1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

مدیرعامل بایننس: هیچ‌کس نمی‌تواند بیت کوین را متوقف کند

مدیرعامل بایننس: هیچ‌کس نمی‌تواند بیت کوین را متوقف کند

مدیرعامل بایننس: هیچ‌کس نمی‌تواند بیت کوین را متوقف کند

چانگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس، در کنفرانس کانسنوس ۲۰۲۱ با اشاره به نبود شفافیت در رویکرد دولت‌ها در ارتباط با ارزهای دیجیتال، اعلام کرد که هیچ نهادی نمی‌تواند بیت کوین یا بلاک چین را از بین ببرد و از همین رو، دولت‌ها باید با آغوش باز این فناوری را بپذیرند.

به گزارش کوین دسک، صحبت‌های ژائو در یک مصاحبه از پیش ضبط‌شده انجام شده است. او در این مصاحبه عنوان می‌کند:

فکر نمی‌کنم الان دیگر کسی بتواند آن [بیت کوین] را از کار بیندازد؛ چراکه باید در نظر داشت این فناوری، این مفهوم، در ذهن ۵۰۰ میلیون انسان وجود دارد. نمی‌توانید آن را به‌راحتی پاک کنید.

به عقیده ژائو، مبارزه برای حذف بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال مثل قبول نکردن مدل کسب‌وکار اینترنتی آمازون در دهه ۹۰ میلادی است؛ زمانی که این فروشگاه تازه کارش را آغاز کرده بود. او در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به این موضوع که ارزهای دیجیتال برای از بین بردن اقتصاد سنتی یا ارزهای فیاتِ با پشتوانه دولت‌ها ایجاد نشده‌اند اظهار کرد که آنها برای بیشتر برای ایجاد «آزادی پولی» پا به دنیا گذاشته‌اند.

ژائو در این مصاحبه گفت:

ارزهای دیجیتال تنها یک ابزار جدید برای افزایش آزادی پولی در سراسر دنیا هستند. به آنها به چشم یک رقیب برای قانون‌گذاران نگاه نمی‌کنم و راه‌هایی وجود دارد که می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند.

او در ادامه این مصاحبه به بایننس، به‌عنوان بزرگترین صرافی دنیا از نظر حجم معاملات، و سخت‌گیری‌های قانون‌گذاران هم اشاره کرد. به‌گفته وی، بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال پس از آنکه محبوبیت بی‌سابقه‌ای را شاهد بودند، با چالش‌های قانونی ویژه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

قضیه تنها به قانون‌گذاران آمریکایی ختم نمی‌شود؛ نهادهای دولتی در سرتاسر دنیا ابهاماتی در مورد فعالیت بایننس مطرح کرده‌اند و این در حالی است که بایننس پیش‌تر ادعا کرده بود که در هیچ کشور یا منطقه خاصی ساختمان مرکزی ندارد.

ژائو خاطرنشان کرد که شرکتش قصد مبنی بر مقابله با هیچ دولت یا کشوری ندارد. او در ادامه افزود که ابهامات پیرامون کسب‌وکار بایننس به احتمال زیاد به سبب نبود شفافیت قانونی است. او در ادامه افزود:

جنگی با دولت‌ها نداریم. بارها دیده‌ایم که قانون‌گذاران یا قانون‌گذاری‌ها شفافیت زیادی ندارند. قانون‌گذاری و نهادهای قانون‌گذاری [در این حوزه] در مناطق مختلف جهان در حال شکل‌گیری هستند؛ به همین دلیل ابهامات زیادی در این حوزه وجود دارد. این در حالی است که باید آزمایش کنیم و با یکدیگر همکاری داشته باشیم تا بتوانید از پس این موانع بر بیاییم.

به نظر نمی‌رسد که ژائو رویکرد شفافی در مورد بایننس داشته باشد. نکته جالب اینجاست که بایننس در هر شاخه‌ای در این حوزه، از دیفای گرفته تا توکن‌های غیرمثلی و دارایی‌های توکنیزه حضور پررنگ دارد. او در این باره گفت:

آنقدر باهوش نیستم که پیش‌بینی کنم چه اتفاقی در آینده رخ می‌دهد یا چه چیزهایی محبوب می‌شوند یا کدام پروژه را کاربران می‌پذیرند. سازمان‌یافتگی بایننس بیشتر به‌گونه‌ای است که آزمون‌های زیادی انجام می‌دهیم و مسائل مختلفی را آزمایش می‌کنیم.

ژائو در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت که سعی می‌کند کمتر رویکردی از بالا به پایین در تصمیم‌گیری داشته باشد و این رویکرد زمانی که حرف از پروژه‌های بزرگ مثل بایننس اسمارت چین به میان می‌آید، پررنگ‌تر می‌شود. بایننس اسمارت چین، بلاک چین مخصوص بایننس است که در سال‌های اخیر به یک رقیب قدرتمند برای اتریوم بدل شده است. ژائو در این باره می‌گوید:

بایننس اسمارت چین ناگهانی وارد بازار شد و ایده من [هم] نبود.

احتمالا اظهارات ژائو در مورد بایننس در پاسخ به افزایش حملات هکرها و رخنه‌های امنیتی در پروتکل‌های مبتنی بر زنجیره هوشمند بایننس است. در ماه‌های اخیر شاهد حملات گسترده‌ای به این پروتکل‌ها بوده‌ایم و برخی از آنها در فهرست بزرگترین رخنه‌های امنیتی تاریخ دیفای جای می‌گیرند. از آنجا که بایننس اسمارت چین با نام صرافی بایننس گره خورده است، بسیاری عنوان می‌کنند که ژائو و صرافی بایننس نسبت به این حملات مسئول هستند. ژائو در این باره گفت:

بایننس اسمارت چین یک بلاک چین مستقل است و ما کنترلی روی آن نداریم. پروژه‌های روی این بلاک چین هم بسیار مستقل عمل می‌کنند. اگر با آنها صحبت کنم، آنها [هم] با من صحبت می‌کنند، ولی من اصلاً با آنها صحبت نمی‌کنم.

با این حال او خاطر نشان کرد که موفقیت بایننس اسمارت چین روی صرافی بایننس هم تأثیرگذار است؛ چراکه BNB‌ به‌عنوان توکن اصلی این بلاک چین عمل می‌کند. نباید فراموش کرد که چانگ‌پنگ ژائو و بایننس به‌عنوان بزرگترین دارندگان توکن‌های BNB شناخته می‌شوند.

برخلاف اتریوم، بایننس چین از پروتکل اجماع PoSA استفاده می‌کند و کنترل شبکه در دست ۲۱ نود منتخب است که دارندگان BNB آنها را انتخاب می‌کنند. برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند که اعتبارسنج‌های بایننس اسمارت چین به‌نوعی با بایننس مرتبط هستند.

ژائو پیش‌تر اعلام کرده بود که بایننس اسمارت چین مجبور شده است تا المان‌های تمرکززدایی را برای رسیدن به مقیاس‌پذیری فدا کند؛ موضوعی که به یکی از معضلات اتریوم تبدیل شده است.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *