سایت ارزی (Arzee)/ وزیر نیروی ایران در ۲ گفت وگوی ویدئو کنفرانسی با وزیر منابع آبی سوریه و وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان، بر اجرای مفاد تفاهم‌نامه مشترک همکاری‌های آبی تاکید کرد.

به‌گزارش وزارت نیرو (پاون)، “رضا اردکانیان” با “تمام محمد رعد” وزیر منابع آبی جمهوری عربی سوریه و نیز عثمان زاده” وزیر انرژی و ذخایر آبی جمهوری تاجیکستان از طریق ویدئو کنفرانس دیدار و گفت و گو کرد. 

 بر اساس این گزارش، در جریان ویدئو کنفرانس اردکانیان و محمدرعد، دو طرف با توجه به توافقات یادداشت تفاهم مشترک همکاری‌های آبی دو کشور، نسبت به تشکیل کمیته راهبردی به ریاست معاونان وزرای نیرو و منابع آبی ایران و جمهوری عربی سوریه در دو هفته آتی تاکید کردند.

همچنین در این دیدار، وزیر منابع آبی سوریه نیز با ابراز خرسندی از شرکت در یازدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای آب شهری، خواستار توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های دو جانبه در حوزه آب و فاضلاب شد.

وی همچنین ضمن ابراز رضایت از حضور شرکت‌های باتجربه و توانمند ایرانی در پروژه‌های آبی کشور متبوعش، از حضور هرچه بیشتر این شرکت‌ها در پروژه‌های مربوط به تصفیه‌خانه آب و فاضلاب استقبال کرد.

وزیر منابع آبی جمهوری عربی سوریه، بر نیاز این کشور به استفاده از تجربیات و دانش فنی شرکت‌های ایرانی در بازسازی تاسیسات آب و فاضلاب سوریه تاکید کرد.

یادداشت تفاهم همکاری‌های آبی ایران و سوریه، چهاردهم آذر سال ۹۸ به امضای “رضا اردکانیان” وزیر نیرو و “حسین عرنوس” وزیر وقت منابع آبی و نخست وزیر کنونی جمهوری عربی سوریه رسید.

وزیر نیروی ایران و عثمان زاده” وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان نیز در یک گفت و گوی ویدئو کنفرانسی،‌ بر پیوندهای عمیق فرهنگی و تاریخی دو کشور و وجود ظرفیت‌های فراوان برای همکاری و توسعه هرچه بیشتر روابط در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و انرژی تاکید کردند.

در این دیدار مجازی، دو طرف که در عین حال ریاست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را نیز عهده دار هستند، در چارچوب پیشبرد تفاهمات سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور، بر برگزاری نشست کمیته مشترک پیگیری ظرف پائیز سال جاری از طریق ویدئو کنفرانس تاکید کردند.

وزیر انرژی و ذخایر آبی جمهوری تاجیکستان در این دیدار با ابراز خرسندی از شرکت در یازدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، بر عزم کشور متبوعش در توسعه همکاری‌ها تاکید کرد.

در پایان، طرفین توافق کردند چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را در تاریخی که متعاقباً از طریق مجاری دیپلماتیک بر روی آن توافق خواهند کرد، برگزار کنند.