فارس/ وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در جمع فعالان بازار سرمایه گفت: ریل تأمین مالی اقتصاد کشور از منابع بانکی به منابع بازار سرمایه و بورس تغییر می‌یابد.

فرهاد دژپسند امروز در جمع فعالان بازار سرمایه در محل وزارت اقتصاد به بررسی وضعیت بازار سرمایه و بورس پرداخت که بخشی از این جلسه به صورت زنده از شبکه خبر پخش شد.
دژپسند در این جلسه گفت:‌ یک روزی نفت به عنوان منابع اصلی بودجه کشور بود و خدماتی مانند آموزش رایگان، بهداشت و درمان با بودجه نفت تأمین می‌شد اما امروز باید خدمات مهم دلت از مالیات تأمین شود که آن هم نیازمند افزایش ظرفیت اقتصاد است تا مالیات از آن برداشت شود.
وی افزود: وقتی می‌گوییم نفت نباشد و به جای آن از مالیات تأمین شود یعنی باید یک اقتصاد پویا و قوی داشته باشیم که امکان دریافت مالیات و تأمین مالیه عمومی وجود داشته باشد. 
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: امروز انگار نفت نداریم، بانک‌ها هم برای یک دوره خوب نقش ایفا کردند، اما الان باید بانک‌ها به جایی برگردند که فلسفه ذاتی بازار پول تعریف شده است. به ناچار باید به کریدور اصلی و ذاتی اقتصاد یعنی تأمین مالی از طریق بورس و بازار سرمایه برگردیم. 
دژپسند تأکید کرد: اولین جا تقابل فرهنگ بازار سرمایه و فرهنگ اقتصاد نفتی است. اگر این تقابل و با تأکید می‌گوییم تقابل نه اینکه تفاوت بین فرهنگ نفتی و رانتی، رخوت، سستی، تکیه بر دیگران، چشم به دست دولت داشتن با فرهنگ بازار سرمایه باشد یعنی فرهنگ عقلانیت، حسابگری، ریسک‌پذیری، مسئولیت‌پذیری و بلندمدت‌نگری باید جایگزین فرهنگ نفتی شود. 
وی این را هم گفت:‌ وقتی یک نفر به عنوان سرمایه‌گذار خرد وارد بازار سرمایه می‌شود چشمش فقط به بازدهی است اما اگر گرفتار کوتاه‌مدت شدیم یک انحراف است. اگر هر روز انتظار داشتیم بازار 5 درصد رشد کند یک اشکال در کار وجود دارد. بنابراین باید فرهنگ بازار سرمایه حاکم شود و تغییر در رویکرد انجام شود چون ما گرفتار حواشی بازار هستیم. آیا الان بحران یا شبهه بحران و یا نوسان‌گیری است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: هنوز فرهنگ بازار سرمایه قوام و استقرار لازم را پیدا نکرده است. حتی در درون شما فعالان بازار هم نهادینه نشده است که فرمایش برخی از شما نشان می‌دهد. 
دژپسند ادامه داد: راه‌حل برای در امان ماندن از زلزله این است که پایه‌ها را مستحکم‌ بسازیم و فقط دنبال راه فرار و خروج نباشیم. همانگونه که کشورهای زلزله‌خیز صنعت ساختمان را مطابق زلزله تغییر می‌دهند و مستحکم می‌کنند تا زلزله کمتر اثر را داشته باشد. در بازار سرمایه هم باید فرهنگ  ساختار و ابزارها به گونه‌ای چفت و بست شود که از قبل پایداری‌ پایه‌ها صورت بگیرد.

یک روزی 700 هزار فعال در بازار سرمایه بودند الان می‌گویند 5 میلیون نفر
وی افزود: باید کسی که وارد بازار سرمایه می‌شود خودش را طوری تربیت کند که با وزش باد مثل بید نلرزد. بنابراین بازار سرمایه جزو رکن اصیل اقتصاد است و نباید نگران باشیم که مردم به این بازار روی آورده‌اند. 
وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: یک روزی 700 هزار فعال در بازار سرمایه بودند الان می‌گویند 5 میلیون نفر و با اغماض 8 میلیون نفر هستند. بنابراین نه 5 میلیون و نه 8 میلیون نفر زیاد هستند و نه این اعداد کوچک هستند. بنابراین چرا احساس می‌شود که حضور مستقیم مردم در بورس نگران‌کننده است و باید مردم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد شوند.
به گفته دژپسند، براساس تحقیقی که در سازمان بورس انجام شده کمتر کشوری وجود دارد که دامنه نوسان در بورس یک تا 2 درصد باشد. در برخی از کشورها دامنه نوسان تا 30 درصد هم وجود دارد.
وی افزود: راهکار ما برای بازار سرمایه استحکام و استقرار بازار سرمایه توانمند، زاینده، بالنده و پویا است که باید فعالان بازار این راهکارها را بدهند. 
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: برخی از اعضای جلسه به جلسه دیگری رفتند که در مورد 15 پروژه وزارت راه و شهرسازی تشکلی شده است که پیشنهاد داده‌اند این پروژه‌ها به صورت سهامی عام یا صندوق پروژه و یا به روش‌های دیگر تأمین مالی از طریق بورس اجرا شوند و جدول زمانی برای تأمین مالی از بورس تهیه کنند.