سایت ارزی (Arzee)/شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) سرگرم مذاکره با شرکتهای انرژی درباره سهمی در پروژه ها، سرمایه گذاریها و قراردادهای بلندمدت در صنعت هیدروژن است.

این حرکت به معنای شکل گیری رقابت دیگری میان امارات متحده عربی و عربستان سعودی علاوه بر اختلاف فعلی درباره سیاست تولید نفت تحت توافق اوپک پلاس است.

شرکت دولتی ادنوک تقریبا همه نفت امارات متحده عربی را تولید می کند و پیش از این اهداف خود برای حضور در بازار هیدروژن به خصوص هیدروژن آبی تاکید کرده که با تبدیل شدن گاز طبیعی به هیدروژن و دی اکسید کربن تولید می شود و دی اکسید کربن جمع آوری و به طور دائمی ذخیره می شود.

سایر تولیدکنندگان نفت خاورمیانه از جمله عربستان سعودی در رقابت برای کسب سهمی از بازار هیدروژن هستند به خصوص که شمار رو به رشدی از دولتهای جهان متعهد شده اند آلایندگی اقتصادهایشان را در سه دهه آینده به صفر برسانند و سرمایه گذاران انرژی به دنبال تامین مالی منابع انرژی پاک هستند.
منابع آگاه به بلومبرگ گفتند: ادنوک اکنون در جستجوی سرمایه گذاران برای تامین مالی تاسیسات صادرات هیدروژن است.
سلطان احمد الجابر، مدیرعامل گروه ادنوک و وزیر صنعت و فناوری پیشرفته امارات متحده عربی آوریل امسال اعلام کرد این شرکت نفتی دولتی به دنبال بررسی بازار هیدروژن با بخشهای خصوصی و دولتی هند به منظور حمایت از تقاضای رو به رشد هند برای انرژی و نیاز به سوختهای پاکتر است.

الجابر در آوریل گفته بود صنعت هیدروژن هنوز در مرحله ابتدایی توسعه است و می تواند یک تغییردهنده بازی و یک فرصت واقعی برای تسریع روند گذار انرژی باشد. فرصتی که ادنوک و امارات متحده عربی در موقعیت خوبی برای سرمایه گذاری روی آن قرار دارند.

ادنوک و شرکت جی اس انرژی کره جنوبی یک ماه پیش توافقی را برای همکاری در زمینه توسعه زنجیره های ارزش جدید برای هیدروژن آبی و سوختهای حامل مانند آمونیاک آبی در ابوظبی امضا کردند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، امارات متحده عربی با سایر تولیدکنندگان نفت در خلیج فارس در بازار هیدروژن رقابت خواهد کرد. بازی که کارشناسان انتظار دارند در دهه های آینده رشد قابل ملاحظه ای پیدا کند. رقیب اصلی امارات متحده عربی کسی بجز عربستان سعودی نخواهد بود که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است و می خواهد در بازار هیدروژن هم پیشرو باشد.