1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بهترین سرمایه گذاری در سال ۹۹ | کجا سرمایه گذاری کنیم؟

بهترین سرمایه گذاری در سال ۹۹ | کجا سرمایه گذاری کنیم؟

بهترین سرمایه گذاری در سال 99 | کجا سرمایه گذاری کنیم؟

در این گزارش بازدهی 7 بازار مالی مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا ببینیم در 5 ماه اول سال 99 سرمایه گذاری در کدام یک از این بازارها سود بیشتری داشته است و بهترین سرمایه گذاری در سال 88 چیست؟

بهترین سرمایه گذاری در 5 ماه اول سال 99 کدام بوده؟

سوالی که این روزها ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است این است که، چطور از دارایی‌های خود حفاظت کنیم؟ سوالی که مسلما پاسخ آن سرمایه‌گذاری است. پس از پاسخ به این سوال، شاید از خود بپرسید که بهترین سرمایه گذاری کدام است و در کجا سرمایه گذاری کنیم؟

با سرمایه‌گذاری در انواع بازارهای موجود در کشور، می‌توانیم دارایی خود را همراه با تورم رشد دهیم. بیایید نگاهی به وضعیت سرمایه‌گذاری‌ها در 5 ماه اول امسال بیندازیم و ببینیم سرمایه‌گذاری در 7 بازار اصلی چقدر بازدهی داشته است؟ 7 بازار سرمایه‌گذاری اصلی که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حساب های سپرده بانکی
  • صندوق های سرمایه گذاری
  • بورس
  • دلار
  • طلا
  • ارز دیجیتال
  • مسکن

در ادامه وضعیت هریک از این بازارها را در5 ماه اول سال 99 تجزیه و تحلیل می‌کنیم تا بفهمیم بهترین سرمایه گذاری در این پنج ماه چه بوده است.

ویدئو – بهترین سرمایه گذاری در سال 99

حساب‌ های سپرده بانکی

مدتهاست که بانک‌ها و سپرده‌های بلندمدتشان تبدیل به یکی از متداول‌ترین محل‌های سرمایه گذاری ایرانیان شده‌اند. سپردن سرمایه به بانک‌ها یکی از کم‌بازده‌ترین سرمایه‌گذاری‌های ممکن است، اما از آن‌جایی که ریسک پایینی دارد و مطمئن‌ترین حالت ممکن است، افراد زیادی به سرمایه‌گذاری در بانک‌ها روی آورده‌اند.

با در نظر گرفتن میانگین سود 18 درصد برای حساب‌ها و سپرده‌های بانکی، یک سرمایه‌گذار در پنج ماه نخست سال 99 میتوانسته به سود 7.5 درصدی برسد. این مقدار معادل 75 هزار تومان به ازای هر یک میلیون تومان سرمایه گذاری در 5 ماه اخیر بوده است.


بورس

در غالب کشورها، بورس به عنوان یکی از مهم‌ترین مکان‌های ممکن برای سرمایه گذاری شناخته شده است؛ در نتیجه رونق این بازار نشان دهنده رونق اقتصاد این کشورهاست. در طی سال‌های اخیر، بورس ایران هم به مرور به کانون توجه عموم مردم نزدیک شده است. این موضوع با افزایش تعداد فعالان این بازار و تزریق نقدینگی توسط آن‌ها مشخص شده است. اما بورس در سال 99 با اتفاقات زیادی روبه‌رو شد که هر کدام به تنهایی تاثیرات زیادی در این بازار گذاشتند. آزادسازی سهام عدالت و قابلیت فروش 60 درصد از این سهام تا پایان مردادماه، فروش سهام دولت از طریق صندوق دارایکم و پذیره نویسی پالایشی یکم(دارادوم) و عرضه اولیه های پر تعداد از مهمترین اخبار امسال بوده است.

شاخص کل بورس، در سال 99 بیشتر تحت تاثیر سهام شرکت‌های بزرگ بود و هم راستا با این شرکت‌ها صعود بسیار قدرتمندی را تجربه کرد. این شاخص تا اواسط مرداد ماه، رشدی حدودا 316 درصدی را تجربه کرد و سپس با اصلاح رو به رو شد و در نهایت تا پایان مرداد ماه به بازدهی 245 درصدی نسبت به ابتدای سال 99 رسید. در این شرایط در صورتی که یک سرمایه گذار سبدی از سهام با ترکیبی مشابه این شاخص تهیه کرده بود، با سرمایه گذاری یک میلیون تومانی به سود 2,450,000 (دو میلیون و چهارصد و پنجاه هزار) تومانی می‌رسید.

در حال حاضر شاخص کل در محدوده یک میلیون و 600 هزار واحد یک مرتبه حمایت شده است. اگر اتمام روند اصلاحی تایید شود، می‌توانیم به صعود مجدد آن در اولین قدم، تا محدوده 1900-2100 هزار واحد امیدوار باشیم. البته در صورت ایجاد فشار فروش و از دست رفتن این حمایت، ادامه اصلاح تا محدوده 1500 هزار واحد هم، دور از انتظار نیست؛ هر چند که با توجه به حمایت‌های گسترده دولت و حقوقی‌ها از بازار احتمال این مورد بسیار پایین است.

بهترین سرمایه گذاری در سال 99 - بورس

«همه سهام به یک صورت رفتار نمی‌کنند»؛ این نکته را به خاطر داشته باشید. به عنوان مثال در این بازه 5 ماهه، برخی از سهام تا نزدیک 1000 درصد رشد کرده‌اند و برخی دیگر تنها یکی دو درصد. به همین دلیل مقدار بازدهی بورس به سبد سهام هر فرد بستگی دارد.


صندوق های سرمایه گذاری

این روزها که بازار بورس و اخبار مربوط به آن داغ شده است، افراد زیادی خواستار بهرمندی از آن هستند. بهترین گزینه برای تازه‌ واردان و کسانی که وقت و دانش کافی برای سرمایه‌گذاری را ندارند، استفاده از همین صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به نوع سرمایه‌گذاری، ریسک و نوع خرید و فروش به دسته‌های متنوعی تقسیم می‌شوند، که در ادامه به بررسی عملکرد آن‌ها در پنج ماه نخست سال خواهیم پرداخت.

صندوق‌ سرمایه گذاری درآمد ثابت

یکی از انواع صندوق‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت هستند. این دسته از صندوق‌ها بین 75 تا 95 درصد از سرمایه خود را به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت اختصاص می‌دهند. این صندوق‌ها با توجه به سرمایه‌گذاری باقیمانده دارایی صندوق در بورس، ریسک کمی دارند و معمولا سودشان هم دچار تغییرات اندکی می‌شود. به همین علت سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها جذابیت بیشتری نسبت به سپرده‌گذاری در بانک دارد. در نمودار زیر، سود پنج ماه‌ اول سال 99 برای بهترین صندوق‌های با درآمد ثابت را مشاهده می‌کنید.

صندوق‌ سرمایه گذاری درآمد ثابت

با توجه به این نمودار، 8 صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت برتر، به صورت میانگین 40 درصد بازدهی داشته‌اند؛ در نتیجه سرمایه‌گذاری یک میلیون تومانی در این مجموعه به صورت میانگین سودی نزدیک به 400 هزار تومان داشته است. جالب است بدانید این بازدهی معادل میانگین بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت در کل سال 98 بوده است.

صندوق سرمایه گذاری مختلط

این دسته از صندوق‌ها با اختصاص 40 تا 60 درصدی دارایی‌های خود به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری باقیمانده دارایی در بورس، ریسک سرمایه‌گذاری را کنترل می‌کنند و بازدهی را افزایش می‌دهند. این صندوق‌ها بهترین پیشنهاد برای افرادی با درجه ریسک پذیری متوسط هستند.

نمودار زیر عملکرد 5 ماهه برترین صندوق‌های این دسته را نشان می‌دهد.

صندوق سرمایه گذاری مختلط

در این صندوق‌های مختلط میانگین بازدهی حدودا 146% بوده است که در نتیجه با سرمایه‌گذاری یک میلیون تومانی در این مجموعه به طور میانگین 1,460,000 (یک میلیون و چهارصد و شصت هزار) تومان در 5 ماه نخست امسال سود داشته است.

صندوق سرمایه گذاری در سهام

صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام، پر ریسک ترین و در عین حال پر بازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. این صندوق‌ها حداقل 70٪ از دارایی‌های خود را در بورس سرمایه گذاری می‌کنند که در نتیجه بازدهی آن‌ها وابستگی زیادی به شرایط بازار بورس دارد. در نمودار زیر می‌توانید عملکرد برترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام را در 5 ماه نخست امسال مقایسه کنید.

صندوق سرمایه گذاری در سهام

صندوق‌های سرمایه ‌گذاری در سهام به طور میانگین در 5 ماهه نخست امسال توانسته‌اند به بازدهی 269 درصدی برسند. این بازدهی به این معناست که سرمایه‌گذاری در این مجموعه به طور میانگین به ازای هر یک میلیون تومان، حدود2,610,000 (دو میلیون و ششصد و ده هزار) تومان سود داشته است.

همان‌طور که در تصویر مشخص شده، با توجه به وضعیت بازار بورس و رشد خوبی که اتفاق افتاده، اکثر صندوق‌های سرمایه‌ گذاری به سودهای بالایی رسیده‌اند. اگر این‌طور در نظر بگیریم که سرمایه گذار به منظور مدیریت و کاهش ریسک، سرمایه خود را به صورت مساوی بین هر سه نوع صندوق تقسیم کرده باشد، میانگین بازدهی در این سرمایه گذاری حدود 146 درصد بوده است.


طلا و سکه

طلا و سکه همواره به عنوان یک کالای امن برای سرمایه گذاری شناخته ‌شده و این سرمایه گذاری به روش‌های مختلف از خرید انواع سکه گرفته تا طلای آبشده و مستعمل انجام می شود. با توجه به این‌که در ایران قیمت طلا و مشتقات آن توسط دو عامل اصلی یعنی قیمت جهانی طلا و قیمت دلار تعیین می‌شود، برای بررسی روند تغیرات این فلز گرانبها باید به این دو مرجع مراجعه کرد. در این قسمت ابتدا به بررسی روند قیمت جهانی طلا خواهیم پرداخت.

طلا در ابتدای سال 99 در محدوده 1620 دلار به ازای هر انس در حال داد و ستد بود اما با توجه به اثرات اقتصادی مربوط به فراگیری کرونا در اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا، تقاضا برای این فلز گرانبها افزایش یافت. نهایتا تا اواخر تیرماه، قیمت طلا از سقف تاریخی خود، که مربوط به سپتامبر 2011 بود عبور کرد و تا حدود 2075 دلار اوج گرفت. تصویر زیر مربوط به نمودار در حال اصلاح در بازه 1900 تا 2000 دلار است. اکثر تحلیلگران منتظرند تا با خروج نمودار از این محدوده تکلیف ادامه اصلاح یا شروع یک روند صعودی دیگر مشخص شود.

در تصویر زیر می‌توانید نمودار تغییرات قیمت طلا در برابر دلار آمریکا را در بازه ذکر شده بررسی کنید.

بهترین سرمایه گذاری در سال 99 - طلا و سکه

با وجود این نوسانات و رشد قیمت دلار، قیمت طلای داخلی افت چندانی نداشته است. همان‌طور که در نمودار زیر می‌بینید در حال حاضر قیمت داخلی طلا در محدوده سقف تاریخی خود قرار دارد. بر این اساس هر گرم طلای 18 عیار از ابتدای سال 99 تا پایان مرداد ماه تقریبا 72 درصد رشد کرده است. با توجه به این مقادیر، سرمایه گذاران به ازای اختصاص هر یک میلیون تومان به خرید طلا در ابتدای امسال، به سودی 720 هزار تومانی دست یافته‌اند.

بهترین سرمایه گذاری در سال 99 - طلای 18 عیار

برای بررسی نرخ لحظه‌ای طلا 18 عیار، سکه و سایر مشتقات طلا و نمودار آن‌ها، در کنار اخبار و تحلیل‌های مربوط به این موارد، می‌توانید به بخش طلا و ارز در اپلیکیشن ارزی(Arzee.ir) مراجعه کنید.


ارز

دلار به عنوان یکی از مهمترین ارزهای بین المللی و ارز مرجع برای داد و ستد بین اکثر کشورها شناخته می‌شود. با توجه به شرایط و تورم موجود، افراد زیادی تمایل دارند تا با تبدیل پول خود به دلار، از دارایی‌شان محافظت کنند. افزایش قیمت داخلی این ارز برای دارندگان آن سود خوبی به دنبال داشته است. در سال 99 دولت تصمیم‌های زیادی در جهت جلوگیری از ورود نقدینگی به این بازار و ایجاد ثبات در قیمت آن انجام داده است که اکثر این تصمیم‌ها از طریق بانک مرکزی و سیاست‌های پولی آن‌ها در حال پیگیری است.

شاخص جهانی دلار که نسبت قیمت این ارز را به سایر ارزهای مطرح جهان نشان می‌دهد در حال حاضر در یک محدوده حمایتی بسیار مهم قرار گرفته است. در صورت افت بیشتر احتمالا شاهد رسیدن این شاخص به محدوده تاریخی مربوط به سال 2018 باشیم که این موضوع به معنای شروع یک روند نزولی میان‌مدت می‌باشد.

بهترین سرمایه گذاری در سال 99 - دلار

همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید قیمت دلار در یک روند صعودی کوتاه مدت، پس از اصلاحی که تا محدوده 20.739 تومان داشت، مجددا تا 23.750 تومان افزایش پیدا کرد. این عدد در صورت عبور از سقف کانال و تثبیت بالای آن، احتمال رشد تا اهداف بعدی را تقویت خواهد کرد.

