2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

توقف رشد بورس با بازگشایی شبندر | یکشنبه 7 شهریور 1400

توقف رشد بورس با بازگشایی شبندر | یکشنبه 7 شهریور 1400

شاخص بورس تهران امروز با افت 2 هزار واحدی عدد 1 میلیون و 573  هزار را نمایش داد. شاخص هم وزن نیز با رشد 9 واحدی به عدد 467 هزار واحد رسید. همچنین امروز با دست به دست شدن 16 میلیارد سهم طی 1.6 میلیون داد و ستد، ارزش معاملات به بیش از 14213 میلیارد تومان رسید. بنابراین شاخص کل بورس تهران، افت 0.15درصدی را نسبت به معاملات روز قبل تجربه نمود.

بازار امروز با صف خرید 83 نماد و صف فروش 16 نماد کار خود را آغاز نمود. عرضه ها در گروه بانکی و خودرویی در اوایل بازار در حال افزایش و تقاضا در گروه فلزی در حال افزایش بود. بعد از گذشت 20 دقیقه از زمان ابتدایی بازار شاهد بهبود تقاضا در گروه بانکی و خودرو بودیم و گروه فلزات در درصد های مثبت در حال معامله بودند .

به عبارتی فلزات اساسی در معاملات امروز پیشران بازار بودند. با اعلام ناظر بازار مبنی بر بازگشایی شبندر و شروع مچ قیمتی شاهد تقاضا در قیمت های بیش از دوبرابر قیمت تئوریک پس از ثبت افزایش سرمایه در این نماد بودیم. در این لحظات کم کم عرضه ها در کلیت بازار افزایش یافت.

این افزایش عرضه ها در این بازار به حدی بودی که بعضی نمادها رو از درصد های مثبت حتی به صف فروش کشاند. نمادهای های خساپا، خودرو، وبصادر و وبملت که مورد توجه بازار بودند به صف فروش رسیدند. نماد شستا از مثبت 3 به منفی 4 عقب نشینی کرد و دارا یکم نیز از مثبت 3 به منفی 7  که این نوسان و تغییر قیمت در بازار نشان دهنده ترس از ریزش بازار می باشد. در معاملات امروز ارزش معاملات بورس رکود جدیدی را ثبت نمود و به 14 هزار میلیارد تومان رسید.

مادامیه که ارزش معاملات بیش از 7 هزار میلیارد تومان باشد می توان انتظار ریزش را نداشت. بیشتر ارزش معامله در معاملات امروز مربوط به صندوق پالایش  و دارا یکم که به ترتیب به ارزش 12 و5 هزار میلیارد ریال می باشد.

بازار در یک نگاه

شاخص کل شاخص هم وزن سود خالص(میلیارد تومان)
1.573.406 467.515 572.611
میزان تغییر شاخص کل(درصد) میزان تغییر شاخص هم وزن(درصد) درصد رشد سود خالص
0.15 0.15
حجم معاملات(میلیارد سهم) ارزش معاملات(میلیارد تومان) ارزش بازار(میلیارد تومان)
16 14133 6.305.352
P/E P/S P/B
10 3.6 4.8
گزارش بازار سهام و آپدیت تحلیل‌ها هر روز در کانال تلگرام تحلیل با ارزی(Arzee.ir)

اخبار منتخب بازار سرمایه و کدال:

  1. شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور(کنور) از اخذ مجوز تاسیس کارخانه کنسانتره گلالی که منجر به افزایش تولید محصول کنسانتره خواهد گردید خبر داد.
  2. هیئت مدیره شرکت بیمه زندگی خاورمیانه (بخاور) از افزایش سرمایه 150 درصدی از محل آورده نقدی، سود انباشته، سایر اندوخته ها به منظور رعایت الزامات قانونی ، افزایش سودآوری و حفظ نسبت توانگری خبر داد.
  3. سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه 129 درصدی شرکت ایرکا پارت صنعت(خکار) از محل مازاد تجدید ارزیابی ها  به منظور اصلاح ساختار مالی صادر کرد.
  4. هیئت مدیره شرکت موتور سازان تراکتورسازی ایران(خموتور) از افزایش سرمایه 109 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامدارن و آورده نقدی، سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی خبر داد.
  5. شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات(ومعادن) از شرکت در مزایده شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در خصوص اکتشاف تکمیلی ، تجهیز ، آماده سازی و بهره برداری از معدن طلای خونیک و معدن سنگ آهن سقز و زغال سنگ گلندرود ( شرکت در مزایده به صورت کنسرسیوم می باشد که سهم شرکت در معدن خونیک 55% و معدن سقز 15% و معدن گلندرود 5% می باشد) خبر داد.
  6. شرکت مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن(وکبهمن) در تاريخ 6 شهریور  اقدام به فروش تعداد 50،000،000 سهام شرکت فولاد کاوه جنوب کيش به قيمت کل 1،098،513 ميليون ريال نموده که از اين محل مبلغ 1،008،620 ميليون ريال سود شناسايي شده و درصد مالکيت اين شرکت در سهام مذکور از 7.16 درصد به 6.82 درصد کاهش يافته است.
  7. شرکت صنعتی پارس خزر(لخزر) در نظر دارد محل تامین افزایش سرمایه خود را علاوه بر مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران ، سود انباشته نیز پیشنهاد دهد.
  8. هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری شفا دارو(شفا) از افزایش سرمایه 130 درصدی از محل سود انباشته به منظور جبران مخارج انجام شده و مشارکت در افزایش سرمایه خبر داد.
  9. سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه 28 درصدی از محل سود انباشته به منظور جبران مخارج سرمایه  و حفظ سرمایه در گردش صادر کرد.
  10. شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان (قشرین) در نظر دارد تعداد 20 قطعه زمین از قطعات تفکیکی طرح مصوب خود را با کاربری باغ مسکونی شهری با امکانات، مشاعات و تسهیلات رفاهی بی نظیر با میانگین مساحت 2086 متر مربع واقع در حاشیه بزرگراه شهید شوشتری-منطقه 7 شهرداری مشهد به صورت مزایده عمومی واگذار نماید.
  11. هیئت مدیره شرکت پالایش نفت تهران(شتران) افزایش سرمایه 126 درصدی از محل سود انباشته، سایر اندوخته ها به منظور اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج نقدینگی تصویب کرد.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *