خبرآنلاین/ دبیر ستاد تنظیم بازار درباره قیمت گوشت گفت: گوشت قرمز با قیمت ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شده و توزیع خواهد شد.

محمدرضا کلامی امروز در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز مقرر شد تا توزیع اقلام مهم طرح نذورات شامل کالاهای اساسی مانند مرغ، شکر، برنج، روغن خام و گوشت قرمز از محل ذخایر و بر اساس سهمیه‌های تعیین شده تا 28 صفر ادامه یابد.
دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به اقلام مهم طرح نذورات بیان داشت: بر این اساس عرضه 30 هزار تن برنج، 30 هزار تن شکر، 30 هزار تن روغن، 10 هزار تن گوشت مرغ و 2 هزار تن گوشت قرمز ادامه خواهد یافت.

* برنج با ارز آزاد وارد می‌شود
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به اینکه ارز واردات برنج به نرخ آزاد تغییر یافته است،‌گفت: با توجه به اینکه با این ارز، مقادیر واردات برنج تأثیر منفی بر قیمت برنج تولید داخل ندارد و تهدیدی برای تولید داخلی این محصول نیست، بنابر این تصمیم گرفته شد تا روند تأمین برنج برای جلوگیری از کمبود ادامه یابد.

* تصمیمات ستاد تنظیم بازار برای ترخیص برنج‌های مانده در گمرک
وی با تأکید بر اینکه ممنوعیت واردات برنج همچنان برقرار است اظهار داشت: در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار مقرر شد تا آن بخش محموله‌های برنجی که پیش از 31 مرداد به بنادر کشور رسیده‌اند و قبض انبار آنها این موضوع را تأکید می‌کند و همچنین آن بخش از محموله‌های برنجی که ارز آن را قبل از تاریخ مذکور دریافت کرده‌اند از گمرکات ترخیص و در بازار با نرخ ارز نیمایی عرضه شود.
کلامی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز نیز بیان داشت: مقایسه قیمت دام زنده ، نشان می‌دهد که قیمت این کالا نسبت به سال 97 کاهش یافته است و قیمت مصرف‌کننده آن نیز به همینگونه کاهشی بوده است.
دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه در جلسه امروز اشاره شد که قیمت میانگین هر کیلوگرم گوشت مخلوط گوسفندی کشوری 97 هزار تومان است، گفت:‌ البته ممکن است قیمت ران و دست به علت کیفیت بالاتر گران‌تر باشد.

* اجازه صادرات دام زنده را نمی‌دهیم
وی با اشاره به مباحثی در رابطه با درخواست برای صادرات دام زنده گفت: اگر چه با حمایت از تولید داخل معتقدیم اما قطعا با خروج دام از کشور، قیمت‌ها قابل کنترل نخواهد بود.لذا در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار مصوب شد تا شرکت پشتیبانی امور دام، ذخایر راهبردی را از محل تولیدات داخلی تأمین کند.
کلامی افزود: بر این اساس نرخ خرید برای گوشت گوساله بسته‌بندی شده 5 قطعه‌ای، 72500 تومان تعیین شد که نرخ مصرف‌کننده این کالا نیز کمتر از 80 هزار تومان خواهد بود.
وی با اشاره به عرضه فولاد در بورس گفت:‌ وقتی الزام شد که فولاد در بورس عرضه شود با دو مشکل مواجه شدیم و از دو جهت دچار آسیب بودیم، اول آنکه مقادیری که برای عرضه فولادسازان در بورس اعلام شده بود محقق  نمی‌شد لذا برای تقاضای موجود عرضه به اندازه کافی وجود نداشت.
دبیر ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: بنابر این برای حل این مسأله به دستور سرپرست فعلی وزارت صمت و تأکید سرپرست قبلی این وزارتخانه تیمی متشکل از دادستانی، تعزیرات و سازمان حمایت تشکیل شد تا با تشکیل جلسه در هر هفته مقادیر عرضه هفته قبل در بورس را کنترل کنند تا اگر بر اساس مقادیر تعیین شده عرضه انجام نشده باشد، اعمال قانون شود.
وی با تأکید بر اینکه مقرر شده تا کسانی که عرضه در بورس را انجام نداده‌اند اعمال قانون شوند بیان داشت:‌همچنین تأمین ماده اولیه برای آن واحدها در صورت عدم عرضه در بورس انجام نمی‌شود و صادرات آنها نیز متوقف می‌شود.
کلامی  افزود: بر این اساس اگر این سه ابزار برای عرضه فولاد در بورس جواب نداد واحد متخلف به دادستانی معرفی می‌شود.
وی با اشاره به نتایج مثبت این اقدامات اظهار داشت: بر این اساس در آخرین عرضه میلگرد کاهش نرخ را شاهد بودیم و برای حدود 30 هزار تن میلگرد نیز عدم جذب ثبت شد.

کنترل قیمت ماسک
عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این جلسه بیان کرد: نظارت‌ها هم در راستای کنترل بازار ادامه پیدا خواهد کرد. سیمان و لاستیک محل تمرکز ما خواهد بود. در صورتی که گزارش تخلفی از عاملین فروش به دست ما برسد عاملیت آن‌ها در بازار لغو خواهد شد
وی درباره کنترل قیمت ماسک گفت: ۱۹ واحد تامین کننده را برای تامین داروخانه و مراکز درمانی در نظر گرفته شده است که روزانه بیش از ۴ میلیون ماسک روزانه تحویل سازمان غدارو دارو می‌دهد. در تعامل مشترک با این سازمان در حال رسیدگی به قیمت ماسک در بازار هستیم تا به قیمت در بازار به تعادل برسد.