بهترین سرمایه گذاری در سال 99 - دلار به ریال

افرادی که ابتدای سال 99 اقدام به خرید دلار کرده بودند تا پایان مردادماه نزدیک به 52 درصد سود کرده اند. این موضوع به معنای سود 520 هزار تومانی به ازای خرید یک میلیون تومان در ابتدای سال است.


ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال برخلاف سابقه کوتاهی که نسبت به دیگر بازارها دارد، بسیار پر تب و تاب ظاهر شده است. این بازار نوظهور که حداکثر 10 سال از معرفی اولین عضو آن، یعنی بیت کوین می‌گذرد امروزه توانسته جای خود را بین سایر بازارهای مالی باز کند. به لطف امکان استخراج ارزهای دیجیتال در کنار نوسانات قیمتی، این ارزها به مرور در حال تبدیل شدن به یکی از مقاصد سرمایه گذاری مردم در اقصی نقاط جهان هستند.

بهترین سرمایه گذاری در سال 99 - ارز دیجیتال

این روزها؛ بازار ارز دیجیتال طرفداران و منتقدین بسیاری پیدا کرده است. طرفداران معتقدند که قیمت‌ها باید صدها درصد رشد کنند تا به اهداف قیمتی خود برسند، اما مخالفان عقیده دارند این بازار همین حالا هم بیش از آنچه ارزش داشته، رشد کرده است. با این حال دید مثبت اکثر تحلیلگران و فعالان اقتصادی در دنیا تبدیل به موتور محرک این بازار شده است.

به عنوان نمونه و با توجه به پراکندگی زیاد این بازار، در نمودار زیر عملکرد 8 رمز ارز برتر را مقایسه کرده‌ایم.

بهترین سرمایه گذاری در سال 99 - ارزهای دیجیتال

اگر شما به عنوان یک سرمایه گذار در ابتدای سال 99، سبدی از این رمز ارزها تهیه می‌کردید، بازدهی این سرمایه گذاری تا پایان مرداد ماه به 152.52 درصد می‌رسید. یعنی به ازای هر یک میلیون تومان سرمایه گذاری به سود 1,525,000 (یک میلیون و پانصد و بیست و پنج هزار) تومانی دست پیدا می‌کردید.


مسکن

برای سرمایه گذاری در مسکن به سرمایه اولیه زیادی نیاز دارید، نقدشوندگی این سرمایه گذاری هم کم است؛ با این وجود مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین انواع سرمایه‌ گذاری‌های ایرانیان شناخته می‌شود. این بازار با توجه به متغیرهای جغرافیایی، سیاست‌های شهری و سایر عوامل تأثیرگذار مانند قیمت مصالح، همواره در حال نوسان بوده است. این نوسانات در سال‌های اخیر با توجه به تورم موجود در کشور سرعت گرفته است. یکی از ملاک‌های بررسی وضعیت قیمت مسکن، آمار ارائه شده قیمت مسکن در تهران، توسط بانک مرکزی است. آمار منتشر شده چهار ماه اخیر، نشان می‌دهد که متوسط قیمت یک متر مربع منزل مسکونی در تهران نزدیک به 33.7 درصد رشد داشته است. نمودار زیر روند تغییرات قیمت هر متر مربع منزل مسکونی در شهر تهران را در این بازه زمانی نشان می‌دهد.

بهترین سرمایه گذاری در سال 99 - مسکن

صحبت پایانی

معمولا به همه سرمایه گذارها پیشنهاد می‌شود که دارایی‌های خودشان را به یک بازار خاص محدود نکنند؛ چرا که با تنوع بخشیدن به سرمایه گذاری، بهتر می‌توان ریسک را مدیریت کرد. این تقسیم دارایی‌ها که بر اساس میزان ریسک پذیری هر فرد انجام می‌شود، تعیین کننده میزان سود خواهد بود، در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که از افراد با تجربه کمک بگیرید.

بهترین سرمایه گذاری در سال 99 - بازدهی کل

اعداد بالا نشان می‌دهد که اگر یک فرد، دارایی خود را به صورت مساوی بین تمام این بازارها تقسیم کرده باشد در 5 ماه اول سال 99 این امکان را داشته است که به بازدهی 101 درصدی دست پیدا کند. این یعنی به ازای هر یک میلیون تومان سرمایه گذاری، در مجموع 1,010,000 ( یک میلیون و ده هزار) تومان سود حاصل شده است.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *