تابناک/ در سه ماه اخیر برخی وقایع می تواند بر فروش نفت ایران اثر گذار باشد.
شاید اولین خبر نفتی در این مدت افزایش صادرات نفت ایران به روزانه 1.5 میلیون بشکه در ماه سپتامبر بود که رویترز آن را مخابره کرد. رویترز در گزارش خود آورده بود:

صادرات نفت ایران با وجود تحریم های آمریکا در ماه سپتامبر به شدت افزایش یافته است که راه نجاتی برای اقتصاد این کشور خواهد بود. طبق اطلاعات شرکت تنکرترکرز، صادرات نفت ایران در سپتامبر افزایش یافته و بین 400 هزار تا 1.5 میلیون بشکه در روز قرار دارد. سمیر مدنی، یکی از موسسان این شرکت با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران گفت: ما شاهد 1.5 میلیون بشکه در روز صادرات نفت خام و میعانات گازی در ماه جاری میلادی بوده ایم. این رشد در یک سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است. این مقدار دو برابر صادرات ایران در ماه اوت است و حدود 11 درصد از آن به نفت خام فوق سبک یا میعانات گازی اختصاص دارد. ایران در ماه اوت بین 300 هزار تا 750 هزار بشکه در روز صادرات نفت داشت.

این خبر و صحت آن می تواند بر روی درآمدهای نفتی ایران تاثیرگذار باشد.

همچنین خبر جدید در مورد نفت نیز این بوده است که راشاتودی طی یک گزارش از احتمال شعله ور شدن جنگ نفتی بین عربستان و روسیه گفته است. راشاتودی در گزارش خود آورده است:

عربستان و روسیه هر دو به خاطر کاهش قیمت نفت در بازار جهانی و تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا در مضیقه مالی هستند و از آنجا که تقاضای نفت در بازار جهانی به اندازه کافی در مسیر رشد قرار ندارد ممکن است شاهد شکل گیری یک جنگ دیگر بر سر قیمت نفت از سوی عربستان در بازار جهانی باشیم.

در ادامه این گزارش آمده است:

عربستان و روسیه به نظر می‌رسد روزهای خوبی را سپری نمی‌کنند چرا که اگر دست به افزایش عرضه بزنند بازار به قدری ضعیف است که به سرعت واکنش منفی نشان داده و به خود آنها آسیب خواهد زد.

در صورتی که شاهد بهبود اوضاع در آینده نزدیک نباشیم هم عربستان و امارات به عنوان متحد این کشور و هم روسیه شاهد بحران مالی نسبی خواهند بود.

قیمت نفت در شرایط کنونی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای دولتی در این دو کشور باشد چرا که آنها بودجه خود را بر مبنای نفت 50 دلار بسته‌اند.

به هر صورت، در گرفتن جنگ نفتی دوباره بین روسیه و عربستان هم می تواند بر میزان درآمدهای نفتی ایران تاثیرگذار باشد.