تجارت نیوز/ کره‌ای‌ها در گذشته به جز معاملات نفتی با ایران، از خریداران بزرگ نفت ایران و از گزینه‌های همکاری در زمینه پتروشیمی هم بوده‌اند که تحریم‌ها همه این معادلات را بهم ریخت. اما حالا با توجه به سفر نخست‌وزیر کره به ایران گشایشی پیش‌بینی می‌شود؟

هرچند که روابط ایران و کره در این چند سال اخیر سیری نزولی داشته است اما سفر نخست‌وزیر کشور کره جنوبی به ایران، بارقه‌‌های جدیدی از امید برای همکاری‌های دوباره ایران و کره روشن می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، درباره روابط و همکاری‌های قبلی ایران و کره، می‌‌گوید: «در گذشته، کره‌ای ها مقدار قابل توجهی نفت از ایران می‌خریدند و جزو خریداران بزرگ ما بودند.»

البته کره جنوبی جدا از خرید نفت ایران، برخی تبادلات دیگری هم با ایران داشته است. مهدی پورقاضی در این باره توضیح می‌دهد: «در زمینه پتروشیمی ایران و کره با یکدیگر گروه‌های هم‌فکری و پژوهشی مبادله می‌کردند و در حال بررسی و مقایسه روند رشد پتروشیمی در ایران و کره بودند که در نهایت به همکاری‌های مشترک برسند. متاسفانه، این همکاری‌ها با تحریم‌های آمریکا متوقف شد.»

حالا، نخست‌وزیر کره جنوبی، سه روزی است به ایران سفر کرده و خودش می‌گوید سفرش به ایران سفری معنادار و مبتنی بر اراده محکم کره جنوبی برای توسعه روابط آینده‌نگرانه است.

پورقاضی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اما موانع مهمی بر سر راه این همکاری می‌بیند. او این موانع را این گونه تشریح می‌کند: «من فکر نمی‌کنم ایران و کره امکان از سرگیری روابط قبلی خود را داشته باشند. کره‌ای ها به طور کلی علاقمند به کار و همکاری با بازار ایران به خصوص در صنایع خودرو و پتروشیمی هستند؛ اما تحریم‌های آمریکا و موانعی که تحریم‌ها می‌سازند، مانع این همکاری است.»

پورقاضی، پیش‌بینی‌اش را این گونه توضیح می‌دهد: «تا زمانی که مسایل و مشکلات ما با جهان و اتحادیه اروپا برطرف نشود؛کره‌ای‌ها نمی‌توانند با ما همکاری کنند. مبادله کره و آمریکا، مساله‌ای بسیار مهم برای آنهاست که در هیچ شرایطی حاضر نیستند آن را از دست دهند.»

حال که به نظر می‌رسد دوباره همه چیز به تصویب اف‌ای‌تی‌اف و توافقات برجام باز می‌گردد، باید پرسید که آیا تغییری در تصمیم ایران برای پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف ایجاد خواهد شد؟