سنا/ شرکت‌های دو صنعت محصولات شیمیایی و پالایشگاهی علاوه بر ارائه پیش‌بینی عملکرد مکلف به ارائه پیش‌بینی سود و زیان سناریومحور شدند. رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب گفت: گزارش پیش‌بینی عملکرد شرکت‌ها، چشم‌اندازی از وضعیت آینده شرکت در اختیار سهامداران به‌خصوص افرادی که وقت کافی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات شرکت ندارند یا از دانش کافی در این خصوص بهره‌مند نیستند، قرار می‌دهد.

این چشم‌انداز از زبان مدیریت شرکت‌ها بیان می‌شود، به بیان دیگر مدیر شرکت هر موضوعی که فکر می‌کند باید در شرکت محقق شود را از این طریق افشا می‌کند. ولی‌الله جعفری پیش‌بینی عملکرد این دو صنعت را تحت‌تاثیر چند متغیر، دستخوش تغییر دانست و افزود: نوسانات قیمت ارز و قیمت نفت از مواردی هستند که ممکن است پیش‌بینی شرکت را تحت‌تاثیر قرار دهند.
بر این اساس، به شرکت‌ها اعلام شده به دلیل متغیرهایی که نوسان آنها عملکرد آینده شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، این موارد را در یک بازه معقول پیش‌بینی کرده و بر اساس این عوامل نیز سود و زیان شرکت را پیش‌بینی کنید. او تصریح کرد: در خصوص شرکت‌های صنعت پالایشگاهی‌ها، در نظر داشته باشید که وزارت نفت و زیرمجموعه‌های آن باید قیمت خوراک و همچنین قیمت محصولات را به پالایشگاه‌ها اعلام کند تا آنها بتوانند صورت‌های مالی تهیه کرده و در اختیار استفاده‌کنندگان قرار دهند. این روند معمولا با تاخیر انجام می‌شود و معمولا شرکت‌های حوزه پالایشگاهی درگیر اعلام قیمت‌های جدید برای گزارش‌های خود هستند. وی افزود: در حال حاضر وزارت نفت و زیرمجموعه‌های آن قیمت نفت خام و فرآورده‌های پالایشی را با تاخیر به شرکت‌های پالایشی اعلام می‌کنند. به همین دلیل، پالایشگاه‌ها نیز نمی‌توانند گزارش‌های خود را به‌موقع تهیه و منتشر کنند. به عنوان نمونه صورت‌های مالی سه‌ماهه اغلب شرکت‌های پالایشی تاکنون منتشر نشده است. این مقام مسوول بیان کرد: طی دو سال اخیر و با واگذاری صندوق پالایشی، افرادی زیادی درگیر صنعت پالایشی شدند، از طرفی دیگر زمانی که سهام پالایشگاه‌ها در اختیار سهام عدالت قرار داده شد، طیف زیادی از مردم را دربرگرفت. براین اساس، افزایش شفافیت اطلاعات پالایشگاه‌ها و انتشار به موقع آن، همه ذی‌نفعان از جمله شرکت‌ها، سازمان امور مالیاتی، سرمایه‌گذاران و دارندگان صندوق‌های پالایشی را در راستای تصمیماتشان یاری‌رسانی می‌کند. رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی عنوان کرد: اکنون، ساختاری در سایت کدال، در حال پیاده‌سازی است تا بر اساس آن شرکت‌های حوزه صنعت کشاورزی مطابق با استانداردهای حسابداری مربوطه به ارائه گزارش‌های خود بپردازند و گزارش‌های آنها با گزارش‌های شرکت‌های تولیدی متفاوت باشد.