تجارت نیوز/ موضوع امنیت در تاکسی‌های اینترنتی و برخوردهای میان رانندگان و مسافران هر از گاهی خبرساز می‌شود؛ افکار عمومی نسبت به آغاز کار رانندگان بدون بررسی سوابق آنها حساس است اما عضو هیات‌مدیره اتحادیه صنفی کسب و کارهای مجازی می‌گوید طبق قانون این موضوع ممکن نیست؛ هر چند که او نمی‌داند ۱۰۰ درصد این موضوع رعایت می‌شود یا خیر.

در روزهای گذشته، ریحانه حقیقی فعال اقتصادی و مشاور نوآوری و تحول سازمانی اتاق بازرگانی تهران در رشته توئیتی از برخورد بد راننده یکی از تاکسی‌های اینترنتی نوشت و از اینکه رانندگان، پیش از استخدام از نظر شایستگی و صلاحیت تایید نمی‌شوند، گلایه کرده بود.

او نوشته بود، که برخورد بد برخی رانندگان، زحمات رانندگان شریفی که در تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رانندگان آموزش ببینند
حقیقی، در شرح ماجرا به می‌گوید، او کالایی را سفارش داده که باید به دست کسی می‌رسیده، فروشنده نیز با راننده قرار می‌گذارد که بسته را به مقصد برساند، تحویل دهد و در پایان سفر پول را دریافت کند.

راننده همه این موارد را می‌پذیرد اما در ادامه حاضر به تحویل کالا به گیرنده نمی‌شود و در تماس تلفنی حقیقی نیز، با او، برخورد بدی می‌کند.

این فعال اقتصادی می‌گوید: راننده حاضر نبود از خودروی خود پیاده شود در حالی که در ابتدای سفر موضوع را پذیرفته بود. زمانی هم که من به مقصد رسیدم، در کنار خیابان با حالت تهاجمی، چند دقیقه سر من فریاد می‌کشید که کرایه‌ام را ندادی در حالی که من هزینه حمل و نقل را به فروشندگان پرداخت کرده بودم و قرار بود آنها بعد از تحویل کالا، پول را به راننده پرداخت کنند. خود او نیز این را می‌دانست ولی حاضر نبود بر اساس تعهد و قراری که گذاشته شده بود عمل کند.

به گفته حقیقی، رانندگان باید در مورد رفتار اجتماعی و آداب معاشرت با مسافران آموزش ببینند.

فشارهای اقتصادی، درگیری‌ها را زیاد کرده است
رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه صنفی کسب و کارهای مجازی اما معتقد است درگیری میان مردم به دلیل گرفتاری‌های اقتصادی و اجتماعی افزایش یافته است و این تنها به رانندگان و مسافران تاکسی‌های اینترنتی مربوط نمی‌شود.

به گفته او، روزانه بیش از یک میلیون و پانصد هزار سفر، توسط تاکسی‌های اینترنتی انجام می‌شود و ممکن است تعداد اندکی از آنها نیز با مشکلانی مواجه شوند که در تاکسی‌های شهری نیز بروز آنها ممکن است.

الفت‌نسب اما می‌گوید که طبق قانون، رانندگان ابتدا باید عدم سوءپیشینه را اخذ و بعد کار خود را آغاز کنند؛ هر چند که اضافه می‌کند: «من نمی‌دانم 100 درصد این اتفاق رخ می‌دهد یا خیر»

قانون می‌گوید، اول عدم سوءپیشینه؛ بعد آغاز فعالیت
اکنون تصوری در افکار عمومی وجود دارد که رانندگان دقایقی بس از ثبت‌نام در کنار خیابان می‌توانند کار خود را به عنوان راننده تاکسی اینترنتی آغاز کنند و بعد از مدتی، فرایند تایید هویت و عدم سوءپیشینه آنها طی می‌شود.

الفت‌نسب اما می‌گوید که طبق قانون، رانندگان ابتدا باید عدم سوءپیشینه را اخذ و بعد کار خود را آغاز کنند؛ هر چند که اضافه می‌کند: «من نمی‌دانم 100 درصد این اتفاق رخ می‌دهد یا خیر.»

الفت‌نسب البته این را هم اضافه می‌کند که با وجود همه این موارد امکان بروز تخلف وجود دارد و بر همین اساس سیستم پشتیبانی و امتیازدهی در تاکسی‌های اینترنتی تعریف شده است.

نظارت با سیستم امتیازدهی
به گفته او، تاکسی‌های اینترنتی هم گواهی عدم سوءپیشینه و هم تاییدیه اماکن را از رانندگان دریافت می‌کنند؛ بعضی از تخلفات و سوابق ممکن است به شکایت منجر نشده و در پیشینه افراد وجود نداشته باشد اما سوابق آن در بانک اطلاعاتی اماکن وجود دارد و از این طریق مشخص می‌شود افراد برای آن شغل خاص مناسب هستند یا خیر.

الفت‌نسب البته این را هم اضافه می‌کند که با وجود همه این موارد امکان بروز تخلف وجود دارد و بر همین اساس سیستم پشتیبانی و امتیازدهی در تاکسی‌های اینترنتی تعریف شده است؛ حساب برخی رانندگان به دلیل همین برخوردها مسدود شده است و از سوی دیگر، کسانی که امتیازهای بیشتری دریافت می‌کنند، مشمول یکسری حمایت‌ها می‌شوند.