2024/04/18

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال گرین مورد حمله ۵۱ درصد قرار گرفت

ارز دیجیتال گرین مورد حمله ۵۱ درصد قرار گرفت

یک گروه ناشناخته توانست کنترل بیش از نیمی از توان هش بلاک چین گرین (Grin) را در دست بگیرد.

به گزارش کوین تلگراف، گرین، ارز دیجیتال متمرکز بر حریم خصوصی که بر پایه بلاک چین میمبل‌ویمبل (Mimblewimble) توسعه داده شده، مورد حمله ۵۱ درصد قرار گرفته است.

روز ۷ نوامبر (۱۷ آبان)، گروه استخراج‌گران ۲ماینرز (۲Miners) با انتشار توییتی اعلام کرد که گروه ناشناخته‌ای توانسته است ۵۷.۴ درصد از توان هش شبکه گرین را در کنترل خود بگیرد. ۲ماینرز تنها کنترل ۱۹.۱ درصد از توان هش گرین را در اختیار دارد و پس از آن گروه ماینرهای اسپارک‌پول (Sparkpool) با کنترل ۱۸.۹ درصد از توان هش شبکه گرین در رده سوم قرار دارد.

۲ماینرز در توییت خود نوشته است:

شبکه گرین تحت حمله ۵۱ درصد قرار گرفت! پرداخت‌ها متوقف شده است. تنها با پذیرش عواقب احتمالی و مسئولیت شخصی نسبت به استخراج اقدام کنید؛ چرا که احتمال نپذیرفتن بلاک‌های جدید زیاد است.

داده‌های دریافتی از گرین‌اسکن (GrinScan) نشان می‌دهد که مهاجمان توانسته‌اند دست‌کم یک بلاک منشعب را در ساعت ۲۳:۱۷ روز ۷ نوامبر بازآرایی کنند. گروه ناشناخته‌ای که پیش‌تر به آن اشاره شد، از روز شنبه توانسته است همچنان تسلط خود را بر شبکه گرین افزایش دهد و در لحظه نگارش این مقاله، ۵۸.۱ درصد از توان هش این شبکه را در اختیار دارد. ۲ماینرز اما هم‌اکنون ۲۴.۶ و اسپارک‌پول ۱۱.۳ درصد از کنترل توان هش شبکه گرین را در دست دارند.

زمانی که فرد یا گروهی از ماینرها کنترل بیش از نیمی از توان استخراج یک شبکه را تحت اختیار خود می‌گیرد، می‌تواند بر سازمان‌دهی بلاک‌ها تأثیر بگذارد و با خدشه‌‌دار کردن اعتماد کاربران به آن شبکه به ایجاد نوسانات ناگهانی در قیمت توکن آن دامن بزند. با این حال، کنترل ۵۱ درصد از نرخ هش یک شبکه لزوماً به این معنی نیست که مهاجمان نیت مخربی در سر دارند. پیش‌تر نیز اسپارک‌پول توانسته بود در مجموع ۶۰ درصد از توان هش شبکه گرین را در اختیار بگیرد، با این حال، هیچ‌گونه خللی در روند تولید بلاک‌های جدید ایجاد نکرد.

گفتنی است قیمت ارز دیجیتال گرین با وجود وقوع حمله ۵۱ درصد، تغییر چندانی نکرده و طی شبانه‌روز گذشته تنها ۱.۳ درصد کاهش یافته است.

پیش‌تر در ماه اوت (مرداد) نیز بلاک چین اتریوم کلاسیک (ETC)، دست‌کم سه بار متحمل حمله ۵۱ درصد شد و مهاجمان در این حملات دست به سازمان‌دهی مجدد هزاران بلاک زدند. گفتنی است کنترل بیش از نیمی از توان هش بلاک چین اتریوم کلاسیک، دست‌کم ۷ هزار دلار در ساعت هزینه دارد، حال آنکه اجرا و حفظ حمله ۵۱ درصد علیه شبکه گرین، تنها ۷۵ دلار در ساعت برای مهاجمان آب می‌خورد.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *