2024/07/27

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

حباب‌سنجی بورس تهران

حباب‌سنجی بورس تهران

حباب‌سنجی بورس تهران

بورس تهران در ابتدای سال جاری با رشد قابل‌توجهی همراه بود در نتیجه نسبت P/E-TTM نیز تا حدی از میانگین بلندمدت خود فاصله گرفت. در ادامه و بعد از ریزش قیمت‌ها، نسبت مزبور نیز با کاهش قابل‌توجهی مواجه شد.

اگرچه نسبت P/E-TTM به تنهایی نمی‌تواند ملاک تصمیم‌گیری قرار گیرد، زیرا این نسبت گذشته‌نگر است(زیرا بر اساس سود محقق‌شده شرکت‌ها و قیمت‌های فعلی ‌آن‌ها بدست می‌آید) و بر اساس آن نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد؛ اما مقایسه آن با تاریخچه‌ی اعداد، تا حدی کلّیت وضعیت بازار سهام را روش‌تر می‌کند.

داده‌ها نشان‌دهنده این است که نسبت مزبور در حال حاضر به حوالی میانگین بلندمدت خود رسیده است، از طرفی با توجه به اینکه قیمت دلار در سطوح نسبتا بالایی قرار دارد، انتظار می‌رود سودآوری کلّیت بازار به نسبت سال گذشته بهبود یابد، بنابراین نسبت P/E-FORWARD که بر اساس سود آینده‌ی شرکت‌ها بدست می‌آید، همچنان جذاب است و به طور کلی-با مفروضات فعلی-از ناحیه‌ متغیرهای بنیادی خطری متوجه بازار سهام نیست.

نسبت P/E-TTM بورس تهران از 10.8 واحد در اواسط اردیبهشت‌ماه به حدودا 7.7 واحد در حال حاضر رسیده(تقریبا 29 درصد کاهش). حدودا 20 درصد از این کاهش به دلیل ریزش قیمت سهام و 9 درصد آن به دلیل افزایش سودآوری شرکت‌ها بوده است.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید