تسنیم/ در حالی بانک مرکزی از کاهش ۳.۱ درصدی قیمت مسکن در تهران خبر داده که رئیس اتحادیه املاک گفت: گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن را قبول نداریم و متاسفانه بانک مرکزی با این گزارش‌ها بازار را به تنش می‌کشد.

امروز بانک مرکزی طبق روال همیشگی گزارش تحولات بازار مسکن را منتشر کرد. بر این اساس معاملات انجام شده فروردین ماه با رشد منفی 60.3 درصدی نسبت به اسفندماه 99 به 2100 فقره کاهش یافته است.
متوسط قیمت مسکن در ماه مورد اشاره نیز با رشد منفی 3.1 درصدی به 29 میلیون و 320 هزار تومان کاهش یافت. در اسفند گذشته متوسط قیمت 30 میلیون و 270 هزار تومان بود.
این در حالی است که رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن واقعی نیست.
مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: متاسفانه بانک مرکزی با این گزارش‌ها، بازار را به تنش می‌کشد.
وی ادامه داد: نمی‌دانیم چه کسی از بانک مرکزی خواسته، گزارش تحولات بازار مسکن را منتشر کند.
وی یادآور شد: رسانه‌ها،‌ وزیر راه و شهرسازی اتحادیه  املاک در تلاش هستند تا قیمت مسکن کاهش یابد،‌ در این راستا نیز وزیر راه گفته قیمت مسکن باید 25 درصد کاهش یابد که نظر ما به عنوان اتحادیه بیشتر از 25 درصد است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در واکنش به این مسئله که بانک مرکزی اعلام می‌کند اطلاعات را از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور  استخراج کرده است،‌گفت: بانک مرکزی هیچ تعاملی با اتحادیه ندارد و ماموریت دارد بازار را به تشنج بکشاند تا بانک‌ها ورشکسته نشوند.
قلی خسروی اضافه کرد: آرزوی ما داشتن یک بانک مرکزی مستقل است؛ الان در بازار مسکن خریداران ناز می‌کنند اما بانک مرکزی به کمک بسازو بفروش‌ها کاری می‌کند فروشندگان ناز کنند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در عین حال گفت: اعلام کاهش قیمت مسکن از سوی بانک مرکزی نشان از آن دارد که متوجه واقعیت‌های بازار شده‌اند. مسئله ‌ای که قابل تقدیر است.