اقتصاد آنلاین/ از آنجا که تتر در معرض سیستم اعتباری ایالات متحده قرار دارد، خطرات ناشی از استیبل کوین ها برای بازار سنتی را نمی توان نادیده گرفت.

بازار ارزهای دیجیتال ۶ ماه پس از رسیدن به بالاترین حد خود، ۱.۹ تریلیون دلار از دست داده است. جالب اینجاست که این زیان‌ها بزرگ‌تر از ضررهایی است که در طول بحران بازار مسکن در سال ۲۰۰۷ شاهد بودیم، یعنی حدود ۱.۳ تریلیون دلار که اکنون باعث ایجاد این ترس شده که ریسک بازار رمزارزها به بازارهای سنتی نیز سرایت کند و به سهام و اوراق قرضه آسیب برساند.

نمودار هفتگی ارزش بازار رمزارزها

استیبل کوین ها چندان پایدار نیستند
کاهش شدید قیمت بیت کوین از ۶۹ هزار دلار در نوامبر ۲۰۲۱ به حدود ۲۴ هزار و ۳۰۰ دلار در ماه می ۲۰۲۲ باعث ایجاد فشار فروش در بازار رمزارزها شده است.
متأسفانه، احساسات نزولی حتی به استیبل کوین‌ها، به اصطلاح معادل‌های رمزنگاری دلار آمریکا، که نتوانسته‌اند به همان اندازه که ادعا می‌کنند «پایدار» بمانند، در امان نماند.
به عنوان مثال، UST که زمانی سومین استیبل کوین بزرگ در این صنعت بود، هفته گذشته ارزش دلاری خود را از دست داد و در ۱۳ می به ۰.۰۵ دلار سقوط کرد.

نمودار روزانه قیمت استیبل کوین ترا

در همین حال، تتر (USDT)، بزرگترین استیبل کوین از نظر ارزش بازار، برای مدت کوتاهی در ۱۲ می به ۰.۹۵ دلار سقوط کرد. اما برخلاف استیبل کوین ترا، تتر مجددا توانست به ۱ دلار بازگردد.
اما طبق هشداری که آژانس رتبه بندی فیچ در سال گذشته صادر کرد، مشکل از اینجا شروع می شود. آژانس می‌ترسید که رشد سریع تتر که پول زیادی به این صورت نگهداری می‌شود، بر بازار اعتبار کوتاه‌مدت تأثیر بگذارد.
فیچ خاطرنشان کرد، اگر معامله‌گران تصمیم بگیرند که تتر خود، محبوب‌ترین استیبل کوین دلاری در بخش کریپتو را به عنوان پول نقد کنار بگذارند، خطر بی‌ثبات کردن بازار اعتباری کوتاه‌مدت را به دنبال خواهد داشت.
ضرر بازار رمزارزها اکنون به ۱.۷ تریلیون دلار رسیده است. ضرر بازار مسکن در سال ۲۰۰۷، ۱.۳ تریلیون دلار بود. بسیار محتمل است که کریپتو کاتالیزوری برای فروپاشی سریع جهانی باشد.
بازار اعتباری در حال حاضر تحت فشار نرخ های بهره بالاتر است. تتر می‌تواند فشار بیشتری بر آن وارد کند زیرا ۲۴ میلیارد دلار اوراق تجاری، ۳۵ میلیارد دلار اوراق خزانه‌داری و ۴ میلیارد دلار اوراق قرضه شرکتی در اختیار دارد.
نشانه‌ها از قبل قابل مشاهده است.  پائولو آردوینو، مدیر ارشد فناوری تتر در ۱۲ می تایید کرد که به عنوان مثال تتر ذخایر اوراق تجاری خود را در طول اصلاح ارزهای دیجیتال در شش ماه گذشته کاهش داده است.
بنابراین، بر اساس هشدار فیچ در سال گذشته، بسیاری از تحلیلگران نگران هستند که این “عملیات مالی” به زودی به بازار سنتی سرایت کند.
همچنین جوزف آبیت، مدیر عامل تحقیقات درآمد ثابت در بارکلیز معتقد است تصمیم تتر برای فروش اوراق تجاری و دارایی‌های سپرده گواهی قبل از سررسید می‌تواند به معنای پرداخت چند ماه سود جریمه باشد.
در نتیجه، آنها می توانند مجبور به فروش اسناد خزانه نقدی خود شوند که ۴۴ درصد از دارایی خالص آنها را تشکیل می دهد.
رابرت آرمسترانگ، نویسنده فایننشال تایمز، می‌گوید: “ما نمی‌دانیم قرار است چه اتفاقی بیفتد، اما این خطر را نمی‌توان نادیده گرفت.”
در حال حاضر ارزش بازار استیبل کوین‌ها بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار است. اگر مشکلی برای آنها ایجاد شود، می‌تواند موج‌هایی فراتر از بازار رمزارزها ایجاد کند.