2024/07/27

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

مسیر پیشِ روی دلار

مسیر پیشِ روی دلار

مسیر پیشِ روی دلار

روزهای پایانی هفته گذشته نیویورک‌تایمز خبر از آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران داد. بر این اساس، حدودا 6 میلیارد دلار از ارزهای بلوکه شده ایران-که در کره‌جنوبی بوده-آزاد می‌شود. اما قیمت دلار بر خلاف انتظار، واکنش جدی به خبر آزادسازی ارزهای بلوکه ‌شده ایران نشان نداد و در حال حاضر در کانال 49 هزار تومان قرار دارد.

قیمت دلار

واردات گمرکی ایران(میزان ارزبری از مبادی گمرکی) در 10 سال گذشته به طور متوسط حوالی 50 میلیارد دلار بوده است. ارقام نمودار پایین، میزان نیاز ارزی ایران در سال‌های گذشته را نشان می‌دهد.

واردات ایران

همچنین، واردات ایران در سال جاری حدودا 60 الی 65 میلیارد دلار برآورد می‌شود. این در حالی است که ارزهای آزاد شده معادل 6 میلیارد دلار است. جدول پایین تخمین اثرگذاری ارزهای آزاد شده بر بازار ارز ایران را نشان می‌دهد.

بازار ارز

مطابق جدول فوق، ارزهای آزاد شده می‌تواند تا 10 درصد نیز بازار ارز ایران را تحت تاثیر قرار دهد، اما نکته حائز اهمیت این است که در مقطع زمانی فعلی، انتظارات بیشتر از هر چیزی بازار ارز را ملتهب کرده است. بنابراین در صورتی‌که دولت نتواند انتظارات را کنترل نماید، کاهش قیمت دلار نیز تداوم نمی‌یابد.

اما اگر دستیابی به ارزهای بلوکه شده، مقدمه‌ای برای شکل‌گیری توافقی جامع میان ایران و آمریکا باشد، طبیعتا انتظارات تورمی نیز متاثر از این موضوع فروکش خواهد کرد و تثبیت قیمت دلار نیز برای دولت ممکن است. زیرا در نبود تحریم‌های اقتصادی، صادرات ایران و در نیتجه ارزآوری شرکت‌ها به شکل قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید