2024/07/27

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

سیگنال‌های بازار پول

سیگنال‌های بازار پول

ارزی(Arzee.ir)‌های بازار پول

آخرین آمار بانک مرکزی نشان‌دهنده کاهش رشد نقدینگی در سال 1401 است، اما نکته حائز اهمیت این است که پایه‌پولی با سرعت بالاتری رشد کرده است.

رشد نقدینگی

رشد نقدینگی در بلندمدت باعث رشد تقاضا و درنتیجه تورم می‌شود. پایه‌پولی(یا همان پول پر قدرت) نیز در صورتی‌که منجر به رشد نقدینگی شود، نهایتا تورم را به همراه خواهد داشت.

پول در 1401 داغ شد

آمار بازار پول نشان می‌دهد در سال گذشته بعد از جهش ارزی، انتظارات تورمی در جامعه اوج گرفته؛ همین امر، ترکیب نقدینگی را به نفع پول(بخش سیال نقدینگی که می‌تواند تورم را تشدید نماید) تغییر داد و در نهایت باعث افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات و رشد قیمت آن‌ها شد.

پول

همانطور که از نمودار فوق نیز مشهود است، سهم پول از کل نقدینگی در پایان 1401 به بیش از 25 درصد رسیده این درحالی است که این عدد در ابتدای سال کم‌تر از 20 درصد بوده است.

رشد پول فراتر از شبه‌پول

عموما در شوک‌های ارزی، به دلیل افزایش انتظارات تورمی، بسیاری از افراد نسبت به خرید دارایی‌ها اقدام می‌کنند، درنتیجه بخشی از سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت به سپرده دیداری-که قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد-تبدیل می‌شود و رشد پول(بخش تورم‌زای نقدینگی) بسیار فراتر از رشد شبه‌پول(بخش غیر سیال نقدینگی) می‌رود.

شبه پول

مطابق نمودار فوق، در سال گذشته رشد پول(شامل سپرده‌های دیداری و سکه و اسکناس در دست اشخاص) فراتر از رشد شبه‌پول(سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت) رفته است.

در بهار سال جاری انتظارات تورمی به واسطه تثبیت قیمت دلار، تا حدی فروکش کرد و درنتیجه به نظر می‌رسد رشد پول به مرور کاهش یافته و گزارش مرکز آمار نیز حاکی از کاهش سطح تورم ماهانه در خردادماه و تیرماه است.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید