1403/01/28

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

افزایش دامنه نوسان با استقلال از عملکرد بازارگردان نتیجه بهتری دارد

افزایش دامنه نوسان با استقلال از عملکرد بازارگردان نتیجه بهتری دارد

افزایش دامنه نوسان با استقلال از عملکرد بازارگردان نتیجه بهتری دارد

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه

معاون سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) در خصوص عوامل مورد نیاز برای ایجاد ثبات در بازار سرمایه گفت: در نظر داشته باشید که منظور از ثبات در بازار سرمایه با رکود و ثابت ماندن در این بازار تفاوت دارد، بنابراین برای ایجاد ثبات نباید انتظار داشته باشیم که قیمت ها در بازار ثابت بماند، زیرا نوسان ذات بازار است.

محسن سیار، عوامل رسیدن به ثبات در بازارسرمایه را به دو دسته داخل و خارج از بازار تقسیم کرد و افزود: نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ جهانی کالاهای اساسی و اتفاقات سیاسی از مهمترین عواملی هستند که از خارج بر بازار تحمیل می شوند. از طرفی دیگر، تعیین قوانین و مقررات بازار سرمایه توسط سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان متولی اصلی و تعیین قوانین بخش دولتی توسط دولت از دیگر عوامل موثر بر شرایط بازار محسوب می شوند.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: این قوانین چه در بخش ناظر بازار و چه در بخش دولتی نیازمند ثبات هستند؛ بنابراین ثبات در قوانین و مقررات می تواند بخش بزرگی از ایجاد ثبات در بازارسرمایه را تامین کند؛ اگر تدوین مقررات از ثبات لازم برخوردار نباشد به طور قطع به بازار آسیب زده و به تلاطمات در بازار منجر می‌شود.

عوامل کاهنده هیجانات بازار کدامند؟

او در ادامه به عواملی اشاره کرد که می‌تواند سبب کاهش هیجانات و افزایش ثبات در بازار شود و گفت: یکی از این موارد افزایش دامنه نوسان است که به تازگی برای برخی نمادها در حال انجام است. افزایش مشارکت فعالان در بازارسرمایه نیز یکی دیگر از راهکارهای کمک به ایجاد ثبات در بازار است.

سیار در ادامه گفت: به نظر من افزایش دامنه نوسان به درخواست بازارگردان دارای نکات مثبت زیادی برای بازارسرمایه است. مهمترین نکته مثبت در این خصوص، ایجاد فرصت برای آزمون و رفع خطای احتمالی و امکان سنجش دقیق‌تر شرایط حاضر برای افزایش دامنه نوسان است. با این روش، فعالان بازار به خصوص بازارگردان‌ها امکان نظرسنجی و همکاری در این خصوص دارند که این تبادل و تکامل در تصمیم اخیر سازمان بورس کاملا قابل مشاهده است.

معاون سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان اضافه کرد: در این میان اما باید به چند نکته هم دقت کرد، در بررسی عملکرد بازارگردان‌ها، گاه مشاهده می‌شود که در برخی از سهم‌ها بازارگردانان تاثیرگذاری زیادی در معاملات نداشته و حتی گاه در برخی شرایط به فضای منفی بازار اضافه می‌کنند، به طوریکه می توان گفت گاه بازارگردان‌ها آن طور که باید نقش خود را ایفا نمی کنند.

او تاکید کرد: از اقدامات اخیر سازمان بورس در کنار اجرای افزایش دامنه نوسان به درخواست بازارگردان، اتفاق بهتری هم رقم خورد که آن افزایش دامنه نوسان برای نمادهایی بود که در بازار اول بورس و فرابورس در حال معامله هستند. این اقدام به دلیل استقلال از عملکرد بازارگردان نتیجه بهتری نسبت به افزایش دامنه نوسان با درخواست بازارگردان دارد.

سیار بیان کرد: زمانی که افزایش دامنه نوسان منوط به درخواست بازارگردان شود، خارج از این‌که آن سهم مربوط به چه شرکت و تابلوی بازاری است منتظر درخواست بازارگردان برای اعمال آن می شویم؛ این روش سبب می‌شود تصمیمات بازارگردان بر بازار موثر باشد؛ بنابراین بهتر است افزایش دامنه نوسان را صرفا به درخواست بازارگردان منوط نکنیم و در یک فرآیند چند ماهه با توجه به شرایط بازار فارغ از درخواست بازارگردانان عمل کنیم. به نظر می‌رسد این شرایط به ثبات در بازارسرمایه کمک بهتری داشته باشد.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: در مجموع این تصمیم به جا و منطقی است؛ ضمن این که در شرایطی این تصمیم گرفته شد که بازار از اواخر سال گذشته با کاهش عرضه همراه بود؛ بنابراین زمان اجرای این تصمیمات از اهمیت زیادی برخوردار است و به نظر می‌رسد که سازمان بورس هم در زمان مناسبی این تصمیم را گرفته است.

پیش‌بینی بازار

معاون سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان در بررسی وضعیت فعلی بازار گفت: وجود برخی اخبار مثبت در خصوص صنعت خودرو و چشم انداز تورمی در اقتصاد، کمرنگ شدن اخبار و حواشی برجام و نیز عدم افت قیمت های جهانی به خصوص رشد قیمت نفت و ورود پول های جدید و صدور واحدهای صندوق‌ها وحتی عدم افت قیمت دلار (با وجود اخبار مثبت از مذاکرات برجام) همگی به مثبت شدن بازار طی روزهای اخیر کمک کرده است. روند که سبب شد با اصلاح جدی در بازار رو به رو نبوده، بلکه با تقاضای جدی در بازار مواجه باشیم.

سیار در پیش‌بینی آینده بازار بیان کرد: انتظار می رود بازار در صورت ادامه روند کنونی، با یک شیب ملایم از نرخ تورم یا نرخ دلار عملکرد بهتری داشته باشد. با توجه به اینکه روند بازار بیش از یک و سال نیم روند اصلاحی داشته است، پیش بینی می شود در سال جدید با روند بهتری نسبت به سال گذشته رو به رو باشیم.

لیلی شهیر

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *