1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

آیا بیت کوین می‌تواند سلطه دلار بر اقتصاد جهان را به چالش بکشد؟

آیا بیت کوین می‌تواند سلطه دلار بر اقتصاد جهان را به چالش بکشد؟

آیا بیت کوین می‌تواند سلطه دلار بر اقتصاد جهان را به چالش بکشد؟

در حالی که کشورهای بریکس – برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی – در حال بررسی یک ارز جایگزین برای دلار آمریکا به‌عنوان ذخیره جهانی هستند، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده نیز در جریان سخنرانی اخیر خود گفته بود که «دلار در حال سقوط است». 

در این شرایط، محبوبیت بیت‌کوین، ارز دیجیتالی که بیش از یک دهه پیش ظهور کرد، به‌عنوان پروتکل جدیدی که نظم کنونی در دنیای مالی را تغییر می‌دهد، با شتاب در حال افزایش است.

به گزارش بیت کوینیست، برخی از کارشناسان معتقدند که بیت کوین با قدرت خرید برتر خود می‌تواند روند اقتصاد جهانی را تغییر دهد و حتی حاکمیت دلار آمریکا را به‌عنوان ارز استاندارد جهانی به چالش بکشد. اما آیا بزرگترین ارز دیجیتال جهان می‌تواند سلطه دلار بر اقتصاد جهان را به چالش بکشد؟

بیت کوین در برابر دلار: داستان دو قدرت خرید

بر اساس نموداری که توسط یک تحلیلگر مالی با نام مستعار ست (Seth) در توییتر به اشتراک گذاشته شده، رشد قدرت خرید بیت کوین از سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) تاکنون سرسام‌آور بوده است. این جهش با قدرت خرید دلار آمریکا تفاوت فاحشی دارد که طی سال‌های گذشته به‌طور پیوسته در حال کاهش بوده است.

آیا بیت کوین می‌تواند سلطه دلار بر اقتصاد جهان را به چالش بکشد؟
قدرت خرید دلار آمریکا در مقایسه با بیت کوین

پیامدهای این روند می‌تواند بسیار مهم باشد. به‌ویژه که پتانسیل تغییر درک ما از پول و کل سیستم مالی آن‌گونه که ما می‌شناسیم را دارد. در حقیقت، چهره‌های برجسته‌ای مانند رابرت کیوساکی، نویسنده کتاب پرفروش مالی «پدر پول‌دار، پدر بی‌پول» پیش از این، متوجه این تغییر روند شده‌اند.

کیوساکی که به‌خاطر ذکاوت مالی خود شناخته شده است، بارها نسبت به آینده دلار آمریکا ابراز تردید کرده و به طرفداران خود گفته است که به‌جای دلار در بیت کوین، طلا و نقره سرمایه‌گذاری کنند. او حتی تا آنجا پیش رفت که دلار ایالات متحده را با عنوان «پول جعلی» توصیف و بر ضرورت اقدام و محافظت از دارایی‌های خود تأکید کرد.

عصر جدیدی از پویایی قدرت خرید

همان طور که نمودار ست نشان می‌دهد، بیش از نیم قرن است که قدرت خرید دلار در حال کاهش بوده است و از امتیاز ۳۰۰ در حدود ۶۰ سال پیش، با سقوطی شدید به امتیاز ۳۳.۲ کنونی رسیده است. این روند با افزایش چشمگیر قدرت خرید بیت کوین از ۳۳ در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) به امتیاز ۲۵۵ کنونی در تضاد کامل است. این یک رشد خیره‌کننده ۶۷۲.۷۳درصدی تنها در ۱۳ سال است.

آیا بیت کوین می‌تواند سلطه دلار بر اقتصاد جهان را به چالش بکشد؟
نمودار روزانه ارزش کل بازار بیت کوین

درست زمانی که جهان شاهد این تغییرات تاریخی در قدرت خرید دلار است، واضح است که بیت کوین به‌عنوان یک رقیب قدرتمند در دنیای مالی در حال ظهور است. در حالی که هنوز به‌طور کامل نسبت به پیامدهای این تغییر روند آگاه نیستیم، روزبه‌روز مشخص می‌شود که سیستم مالی سنتی ممکن است دیگر نتواند خود را با سرعت گسترش نوآوری‌ها هماهنگ کند.

در حالی که در حال زندگی در این عصر جدید مالی هستیم، اینکه تصمیم بگیریم چگونه با تغییرات سازگار شویم و رشد کنیم به انتخاب ما بستگی دارد.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *