1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

ایلان ماسک و جک دورسی روی استخراج بیت کوین با انرژی خورشیدی کار می‌کنند

ایلان ماسک و جک دورسی روی استخراج بیت کوین با انرژی خورشیدی کار می‌کنند

ایلان ماسک و جک دورسی روی استخراج بیت کوین با انرژی خورشیدی کار می‌کنند

شرکت‌های بلاک (Block) و تسلا که به‌ترتیب جک دورسی و ایلان ماسک مدیریت آنها را بر عهده دارند، با همکاری مؤسسه بلاک استریم (Blockstream) در حال کار روی ساخت مجموعه‌ای آزمایشی هستند که قرار است تمام برق موردنیاز برای استخراج بیت کوین را از انرژی خورشیدی تأمین کند.

به گزارش کوین دسک، شرکت‌های بلاک استریم، به رهبری آدام بک (Adam Back) و بلاک، به رهبری جک دورسی، مدیرعامل سابق توییتر، قصد دارند یک مجموعه آزمایشی ویژه استخراج ارزهای دیجیتال در تگزاس بسازند. طبق گفته‌های آدام بک در کنفرانس بین‌المللی «بیت کوین ۲۰۲۲» در شهر میامی، این مجموعه قرار است از پنل‌های خورشیدی و باتری‌های ساخت شرکت تسلا استفاده کند.

بک می‌گوید ساختن‌ [چیزهای جدید]، راه‌حل بهتری است تا بحث‌کردن. طبق توضیحات او، هدف از انجام این آزمایش اثبات این است که استخراج بیت کوین می‌تواند سرمایه موردنیاز برای راه‌اندازی تأسیسات و توسعه نوآوری‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر را تأمین کند.

شرکت بلاک که در گذشته اسکوئر (Square) نام داشت، در ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) اعلام کرد که قرار است با ۵ میلیون دلار در مجموعه‌ای ویژه استخراج بیت کوین سرمایه‌گذاری کند که با مشارکت شرکت بلاک استریم و با استفاده از انرژی خورشیدی ساخته خواهد شد.

هزینه ۱۲ میلیون دلاری ساخت این تأسیسات، به‌طور مساوی بین این دو شرکت تقسیم شده و تا چند ماه دیگر راه‌اندازی می‌گردد. قدرت پردازشی این مجموعه آزمایشی قرار است ۳۰ پتاهش بر ثانیه و ظرفیت انرژی آن تنها ۱ مگاوات باشد.

طبق توضیحات آدام بک، اطلاعات عملیاتی و مالی این مجموعه استخراج، از جمله انرژی مصرفی و هش ریت آن، در آینده منتشر خواهد شد. این داده‌ها برای کمک به مباحث مربوط به استخراج خارج از شبکه سراسری برق در دسترس عموم قرار می‌گیرند. علاوه بر این، این داده‌ها نشان می‌دهند که آیا این نوع استخراج می‌تواند سرمایه موردنیاز برای توسعه انرژی خورشیدی را فراهم کند یا خیر.

بک در این مورد گفته‌ است:

گزارش‌های تحلیلی، مقالات، داده‌ها و پست‌هایی که [این روزها] منتشر می‌شود، همگی شک‌برانگیز هستند؛ اما اگر ما داده‌ها و اطلاعات مالی خام را منتشر کنیم، فکر نمی‌کنم دیگر نیازی به توضیح باشد و این داده‌ها خودشان همه‌چیز را نشان می‌دهند.

طبق گفته‌های او، این پروژه کاملاً بدون وابستگی به شبکه توزیع برق اجرایی می‌شود و انرژی آن با استفاده از یک پنل خورشیدی ۳.۸ مگاواتی تأمین خواهد شد که تسلا آن را ساخته است. علاوه بر این، باتری‌هایی با ظرفیت ۱۲ مگاوات در ساعت در آنها گذاشته شده است تا انرژی اضافی تولیدشده در روز را ذخیره کنند. گفتنی است این باتری‌ها را هم تسلا تأمین می‌کند.

افراد زیادی تاکنون به‌ خاطر اینکه در فرایند استخراج بیت کوین کربن زیادی منتشر می‌شود، از آن انتقاد کرده‌اند. هفته گذشته سازمان غیردولتی مدافع محیط‌زیست گرین‌پیس (Greenpeace)، همراه با کریس لارسن (Chris Larsen)، هم‌بنیان‌گذار ریپل، کمپینی را برای تغییر مدل مبتنی بر اثبات کار شبکه بیت کوین که به انرژی زیادی نیاز دارد، راه‌اندازی کردند.

بک می‌گوید:

بیت کوین نه‌تنها پرسشی باقی نمی‌گذارد، بلکه پاسخ [بسیاری از مشکلات] است. ماینرهای بیت کوین می‌تواند مشتریانی با حداقل مصرف مشخص برای شبکه برق باشند. استخراج بیت کوین هزینه لازم برای ادامه فعالیت پروژه‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر را تأمین کرده و می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را به‌سمت دارایی‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر جذب کند.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *