت اقتصادی منجر به کشتار دام مولد می شوند.

پوریان با بیان اینکه صنعت دامپروری با مشکلات عدیده ای روبروست، گفت: یکی از عمده مشکلات صنعت دامپروری مربوط به بخش نهاده است که برای حل این مشکل تنها نمی توان به واردات اکتفا کرد چرا که سیستم توزیع دچار مشکلاتی است که حمایت مالی از دامدار و جایگزینی تزریق نقدینگی به جای نهاده تنها راه حل خروج از بحران فعلی است.

وی ادامه داد: اگر بر مبنای تولید سالیانه گوشت توسط هر واحد دامداری، نقدینگی در اختیار دامداران قرار دهیم، این موضوع در افزایش تولید گوشت تاثیر بسزایی دارد چرا که با استمرار روش قبلی تامین نهاده همچنان با مشکل روبرو خواهیم بود.

رئیس شورای تامین کنندگان دام با اشاره به اینکه خرید حمایتی دام در جلوگیری از خروج ارز تاثیر بسزایی داشت، تصریح کرد: سال گذشته خرید حمایتی دام و عرضه از سوی پشتیبانی امور دام علاوه بر جلوگیری از خروج ارز بر قیمت های بازار هم تاثیر گذاشت و در شرایط کنونی هم مشکل واحدهای دامپروری نقدینگی است که با حمایت می توان آن را مرتفع کرد.