1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

معیار خرید سهام برای حضور در مجمع سالیانه

معیار خرید سهام برای حضور در مجمع سالیانه

معیار خرید سهام برای حضور در مجمع سالیانه

سوال بسیاری از سرمایه‌گذاران عموما در فصل اول سال این است که سهام کدام شرکت‌ها را برای حضور در مجمع عادی سالیانه و بهره‌مندی از سود تقسیمی خریداری کنند؟

طبیعتا صنایع و شرکت‌هایی که بخش قابل‌توجهی از سود خود را در مجمع عادی سالیانه تقسیم می‌کنند، معمولا گزینه‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری هستند. اما کدام صنایع درصد سود تقسیمی بالاتری دارند؟

نمودار پایین میزان درصد پرداخت سود(نسبت سود تقسیم شده به کل سود) صنایع مختلف را نشان می‌دهد.

معیار D/P برای انتخاب سهام

بسیاری از شرکت‌ها اگرچه درصد بالایی از سود سالیانه خود را تقسیم می‌کنند، اما به دلیل اینکه نسبت P/E بالایی دارند، عملا آنچه در مجمع سالیانه به سهامداران تعلق می‌گیرد، عدد بالایی نخواهد بود. بنابراین نسبت D/P معیار بهتری برای انتخاب شرکت‌ها جهت حضور در مجمع سالیانه است. در این نسبت، منظور از D سود تقسیمی شرکت است و P نیز قیمت امروز همان سهم را نشان می‌دهد.

هرچه نسبت D/P بالاتر باشد، سود نهایی که بین سهامداران تقسیم می‌شود نیز بالاتر خواهد بود.

نسبت D/P بورس تهران بسته به سطح قیمت سهام، در طی زمان تغییر می‌کند و هرچه قیمت سهام بالاتر باشد(به تعبیر دقیق‌تر هر چه P/E بالاتر باشد) نسبت D/P پایین‌تر خواهد بود.

ذکر این نکته مهم است که نسبت D/P تنها معیار انتخاب سهام نیست و لزوما همه‌ی شرکت‌هایی که D/P بالاتری دارند، با رشد قیمت مواجه نخواهند شد، زیرا این نسبت بر اساس داده‌های حال و گذشته بدست می‌آید، بنابراین معیار D/P تا حدودی گذشته‌نگر است و نمی‌تواند آینده‌ی شرکت‌ها را پیش‌بینی کند. بهتر است این نسبت در کنار سایر متغیرهای بنیادی مورد بررسی قرار گیرد.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *