2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

روش‌های سود دهی صندوق‌ های سرمایه گذاری به سرمایه‌گذاران

روش‌های سود دهی صندوق‌ های سرمایه گذاری به سرمایه‌گذاران

یک سرمایه‌گذار وقتی از سرمایه‌گذاری‌اش راضیست که بتواند سود حاصل از آن را در دوره‌های مختلف دریافت کند؛ این موضوع باعث می‌شود سود دهی سرمایه‌گذاری را بیشتر احساس کند. سود دهی صندوق های سرمایه گذاری مانند سرمایه گذاری در سهام، از 2 روش سود به دست می‌آید و بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود.

صندوق های سرمایه گذاری به چند روش به سرمایه‌گذاران خود سود می‌دهند؟

مثل سرمایه‌گذاری در یک سهم که می‌تواند دو نوع سود داشته باشد صندوق های سرمایه گذاری هم دو نوع سود دارند، این دو روش شامل سودهای نقدی دریافتی (روی سهام و اوراق بهادار موجود در سبد دارایی­‌های صندوق) و سودهای سرمایه‌ای ناشی از افزایش قیمت سهام است.

سودهای ناشی از افزایش قیمت سهام اغلب خودشان از دو قسمت جداگانه به دست می‌آیند، یکی عایدات حاصل از فروش دارایی­‌ها(سهام و سایر اوراق بهادار) و دیگری سود حاصل از تغییر قیمت دارایی‌های صندوق که خود را ب­صورت افزایش قیمت واحدهای سرمایه­‌گذاری صندوق نشان می­‌دهند.

صندوق های سرمایه گذاری به چند روش به سرمایه‌گذاران خود سود می‌دهند؟

بنابراین مجموع سود دهی صندوق های سرمایه گذاری از سه روش زیر خواهد بود:


سود نقدی هر واحد سرمایه گذاری


صندوق های سرمایه گذاری مقدار درآمد یا سود نقدی که بابت
سهام و اوراق قرضه موجود در سبد دارایی‌های خود به دست می‌آورند را به عنوان درصدی
از ارزش خالص دارایی (NAV) اعلام و در طول سال و به صورت دوره‌ای، به سرمایه‌گذاران خود
پرداخت می‌کنند. نرخ بازده نقدی هم از تقسیم این مبلغ پرداختی، بر قیمت هر
واحد سرمایه‌گذاری به دست می‌آید.

به عنوان مثال اگر ارزش هر واحد سرمایه گذاری یک صندوق 100 هزار تومان بوده باشد و در پایان دوره، هر واحد 6 هزار تومان سود نقدی داشته باشد، نرخ بازده نقدی آن از تقسیم 6 هزار تومان بر 100 هزار تومان به دست می‌آید.


عایدات سرمایه‌ای ناشی از دارایی‌های فروخته شده


این عایدات نتیجه فروش اوراق بهادار داخل سبد صندوق، به مبلغی بیشتر از بهای تمام شده آن‌ها هستند. یعنی صندوق بخشی از اوراق بهادار داخل سبد را فروخته و به همین دلیل مقداری سرمایه نقدی دارد که در پایان دوره بین تمام سرمایه گذاران تقسیم و به نسبت تعداد واحدهایی که دارند، پرداخت می‌کند.


عایدات سرمایه‌ای از محل دارایی‌های موجود


این عایدات حاصل از افزایش قیمت اوراق بهادار داخل سبد صندوق هستند، ولی آن اوراق بهاداری که هنوز به فروش نرسیده‌اند. افزایش قیمت این اوراق در افزایش قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق تاثیر می‌گذارند و به عنوان سود به سرمایه گذاران پرداخت می‌شود.

نحوه محاسبه سود صندوق های سرمایه گذاری

در مجموع می‌توانیم بازده کل یک صندوق سرمایه گذاری را به شکل فرمول زیر هم بنویسیم:

نحوه محاسبه سود صندوق های سرمایه گذاری

سود دهی همه صندوق های سرمایه گذاری از این سه بخش است، اما صندوق‌ها مدل تقسیم سود متفاوتی دارند که به نوع صندوق بستگی دارد. چنانچه صندوقی پرداخت دوره‌ای داشته باشد، باید قوانین تقسیم سود مربوطه را در امیدنامه خود قید کند. این قانون تحت عنوان «پرداخت‌های دوره‌ای به سرمایه‌گذاران» و معمولا در سومین فهرست امیدنامه آمده است. مدیر صندوق هم موظف است ظرف دو روز کاری بعد از پایان هر دورۀ پیش‌بینی شده برای پرداخت نقدی سود، مبلغ قابل پرداخت به سرمایه‌گذاران را مطابق امیدنامه محاسبه و به حساب سرمایه‌گذارانی که تا پایان آن دوره مالک واحدهای سرمایه‌گذاری بوده‌اند، واریز کند.

بیشتر بخوانید

بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری و نحوه محاسبه آن

سود دهی انواع صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری چگونه است؟

پرداخت دوره‌ای در سه نوع صندوق سرمایه‌گذاری سهامی، مختلط و با درآمد ثابت عموما به شکل زیر است:


پرداخت سود در صندوق های سهامی


صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا یکی از معتبرترین صندوق های سهامی است که پرداخت دوره‌ای هم دارد (اغلب صندوق های سهامی پرداخت دوره‌ای ندارند.) دوره زمانی تقسیم سود در این صندوق سالانه است و در پایان اسفندماه انجام می‌شود. سود پرداختی هر دوره نیز از مجموع دو بخش زیر حاصل می‌شود:

  1. 24 درصد از ارزش مبنای واحدهای سرمایه گذاری در پایان دوره تقسیم سود (ارزش مبنای واحدها معمولا حدود 100 هزار تومان است)
  2. سودهای سهام تحت تملک صندوق که طی دوره تقسیم سود، نقدا دریافت شده‌اند.

پرداخت سود در صندوق های مختلط


اکثر صندوق های مختلط پرداخت دوره‌ای ندارند، اما صندوق سرمایه گذاری کوثر یکی از صندوق های سرمایه گذاری مختلط است که پرداخت سود دوره‌‌ای دارد و مقطع زمانی آن هر 6 ماه یک بار و در روز پایانی ماه است. سود قابل تقسیم در پایان هر دورۀ تقسیم سود، برابر مجموع مبالغ بند الف و ب است که در امیدنامه آن نوشته شده است:

  1. 12 درصد از ارزش مبنای واحدهای سرمایه گذاری در پایان دوره تقسیم سود
  2. سودهای سهام تحت تملک صندوق که طی دوره تقسیم سود نقدا دریافت شده‌اند.

پرداخت سود در صندوق های با درآمد ثابت


یکی از دلایلی که سرمایه‌گذاران به این صندوق‌ها علاقه
دارند، همین پرداخت سودهای دوره‌ای است که بازه زمانی آن در صندوق‌های مختلف
متفاوت است. مثلا برخی از صندوق های با درآمد ثابت پرداخت سود ماهانه دارند، برخی
3 ماهه، برخی 6 ماهه و …

به عنوان مثال صندوق سرمایه گذاری امین آشنا ایرانیان یک صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت است که پرداخت سود دوره‌ای آن ماهانه و روز 25ام هر ماه انجام می‌شود. این سود همان تفاوت ارزش خالص روز واحدهای سرمایه گذاری با قیمت مبنای واحدهاست که متناسب با تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری هر سرمایه‌گذار، به حساب او واریز می‌شود.

نکته: در همه صندوق های سرمایه گذاری، بعد از این که سود دوره‌ای پرداخت می‌شود، ارزش خالص هر واحد به قیمت مبنا تغییر می‌کند و این موضوع باعث تعدیل قیمت واحدها و سرازیر شدن سرمایه‌گذاری‌های جدید به صندوق می‌شود.

بیشتر بخوانید

انواع صندوق‌های سرمایه گذاری در ایران

نتیجه‌گیری

در این مطلب شما را با انواع روش‌های سود دهی صندوق های سرمایه گذاری آشنا کردیم. در هنگام انتخاب صندوق سرمایه گذاری حتما با توجه به روحیه خود عمل کنید. اگر بدنبال دریافت سودهای دوره‌ای مانند بانک‌ها هستید صندوق‌های با درآمد ثابت و مختلط برای شما مناسب هستند. اما اگر دیدی بلند مدت برای سرمایه‌گذاری‌های خود در صندوق‌ها دارید و بدنبال دیافت سود ماهانه نیستید صندوق‌های سهامی با توجه به بازدهی خوبی که دارند برای شما مناسب هستند.

البته ذکر این نکته مهم است که ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های در سهام نسبت به دو نوع دیگر بیشتر است. شما کدام نوع سود دهی صندوق های سرمایه گذاری را ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را با ارزی(Arzee.ir) در میان بگذارید.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *