1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

از افزایش نرخ بهره تا پیوند تاریخی اتریوم و سولانا؛ ۳ اتفاق مهم این هفته ارزهای دیجیتال

از افزایش نرخ بهره تا پیوند تاریخی اتریوم و سولانا؛ ۳ اتفاق مهم این هفته ارزهای دیجیتال

از افزایش نرخ بهره تا پیوند تاریخی اتریوم و سولانا؛ ۳ اتفاق مهم این هفته ارزهای دیجیتال

این هفته شاهد سه رویداد مهم خواهیم بود که می‌توانند آغازگر روندهای مهمی در بازار ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۳ باشند. افزایش احتمالی نرخ بهره بانکی در آمریکا، تغییر کارمزدها در یونی سواپ و راه‌اندازی پروتکل نئون لبز (Neon Labs) با هدف برقراری ارتباط بین بلاک چین اتریوم و سولانا، اتفاقات مهمی هستند که باید آنها را زیرنظر داشته باشید.

به گزارش «The Block»، ‌هم‌بستگی تنگاتنگ بازار ارزهای دیجیتال با دیگر بازارهای مالی باعث شده تا تأثیر تصمیم فدرال رزرو در این هفته بر قیمت بیت کوین و دیگر آلت کوین‌ها مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

همچنین، صنعت دیفای (DeFi) شاهد روندی جدید در توزیع درآمد خود خواهد بود؛ موضوعی بحث‌برانگیز که به طبقه‌بندی ارزهای دیجیتال به‌عنوان اوراق بهادار مرتبط است. سولانا نیز در حال راه‌اندازی پروتکل جدیدی است که می‌تواند این اکوسیستم را به میزبانی برای پروتکل‌ها، برنامه‌ها و کاربران جدید تبدیل کند.

رویدادهای اقتصاد کلان

این یک هفته از سال، هفته‌ای بسیار شلوغ برای بازارهای مالی پس از چند هفته دوری از انتشار اخبار مهم از سوی فدرال رزرو است.

تصمیم فدرال رزرو درباره نرخ بهره مهم‌ترین رویداد این هفته خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود ۰.۵ واحد درصد افزایش یابد. جوردی الکساندر (Jordi Alexander)، مدیر ارشد بخش اطلاعات در مؤسسه سلینی کپیتال (Selini Capital)، در ماه نوامبر (آبان) در توییتی نوشت که افزایش ۰.۵ واحد درصدی نرخ بهره اطمینان‌بخش است.

جوردی در توییتی جداگانه گفته بود:

با وجود اینکه هنوز مشکلات زیادی برای حل‌وفصل در حوزه ارزهای دیجیتال وجود دارد، شرایط اقتصاد کلان از اواسط سال بهبود یافته است.

کنفرانس مطبوعاتی فدرال رزرو روز چهارشنبه ساعت ۲۳:۰۰ به‌وقت تهران برگزار خواهد شد. برآورد اقتصادی کمیته بازار آزاد فدرال و نرخ بهره ۳۰ دقیقه پیش از این کنفرانس منتشر خواهد شد.

تغییر در کارمزد‌های یونی سواپ

یونی سواپ، بزرگترین صرافی غیرمتمرکز بر اساس کارمزد دریافتی، این هفته رأی‌گیری برای تغییر در کارمزد خود را آغاز می‌کند.

هدف از این تغییر کارمزد این است که حجم معاملات، نقدینگی و پایداری اکوسیستم یونی‌سواپ را از طریق اضافه‌کردن کارمزد افزایش دهد. کارمزدهای حاصله اضافی به خزانه یونی سواپ خواهد رفت و بین کاربران توزیع نخواهد شد. برنامه آزمایشی اولیه این طرح نیز به مدت ۱۲۰ روز اجرا می‌شود.

در صورت تصویب این پیشنهاد، یونی سواپ این برنامه آزمایشی را آغاز می‌کند و کارمزد ۱۰درصدی را در سه مورد از بزرگترین استخرهای معاملاتی خود اعمال خواهد کرد.

بحث‌های جدی درباره پیشنهاد افزایش کارمزد در ماه ژوئیه (تیر) آغاز شد. در طرح اولیه آمده است که تصمیم یونی سواپ در مورد این پیشنهاد، روالی را در کل صنعت ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند. صرافی‌های غیرمتمرکز رقیب، مانند سوشی سواپ (Sushiswap) نیز بحث درباره پیشنهاد جدیدی را برای ارسال کارمزدها به حساب کاربرانی آغاز کرده است که توکن سوشی سهام‌گذاری کرده‌اند.

این برنامه آزمایشی برای ارزیابی اثرگذاری تغییر در کارمزدها و نحوه تأثیر آن بر اجرای معاملات این صرافی غیرمتمرکز استفاده خواهد شد.

راه‌اندازی شبکه اصلی نئو لبز

پلتفرم ابزارهای توسعه‌دهنده نئو لبز شبکه اصلی خود را از روز دوشنبه راه‌اندازی می‌کند. این پروتکل به برنامه‌های اتریوم اجازه می‌دهد بر روی شبکه سولانا توسعه داده شوند.

نئو لبز، اولین ماشین مجازی اتریوم برای سولانا است و توکن بومی به نام نئون (Neon) خواهد داشت. از توکن نئون برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و مشارکت در مدیریت این پروتکل استفاده خواهد شد. کاربران برای نگهداری نئون می‌توانند از کیف پول محبوب متامسک استفاده کنند.

نئو لبز ادعا می‌کند که برنامه‌های مبتنی بر اتریوم بدون نیاز به تغییر کد به بلاک چین سولانا برای استفاده از مقیاس‌پذیری و بهره‌مندی از نقدینگی آن دسترسی خواهند داشت. همچنین، این پروتکل در حال توسعه زیرساختی با سازگاری کامل بین برنامه‌های اتریوم و سولانا است؛ اگرچه تاریخی برای این انتشار آن اعلام نشده است. در حال حاضر، توسعه‌‌دهندگان مبتنی بر اتریوم قادر به ساخت برنامه بر روی این شبکه خواهند بود، اما نه از طریق نوشتن برنامه‌های بومی سولانا.

پروتکل‌های شناخته‌شده‌ای مانند آوی (Aave) و کرو (Curve) پس از شروع به کار شبکه اصلی، در ماشین مجازی اتریوم نئون راه‌اندازی خواهند شد. 

مارینا گوریوا (Marina Guryeva)، مدیرعامل و بنیان‌گذار نئون لبز می‌گوید:

ماشین مجازی اتریوم نئون بهترین‌های دو جهانِ اتریوم و سولانا را متحد می‌کند و یک‌بار برای همیشه به روایت «قاتل اتریوم» پایان می‌دهد.

ماشین مجازی اتریوم، محبوب‌ترین نرم‌افزار در صنعت ارزهای دیجیتال است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های غیرمتمرکز بسازند و اجرا کنند. سازگاری با ماشین مجازی اتریوم توسعه یا اتصال برنامه‌ها به دیگر بلاک چین‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. فقدان ماشین‌های مجازی اتریومی تا پیش از این مانعی برای ورود توسعه‌دهندگان و ارتباط میان اکوسیستم‌های اتریوم و سولانا بوده است.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *