ایلنا/ وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تلاش‌ها بر این است که بنادر کشور در نوار ساحلی شمال؛ سهم بیشتری در حوزه اوراسیا داشته باشند، گفت: بنادر تجاری ایران؛ در بخش حمل و نقل ترکیبی، ترانزیت، نقطه تلاقی کریدورهای شمال – جنوب و شرق -غرب هستند.

محمد اسلامی در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌ای بندر انزلی، تصریح کرد: بنادر کشور، به غیر از مسولیت ترانزیت و تخلیه و بارگیری کالا، می‌توانند به مراکز تولید بار هم تبدیل شوند و با توجه به شرایطی که بنادر کشور دارند، این امر یک ضرورت است. 
وی تأکید کرد: با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بنادر کشور و فرآیند توسعه‌ای که تعریف شده، این امکان فراهم است تا محیط بندر برای سرمایه‌گذاران جذابیت بیشتری پیدا کند و بنادر به عنوان مرکز لجستیک، شناخته شوند. 
اسلامی گفت: با افزایش رقابت‌پذیری در بین بنادر ایران، هیچ بندری جای بندر دیگری را نمی‌گیرد و هر بندر سازوکار و مشتریان خاص خود را دارد و بنادر کشور هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که می‌توان از آن به بهترین شکل بهره برد.
وی با اشاره به افتتاح پروژه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌ای در بندر انزلی به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال، اظهار داشت: با بهره‌برداری از پروژه‌های جدید، شاهد رشد فعالیت در بندر انزلی خواهیم بود؛ همچنان که در ۸ ماه گذشته عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر، در مقایسه با سال ۹۸ ؛ حدود ۵۳ درصد افزایش داشته است.
براساس این گزارش، همزمان با آغاز بهره‌برداری از پروژه‌های بندر انزلی، خط منظم کشتیرانی کانتینربر بین بندر انزلی به مقصد بنادر دریای خزر، شروع به کار کرد؛ با این اتفاق فعالان اقتصادی می‌توانند کالاهای خود را اعم از صادراتی و ترانزیتی را به مقاصد مختلف در دریای خزر منتقل کنند.
بر اساس این گزارش، بعداز ظهر امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، بهره‌برداری از یک پست اسکله جنرال کارگو غلات و دو پست اسکله دلفین نفتی، سیلو غلات ۵۰ هزار تنی، انبار کالاهای عمومی ۴۵۰۹ متر مربعی، تعمیرات اساسی اسکله‌های شماره ۴ تا ۱۰، ساخت سردرب شماره ۳ مجتمع بندری و نصب و تأمین تجهیزات کنترل تردد، اجرای روسازی، پیاده‌راه‌ سازی و ایمن‌سازی موج‌شکن غربی و مراسم لنگ‌زنی احداث سیلوی غلات ٣٠ هزار تنی، مخازن ۲۰ هزار تنی روغن خوراکی و همچنین عملیات لایروبی حوضچه جدید با ظرفیت بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار مترمکعب شروع شد.