سایت ارزی (Arzee)/ رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از تشدید بازرسی از انبارها از سوی این سازمان و تفویض بازرسی از خرده‌فروشی‌ها به اتاق‌های اصناف خبر داد و درباره دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز، گفت: گوشت قرمز تاکنون قیمت گذاری نشده و تابع عرضه و تقاضا است، البته در برخی استان‌ها مطلع شدیم که از خروج دام زنده جلوگیری شده که این بحث به افزایش قیمت گوشت قرمز دامن زده است.

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان امروز در حاشیه جلسه سامانه جامع انبارها در جمع خبرنگاران، با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر تشدید بازرسی‌ها، گفت: در این زمینه موضوع هوشمند سازی و هدفمندسازی بازرسی‌ها در دستور کار سازمان حمایت قرار گرفته است. سه موضوع در حال حاضر در دست پیگیری است. اول اینکه تفاهمات اولیه با اتاق اصناف انجام شده تا به استناد قانون نظام صنفی خودکنترلی اتاق‌های اصناف بر کسبه و خرده فروشی در دستور کار آن‌ها قرار گیرد و برای هدفمندسازی فعالیت‌های سازمان حمایت، بازرسی‌های ما به استفاده از سامانه‌ها و حلقه‌های قبل از خرده فروشی در مبادی تولید، انبارهای بزرگ و پرتردد، عمده فروشی‌ها، بنکداری‌ها و فروشگاه‌های زنجبره‌ای مترکز شود.
وی افزود: در این راستا همه بازرسان سازمان حمایت از روز شنبه به سخت افزار لازم تجهیز می‌شوند تا به حساب کاربری انبارهایی که سامانه انبار می‌گوید به لحاظ ورودی و خروجی کالا شفافیت لازم را ندارد، مراجعه کنند. این سخت افزار به بازرسان اجازه می‌دهد به صورت آنلاین حساب کاربری انبارها را کنترل کند و در صورت بروز تخلف پرونده از طریق سامانه سیمبا به صورت آنلاین له تعزیرات ارسال خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول در حال حاضر حدود ۵۲۰ هزار مرکز نگهداری کالا در سامانه انبار ثبت شده است. بر اساس بارنامه‌هایی که از سامانه راهداری به سازمان حمایت می‌رسد، مراکز پرتردد شناسایی و بر اساس حساب کاربری این انبارها میزان ورودی و خروجی این انبارها شفاف می‌شود. بنابراین بازرسان می‌توانند به صورت هدفمند به انبارهایی که شفافیت لازم را ندارند مراجعه کنند. در صورت بروز تخلف هم پرونده به تعزیرات ارسال می‌شود.
قاچاق دام زنده به افزایش قیمت گوشت قرمز دامن زده است
تابش در ادامه درباره افزایش ۳۰ درصدی قیمت گوشت قرمز گفت: گوشت قرمز تاکنون قیمت گذاری نشده و تابع عرضه و تقاضا است. البته در برخی استان‌ها مطلع شدیم که از خروج دام زنده جلوگیری شده که این بحث به افزایش قیمت گوشت قرمز دامن زده است.
وی در ادامه در پاسخ به اینکه چرا با وجود مشکل واحدهای تولیدی در تامین روغن، مقدار زیادی روغن در گمرکات دپو شده، تصریح کرد: مشکلات تامین روغن خام به دلیل مشکلات تامین ارز بوده و بخشی از روغن در حال حاضر در گمرکات موجود است. ستاد تنظیم بازار جدید بانک مرکزی در تامین این محموله‌ها را مد نظر قرار داده و امیدواریم هر چه زودتر ارز تامین شود.
تابش همچنین درباره افزایش قیمت برنج گفت: در حال حاضر کالاهای اساسی به صورت اعتباری هم ترخیص می‌شود و امیدواریم با رفع ممنوعیت واردات برنج به کشور قیمت تعدیل شود.